Napsali o nás > Absurditou roku je povinnost odvádět DPH z nezaplacených faktur. Některé firmy kvůli ní skončily v úpadku

Absurditou roku je povinnost odvádět DPH z nezaplacených faktur. Některé firmy kvůli ní skončily v úpadku

10. 5. 2017, byznys.ihned.cz
10. 05. 2017 | Absurditaroku

Anketu Absurdita roku 2017 vyhrála povinnost platit DPH i z neproplacené faktury. Velký ohlas vzbudila také informační cedulka k EET a exekuce na mzdy. Osmdesát čtyři procent šéfů českých firem považuje nekvalitní legislativu a její změny za hrozbu pro své podnikání.

Soutěž o nejabsurdnější byrokratickou přítěž Absurdita roku vyhrál v roce 2017 příkaz, který trápí podnikatele už řadu let – nutnost odvádět DPH i z nezaplacených faktur. Povinnost přitom žádnou novinkou není, protože ji upravuje zákon z roku 2004 a směrnice EU z roku 2006 a podnikatelé si na ni za tu dobu zvykli.

Představitele zejména malých a středních podniků však trápí natolik, že jí letos v internetovém hlasování poslali nejvíce hlasů, a přiřkli jí tak bezkonkurenční vítězství ankety. Menší firmy, které nemají páku na vymáhání pohledávek a nemohou si dovolit vůči svým vlastním dodavatelům platit později, mohou kvůli této povinnosti přijít o svůj byznys. Podnikatelé musí daň z nezaplacených faktur platit hned, žádat zpět ji mohou jen za určitých okolností. Někteří živnostníci, kteří nezvládli zacelit narušené cash-flow, proto skončili v úpadku.

Riziko podnikání, vysvětluje úřad

Finanční správa v reakci na letošního vítěze ankety Absurdita roku 2017 vysvětluje, že daň z přidané hodnoty je všeobecnou daní ze spotřeby, přičemž mechanismus fungování systému DPH je založen na odvodu DPH z uskutečněných zdanitelných plnění dodání zboží nebo poskytnutí služeb (jejich spotřeby).

"V okamžiku uskutečnění zdanitelného plnění je proto plátce povinen přiznat a následně i zaplatit daň, a to v souladu s běžnými procesními postupy, neboť není sporu o tom, že předmětné plnění bylo poskytnuto, a tím pádem i umožněna jeho spotřeba. Související hrozba úplného či částečného nezaplacení představuje riziko podnikání, jehož eliminace v zásadě nepřísluší daňovým právním předpisům," uvedla ředitelka odboru komunikace Generálního finančního ředitelství Petra Petlachová.

"Úspěch" slaví také cedulky a exekuce na mzdy

Velký úspěch v anketě získaly také informační cedulky k EET. Ty musí být podle zákona o evidenci tržeb viditelně vyvěšené v každé provozovně, tedy i hospodě či na internetových stránkách firmy, jež nabízí zboží nebo služby. Jejich předepsaný text zní: "Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin."

"Ačkoliv tato cedulka zákazníkům větší komfort nepřináší, podnikatelé si musí lámat hlavu s tím, kam ji umístit, aby je svým nic neříkajícím sdělením příliš nerušila, a právě proto získala v internetovém hlasování takový ohlas. "O konkrétním záměru zákonodárce ve vztahu k této povinnosti důvodová zpráva mlčí, patrně je motivována snahou o rozšíření povědomí o evidenci tržeb a její vyžadování mezi veřejností," komentoval informační cedulky Martin Diviš, partner v oddělení Daňových a právních služeb PwC ČR.

Velké množství hlasů získala i další byrokratická zátěž pro podnikatele v podobě exekucí na mzdy. Podnikatelům hrozí, že když přijmou člověka, který je v exekuci, musí pod hrozbou pokuty plnit různé úřední příkazy, neboť musí poskytnout součinnost, jejíž rozsah není definován. Podnikatel přitom ani nemusí při výběru zaměstnance vědět, že v exekuci je. Hned po přijetí takového člověka mu však začne do datové schránky chodit lavina zpráv a povinností.

Exekutoři jsou napojeni na registr zdravotních pojišťoven a jejich automatické počítačové systémy začnou chrlit datové zprávy s rozkazy, co všechno musí podnikatel v případě, že je jeho zaměstnanec v exekuci, udělat a dodržet. Zaměstnavatel musí ze zákona poskytnout součinnost a v případě, že tak neudělá, hrozí mu pokuta až do výše 50 tisíc korun.

Do letošní ankety se také probojovala povinnost používat papírové kolky, ačkoliv většinu dokumentů je již možné posílat úřadům elektronicky, povinnost dopravců dokazovat finanční způsobilost, dlouhé stavební řízení a nemožnost získat řidičák tak lehce jako občanku.

Málo lidí a špatné zákony, dva nejpalčivější problémy

Špatné normy a jejich časté změny přitom považuje za potenciální hrozbu pro své podnikání 84 procent šéfů českých firem. Ukazuje to průzkumu společnosti PwC, podle něhož je to po nedostatku lidí hned druhá největší obava podnikatelů pro letošní rok. Dvě třetiny šéfů firem by přitom byly ochotny účastnit se expertních skupin, které by pomohly zlepšit fungování státu, a necelá polovina z nich by předávala státní správě své know-how.

 Anketa Absurdita roku 2017 je součástí podnikatelských soutěží Vodafone Firma roku 2017 a Česká Spořitelna Živnostník roku 2017, které vyhlašují Hospodářské noviny. Snaží se upozornit na zbytečné a často nesmyslné administrativní povinnosti, které úřady ukládají firmám a komplikují jim tím podnikání. Cílem ankety je složité podnikatelské prostředí kultivovat. Řadu zákonů či vyhlášek se po vyhlášení vítězů podařilo odstranit. Například v roce 2010 zrušila Česká správa sociálního zabezpečení povinnost nosit na úřad dokumenty, které si úředníci mohli získat on-line, a v roce 2014 se zmírnila absurdita, která znemožňovala hudebníkům hrát při vystoupení známé písně na přání.