Příběhy úspěšných > Libor Rambousek: Věci vás omrzí, ale zážitky ne! Fixace pomocí fotek ten pocit radosti jen umocňuje

Libor Rambousek: Věci vás omrzí, ale zážitky ne! Fixace pomocí fotek ten pocit radosti jen umocňuje

I když název tolik nenapoví, vítěznou firmu zná každý. Jak to? Kdo znáte FOTOLAB, znáte CeWe Color. Portfolio firmy je velmi působivé. Cokoli si ve světě fotek namanete, to mají. Ale kde se vzali? Historie firmy sahá do závěru revolučního roku 1989, kdy parta nadšenců založila firmu FOTOLAB. Co následovalo, jak se vyrovnali s digitální revolucí nebo s čím přišli jako první na světě? Nejen na tyto otázky nám odpověděl Libor Rambousek, člen představenstva odpovědný za výrobu.
08. 11. 2016 | Firma roku Rozhovor

Jaký příběh se skrývá za CeWe Color?
V devadesátých letech se česká fotografie teprve probouzela. Na fotografii se čekalo dlouho a ve výsledku přišla opravdu nekvalitní. Postupem času se na český trh nahrnuli všichni největší světoví výrobci a nejkvalitnější materiály. Tak jsme začali budovat tzv. finišovou laboratoř, což znamená, že jsme v roce 1992 otevřeli na Vinohradech první zařízení, které vyrábělo na moderních strojích.

A jak se to rozvíjelo dál?
Vozili jsme moderní materiály, fotografie byly dostupné do dvou - tří dnů a stály relativně málo. Po tom prvotním vývoji ceny docela rychle spadly a naopak se zvedla kvalita, protože se národ rozfotil. V čase, kdy jsme začínali, byla konzumace jednoho filmu na hlavu v republice 0,025. V roce 2000 už to bylo padesátkrát více. A když bych to měl říci ve zkratce, v roce 2005 nastoupila digitální revoluce a bojovali o přežití, stejně jako všechny ostatní firmy, které se zabývaly tištěním obrázků.

Co se tehdy přesně změnilo? Samozřejmě kromě vývoje digitální techniky.
Celý svět si myslel, že zachrání své zážitky tím, že je bude držet virtuálně. Brzy to začalo přecházet do praxe a nám se podařilo přežít tím, že jsme skoro celý trh přesvědčili, že jediným možným způsobem, jak si zážitky uchovat doopravdy, je nějak je zafixovat, tedy vytisknout.

A co zákazníci? Jak se vám to podařilo u nich?
Správnou komunikací a vysvětlením proč je kvalitní fotka lepší. Udělali jsme na toto téma takovou osvětu a vyplatilo se. A pak přišla naše kniha, zrozená v roce 2005.

A to je jakýsi váš brand? Něco co vás charakterizuje?
Říkáme ji CeWe foto kniha, protože jsme byli první, kdo něco podobného přinesl na trh.Navíc můžeme garantovat vysokou kvalitu. Naše foto kniha je vlastně nejlepší formou uchovávání zážitků. Už jsem to říkal a říkat to budu stále dokola. Investovat do zážitků má smysl! Věci vás omrzí, ale zážitky ne! Fixace pomocí fotek ten pocit radosti jen umocní.

Kdybyste měl popsat nějaké zásadní milníky ve vývoji vaší firmy. Jaké by to byly?
V roce 1995 jsme se stali členy evropského koncernu, protože ve výrobě fotografií nebylo možné vzdorovat z pozice malé české firmy. Za pět let už to nebyly jen fotografie, ale také tiskárna. A když jsme v roce 2005 přežili asi nejtěžší období boje s digitálním snímkem a lidé začali přicházet na to, že má smysl své snímky vybírat a uchovávat, naše výrobky tu pro ně byli. Od té doby jdeme jen vzhůru. Loňský rok byl pro nás hospodářsky vůbec nejúspěšnější. Věřím, že jsme tu krizi překonali, a že se trh probudil. Konec konců digitální fotografování neslo rozvoj našich produktů. Dříve jste mohl mít jenom fotografii, dneska si z toho můžete vymyslet jakýkoli výrobek.

A jaké jsou plány do budoucna? Předpokládám, že jako člen koncernu nemůžete plně rozhodovat, co přesně můžete rozvíjet nebo je tam nějaké celková politika?
Do jisté míry systém koncernu platí, ale každý má své slovo. Máme takovou zajímavou platformu. Říkáme tomu inovační show. Jednou za rok se všichni sjedeme a přineseme nápady. Přijedou obchodníci z celé Evropy a v podstatě se pak vyberou ty nejlepší, které se ve většině případů později objeví na trhu.

A jak si stojíte, jako česká stopa?
My jsme v tomto ohledu velmi aktivní a už několikrát jsme přinesli produkty, které se ve světě chytily. Možná stojí za zmínku, že fotografie na obalech mobilních telefonů byl také náš produkt. Nejprve jsme ho přinesli k nám, později se rozšířil do Evropy a dnes už je to velikánský byznys.

A jací jsou Češi v porovnání s ostatními? Pohledem vaší branže.
Když to srovnám s okolními zeměmi, tak ve fotografické branži jsme prakticky raritou a můžeme se srovnávat s těmi nejvyspělejšími evropskými národy. Je tady tradice fotografie a i z toho důvodu se i nám lépe pracuje.

Závěrem bych se rád zeptal, zda je nějaký problém, který vás v rozvoji podnikání brzdí či se dá pozorovat jako obecný problém českého podnikání?
Někdy jsou to obchodní války, kdy se zahraniční značky snaží nabourat náš trh a strhávají na sebe pozornost tím, že zbytečně snižují ceny a ohrožují tak úplně celý trh. Samozřejmě nás stejně jako zbytek republiky tíží nedostatek pracovní síly. A to nemluvím pouze o té kvalifikované. Nezaměstnanost už je prakticky nulová a je stále těžší získat dostatečné množství kvalitního personálu.