Aktuality > BREBECK Composite! To je v motorsportu pojem

BREBECK Composite! To je v motorsportu pojem

Nejmodernější technologie a materiály v areálu bývalého těžkého průmyslu v Šenově u Ostravy. Pokrok prostě nezastavíš! Veškeré díly, které se zde vyrobí, jdou do zahraničí. O výrobě pro motorsport, možnostech využití karbonových materiálů a také o osobním přístupu v podnikání jsme si povídali s Thomasem Brebeckem, majitelem společnosti BREBECK Composite, která se pyšní titulem Vodafone Firma roku 2017 Moravskoslezského kraje.
24. 04. 2018 | Firma roku

Od přijetí zakázky k finálnímu výrobku pro zákazníka…
V Šenově mají vlastní oddělení konstrukce, kde se zpracovávají data od zákazníků, většinou automobilek, a ty se následně posílají do výroby.  Díl, který dostanou v 3D vizualizaci, převedou na 2D tvary, vybere se vhodný materiál. Tak vznikají střihy pro následující proces laminování. Vyrábí se procesem PREPREG, autoklávy, tedy vypékání karbonu. Zákazník specifikuje, jak má díl vypadat, včetně skladby materiálu – a BREBECK to musí přesně dodržet, i za cenu obtížné vyrobitelnosti. Nebo zákazník pošle pracovní verzi k okomentování, pak se oddělení konstrukce podílí i na vývoji dílu. Když si v automobilce vzpomenou, že chtějí něco vyrobit pro specifické testy motorsportu, je to pro Šenovské otázkou pár dnů.

Karbon se zpracovává při přesně definovaných podmínkách a postupech, veškeré výrobní prostory musí být klimatizovány, skladování materiálu je pouze v mrazu. Paralelně s přípravou materiálu běží příprava forem. Jedno pracoviště připravuje nástroje pro laminaci, druhé materiál pro vlastní výrobní proces. Synchronizace obou činností je nezbytnou podmínkou. Používají se formy karbonové, hliníkové nebo epoxidové. Podle typu materiálu a druhu formy se následně volí program, podle něhož se pak bude díl v autoklávu vypékat. Když ovšem na závodním voze něco nefunguje (například z pohledu aerodynamiky nebo chlazení), provádějí se na dílech úpravy a začíná se de facto odznovu – úpravy datových souborů, nová forma… V období, kdy týmy testují a ladí vozy na nadcházející sezonu, je to doslova hukot.

Laminace! Do tohoto procesu vstupují vyrobené formy a materiál, který do nich pracovníci vrství. Zde je to o umu, citu a preciznosti každého z nich. Forma s materiálem se následně zavakuuje, aby materiál měl bezezbytku tvar formy. Ve vakuu se sleduje sebemenší ztráta podtlaku.

Materiály se vyznačují různou gramáží, různým stupněm sycení pryskyřicí, různou hustotou vlákna i různou orientací vlákna. Každá vrstva může mít jinou funkci – proti kroucení, proti přepínání, nebo se naopak má kroutit… a každá se chová při zpracování specificky.

A pak už přichází na řadu autokláv, kde se díly několik hodin při přesně stanovených podmínkách vytvrzují. Proces výroby je velmi nákladný, vstupní suroviny drahé a podíl „poctivé“ lidské práce nezanedbatelný.

V autoklávu se každý díl sleduje zvlášť, každý díl má svoji diagnostiku, vlastní měřák, který hlásí porušení vakua nebo jakoukoli termickou změnu. Zvýšením teploty a tlaku se rozpéká pryskyřice, kterou je materiál napuštěný a kterou se následně vytvrzuje. Proces vytvrzování trvá až několik desítek hodin. Teplota žádný „hardcore“ – 120 až 160 stupňů. Tlak ovšem až 10 barů!

 

Motorsport je o rychlosti, ale také o přesnosti
Odchylky na dílech, ať už rozměrové či hmotností se pohybují v řádu milimetrů a gramů. Na díly jsou předepsány přesné rozměrové a hmotnostní limity. Prostor na chybu je velký, prostor na případnou opravu minimální. Vše je o přesnosti, preciznosti, striktním dodržení technologického postupu. Sériově se tímhle způsobem vyrábějí maximálně drahé supersporty Lamborghini, Bugatti… Pro běžná auta na našich silnicích jsou takto zpracovávané díly nemyslitelné – z pohledu náročnosti výroby i následné ceny.

Pro závodní vozy se nicméně vyrábí z karbonu už téměř všechno. Jednodušší je vyjmenovat, co z karbonu není. Motor, převodovka… – i nápravy, zavěšení náprav už dnes jdou cestou karbonu, případně karbonu s hliníkovou nebo titanovou výztuhou. Dělají se karbonkeramické brzdové kotouče, karbonové skořepinové sedačky, volant, výztuhy karoserie, povrchové díly karoserie. Karbon má v mnoha směrech lepší vlastnosti než ocel nebo hliník, a to při výrazné úspoře hmotnosti.

 

Motorsport a co dál?
BREBECK dělá převážně sériovou a malosériovou výrobu pro motorsport – díly pro nová závodní auta, která se následně ladí ve vzduchových kanálech. Vyrobí se od jednotek po desítky kusů daného dílu, více ne. V motorsportu se BREBECK zaměřuje na závodní automobily i motorky – před dvěma lety firma vstoupila do třídy GP, dodává pro KTM. Co se týká automobilek, tak to jsou Porsche, Audi, BMW – jak DTM (závody na uzavřených okruzích v Německu), Le Mans, třída GT4.

Druhou nohou byznysu je rozvíjející se letecký průmysl, kde před čtyřmi lety začali spolupracovat s rakouskou firmou dodávající pro Airbus. Vyrábějí karbonové, případně skleněné formy, ve kterých se následně dělají díly pro letadla. V krátké budoucnosti chtějí projít certifikací pro přímé dodávky do leteckého průmyslu.

Třetí oblastí jsou menší soukromé závodní týmy, které jezdí seriály GT4 – týmy z Rakouska, Německa, Austrálie – pro ně vyrábějí povrchové díly karoserie kompletně celého vozu.

 

Nejmodernější technologie v bývalém areálu těžkého průmyslu
Když Thomas Brebeck přišel do Ostravy, jediné, co uměl a v čem viděl smysl, byly a stále jsou karbony. Začínal sám, později k němu přišli první kolegové. Dnes má firma sedmiletou historii a 70 zaměstnanců. Nemusí se podbízet, nedělá marketingové kampaně, nemá obchodníky. Veškerá výroba a projekty jsou spojeny se jménem Thomas Brebeck a jeho týmem, bez kterého by to již nešlo. Pracují u něj lidé, kteří jsou špičkovými odborníky, vyráběli díly pro Formuli 1, ale pracují zde i lidé, kteří o karbonu nikdy neslyšeli, ale naučili se od profíků. Motorsport je specifický v tom, že si týmy „drží“ pouze špičkové dodavatele. Firmy jsou testovány nejprve na jednoduchých dílech. Zásadní je rychlost dodávky, kvalita dílu a cena. Je třeba mít hodně velkou trpělivost, až po čase je možné se dostat k tomu, že si složí třeba půlku auta. A to zase motivuje lidi. Pro Porsche se začal dělat držák interiérových přístrojů, dnes jsou tu blatníky, nárazníky, kapota… Je vidět progres. Cesta k němu je nicméně dlouhá.

Před lety také začala spolupráce s Vysokou školou báňskou. Studenti si v prostorách firmy Brebeck sami vyrábějí Formuli Student. Firma naopak využívá technické zázemí VŠB, kde se zkoušejí fyzikální vlastnosti, možnosti zkvalitňování materiálu, provádějí různé laboratorní zkoušky. Na vysoké škole mají vybavení, které si běžná firma nepořídí.  Hledají se cesty a možnosti, jak může karbon vstoupit do dalších odvětví.

Thomas Brebeck!
„Vše se vyrábí ručně, úspěch hodně závisí na lidech a jejich kvalifikaci. V podstatě jsou pro podnikání důležité dvě věci. Člověk musí znát správné lidi, což je moje zkušenost z minulosti. Pak je to o tom, dát o sobě vědět. Jsem na trhu, můžu pro tebe vyrobit to a to. Druhý krok je, když tu šanci dostaneš – a každý potřebuje dostat šanci – tak tu šanci využít. A to u nás neznamená podbízení cenou, ale vždy kompletní servis – kvalita, neodkládání věcí, komunikace. To je celé,“ říká majitel firmy, který se v branži pohybuje už dvacet let. Vzal si Česku a osud ho zavál do Ostravy.

Plánování?
Před sedmi lety měl plán mít za deset let deset lidí a splatit si všechny dluhy. Stalo se tak za jeden rok. Nepotřebuje být stále rychlejší a rychlejší. Když přišel do Šenova u Ostravy, nevěděl, co v tak velkých prostorách bude dělat. Dnes je skoro na hraně. Nejde ale jen tak zastavit výrobu na několik měsíců – na to v motorsportu není prostor.

Trend do budoucna je ale jasný. Móda odlehčování materiálů je nezadržitelná. Letecký průmysl je obrovsky rozvíjející se obor – a to je věc, která firmu čeká a kam chce vykročit. Konkrétně dodávky pro menší, dvou až čtyřmístná letadla. Svůj potenciál má i železniční doprava.  Materiál proniká také do lékařství. Hovoří se o implantátech, kloubních náhražkách. Na tom by se firma chtěla také podílet. Za pár let bude mít firma možná několik sekcí, v níž motorsport bude jednou z nich, pak letecký průmyslu a pomůcky pro lékařství. To jsou vize, které se postupnými kroky mění v realitu…