Bronislav Sobotka: Mojí vizí je rozmluvit Česko | Firmaroku.cz
Příběhy úspěšných > Bronislav Sobotka: Mojí vizí je rozmluvit Česko

Bronislav Sobotka: Mojí vizí je rozmluvit Česko

Člověk, kterého už asi leckdo zná ze sociálních sítí, teď dosáhl na uznání v rámci podnikatelských soutěží. To je MONETA Živnostník roku 2021 Kraje Vysočina.
12. 10. 2021 | Živnostník roku

Začnu možná trochu drsně, ale v souladu s vaší sebeprezentací... Outsider vítězem?
Jednoznačně. Dá se to tak říci. Já hrozně rád říkám, že ten můj příběh je příběhem o naději pro všechny, co se chtějí něco naučit, protože já jsem byl evidentně outsider, doporučen na zvláštní školu, maturitu mi řekli, že je nad mé síly a dneska tady jsem jako živnostník roku kraje Vysočina a jsem z toho hrozně nadšený. Je to zpráva pro všechny, které někdo od něčeho zrazuje. Měli bychom se snažit v každém vidět potenciál, hlavně v dětech, to vnímám, že je důležité.

Věděl jste už v době, když vám někdo říkal, ty nejsi asi úplně nejchytřejší, že se dovedete naučit jazyk a učit ho další lidi?
Vůbec ne. Já jsem si skutečně prvních osmnáct let svého života připadal jako debil, jako takový typický looser. Po škole jsem skončil v krachující fabrice, neměl jsem jinou perspektivu. Takže já jsem tomu jednoznačně uvěřil. Změna přišla až ve dvaceti, kdy jsem se sám začal učit anglicky a poprvé jsem zažil nějaký pocit úspěchu, že mi něco jde. A možná i proto, že mi to nikdo neznámkoval, nikdo mi neříkal, že jsem pomalejší, že jsem to dělal pro sebe, bez nějakého stresu.

Co je podle vás ve výuce důležité?
Za mě je nejdůležitější, a možná to zní jako hrozné klišé, že učitel by měl mít svoje děti rád, aby mu na nich záleželo, aby v nich viděl potenciál být úspěšným. Nemělo by to být o nějakém předsudku, tady Jarda je kretén, stejně se to nikdy nenaučí, ale aby v něm viděl to, co z něj může vyrůst. Přijde mi, že ta láska je to jediné, co může v dětech rozvinout ten potenciál.

Jak jste dovedl prosadit na sociálních sítích?
Já myslím, že to má více podčástí. Jedna má obrovská výhoda je, že jak jsem jako blbej na ty jazyky, tak já přesně vím, s čím zápolí ti lidé, kterým to nejde. Většina těch, kteří něco učí, tak v tom odmalička vynikali, byli v tom dobří a logicky si v tom udělali kariéru. A často nechápou, co ty blbečci nechápou. Moji kolegové říkají, vždyť jsem mu to třikrát vysvětlil, co na tom nechápe? A já mám velkou výhodu, že přesně chápu, co nechápe, protože jsem byl v té situaci, kdy jsem to nechápal. Udělal jsem si v tom nějaký systém, který funguje. Já jsem třeba dyslektik, takže učení je pro mě těžší. A myslím si, že mou velkou výhodou je, že se mnou lidé mohou získat naději, kterou ztrácejí. Aha, on to zvládl taky, on mi řekne, co a jak a společně to zvládneme. To je asi velká výhoda. A pak taky jsem začal relativně brzy, už je to pět šest let, pravidelně dávat na YouTube videa. Je hrozně důležité vydržet. Každý umí začít, ale dávat týden co týden třeba jedno nové video, když je člověk unavený, nechce se mu, nikdo na to nekouká, nebo mu pod minulé video někdo napíše, jsi kretén nebo tak, tak ta výdrž je důležitá.

Z čeho se vaše práce skládá?
To, co mě nejvíce živí, to jsou on-line kurzy. Vytvářím obsah v angličtině, jsem na Facebooku, na Instagramu, natáčím YouTube videa, napsal jsem knížku. To znamená, že někdo si řekne, že se chce naučit anglicky, a buď si vezme kompletní kurz třeba základy anglické gramatiky, nebo si řekne nechápu členy, tak si koupí kurz na členy a – doufejme – že se to naučí. A ta zpětná vazba je dobrá.

O koho se nejčastěji jedná?
Jsou to dvě skupiny lidí. Jednou jsou profesionálové, kteří vidí, že jsou v něčem fakt dobří, ale angličtina je brzdí v kariérním rozvoji. To jsou lidé, kteří jsou motivovaní a jsou ochotní za to zaplatit. S těmi se pracuje nejlépe, protože mají jasný cíl. A potom jsou to lidé, kteří už pomalu ztrácejí naději. Třikrát to nevyšlo, mají pocit, že to nejde a ti potřebují někoho, kdo se na ně usměje a řekne, zvládneš to, já to zvládl taky.

Máte za sebou nějaká zahraniční studia…
Tohle dělám především pro sebe. Reálně to moje studenty nezajímá. Oni chtějí pochopit třeba, jak fungují anglické časy. Když to pochopí třeba v YouTube videu zdarma, tak jsou vděční a časem, když to chtějí zdokonalit nebo se mi chtějí odvděčit, tak si koupí nějaký kurz. Ale jinak jsem studoval něco, co se jmenuje CPE, mám nejvyšší úroveň angličtiny, co Cambridge měří. Pak jsem studoval něco, co je jmenuje CELTA a DELTA, to jsou diplomy z Cambridge pro učitele. Na co jsem hrdý, tak je to, že jsem učil pět let v létě na kurzech v Oxfordu, když tam přijedou lidi z celého světa studovat angličtinu. Není to že bych byl profesor v Oxfordu, ale je to stejná univerzita. Ale asi nejvíce mi dává moje osobní zkušenost studenta, jaké to je, když to člověk nechápe, jak mu to nejde, jak to pak secvakne a probudí se tam ta láska. To se snažím předat. Myslím, že všechny diplomy a věci okolo nejsou tak podstatné.

Kolik hodin denně se dovedete angličtině věnovat, jinými slovy, jak relaxujete?
To je jedna z věcí, která mi moc nejde. Já mám práci tak hrozně rád, že si jdu třeba zaběhat, ale celou dobu přemýšlím, tohle by bylo dobrý pro on-line kurz. Byl jsem běhat a vymyslel jsem, že bych pro hodně staré lidi mohl vymyslet e-mailový kurz, že by jim to chodilo na e-mail, aby si nemuseli nic instalovat.

Jaké máte plány nebo novinky?
My jsme teď s Albi vydali takové karetní hry, jmenuje se to Rozmluvíme Česko a to je ta moje vize, rozmluvit Česko. Myslím, že Češi umí mluvit anglicky dobře, mají slovní zásobu, gramatiku mají možná lepší než rodilí mluvčí, ale pořád se hrozně stydí mluvit. Můj sen je naučit Čechy, že angličtina je zábava, nebát se chyb.