Napsali o nás > Cyklo obchod a pekař. To jsou vítězové podnikatelských soutěží na Ostravsku!

Cyklo obchod a pekař. To jsou vítězové podnikatelských soutěží na Ostravsku!

24. 10. 2019, Hospodářské noviny

O tom, že se podnikání v Moravskoslezském kraji překotně rozvíjí, nepochybuje asi nikdo. Jeho limity určitě nejsou v nedostatku nápaditosti nebo vytrvalosti místních živnostníků a podnikatelů. Stopadesátiletou tradicí zdejší industrializace se navíc může pochlubit málokterý region středoevropského prostoru. A v poslední době se daří na pozitivní odkaz průmyslové oblasti v nejednom případě navazovat, ať už se jedná o farmaceutický, chemický průmysl nebo třeba výrobu dopravních prostředků. Rozvinutá infrastruktura a urbanizace je vyvažována nedotčenými oblastmi Beskyd a Hrubého Jeseníku, které jsou zaslíbené volnočasovým aktivitám, cykloturistiku nevyjímaje. To se jasně ukázalo na letošním v yhlašování k rajského kola podnikatelských soutěží Vodafone Firma roku 2019 a MONETA Živnostník roku 2019. Mezi živnostníky odbornou porotu doslova okouzlil pekař Arnošt Obrusník. „Při rozhodování poroty byla určující jeho dlouhodobá oddanost a láska k řemeslu,“ okomentoval porotce Martin Petrek z MONETA Money Bank. Mezi firmami nejvíce zaujala společnost Schindler, která se věnuje distribuci prémiových cyklistických značek. „Je to rodinná firma se zázemím na severní Moravě, prodávají srdcem, provozují eshop mojekolo.cz. Přispívají v regionu na charitu a sociální projekty. Mají produkt, který nám pomáhá v pohybu a dělá nám radost,“ zhodnotil volbu člen poroty Kamil Homola z Vodafone Czech Republic. V každém kraji je také vyhlašován vítěz kategorie Vodafone Odpovědná firma roku 2019. Tuto cenu uděluje společnost Vodafone Czech Republic ve spolupráci s Nadací Vodafone. V Moravskoslezském kraji společně vyhlásily jako nejodpovědnější společnost Schindler. „Porota ocenila rovný přístup ke všem zaměstnancům a možnost dalšího vzdělávání. Společnost podporuje nejen řadu cyklozávodů a dalších sportovních akcí, ale pravidelně pořádá pro místní školky a základní školy i přednášky o bezpečnosti na kole a v silničním provozu. Kromě lokální podpory se podílí také na velkých projektech, jakými jsou například Kola pro Afriku. V oblasti ochrany životního prostředí a úspor energie instalovala společnost na dvou skladech solární elektrárny pro částečnou energetickou soběstačnost,“ okomentovala volbu Adriana Dergam, ředitelka korporátní komunikace a společenské odpovědnosti, Vodafone Czech Republic.

Říká se od nepaměti, že chleba je zázrak

Arnošt Obrusník, MONETA Živnostník roku 2019 Moravskoslezského kraje Celoživotní zkušenosti s pekařinou by chtěl předávat učňům. Jen ty učně ale najít! „Když jsem navštěvoval čtvrtou třídu základní školy, tak jsem chodil pro osmičlennou rodinu do malého pekařství ve Strahovicích pro bochník dvoukilového chleba. Pozoroval jsem, jak dva mladí kluci ten chleba dělají, jak roztápějí roštovou pec, vyvádějí kvásek, míchají těsto, navažují a formují chléb a po vykynutí sázejí do pece, a pak z pece ven,“ vzpomíná Arnošt Obrusník. Práce se mu tak zalíbila, že už jiné myšlenky na rozhodování neměl. „Kdyby pekaři, kteří před padesáti lety odešli z tohoto světa, znovu vstali, tak by už ani oči nedokázali zavřít, protože tolik se u té pekařiny změnilo. Už nejsou roštové pece, už jsou automaty, už nejsou pekaři, je to všechno takové rekvalifikované.

Už to nedělají s láskou tak jako my staří. A bohužel v dnešní době je málo lidí, internáty zrušili, ti rekvalifikovaní k tomu nemají vztah,“ posteskne si vítězný živnostník. Před třemi lety, kdy výroba v jeho pekárně působením silného hráče, společnosti Penam, která dokáže udržet ceny nízko, klesala, rozhodl se po dohodě s jednatelem velké firmy ARMATURY Group v Dolním Benešově postavit kuchyň a jídelnu. Vaří pro ně denně tři sta jídel, což jeho podnikání trošku obohatilo a ekonomické výsledky se udržely na stejné výši. Pekárenskými výrobky zásobuje prakticky celý okres Opava, konkrétně například Fakultní nemocnici v Opavě, vazební věznici, domovy důchodců a malé kamenné obchůdky. „Základní výroba je chléb, toho děláme devět druhů. Normální, obyčejný, kmínový, ten je asi nejvíce oblíbený, a dělá se ho nejvíce. Pak jsou to rohlíky, to je nosný program každé pekárny,“ říká Obrusník. Dále peče jemné pečivo, domácí svatební koláče, hlučínské koláče s posypkou, vánočky nebo záviny. „Říká se od nepaměti, že chleba je zázrak, že se ho nikdy nepřejíte. Rohlíků se přejíte, všeho možného se přejíte, ale chleba se nepřejíte. A rohlíky, pokud někdo šidí, je to jeho krátkozrakost,“ uvádí Arnošt Obrusník. U pekařiny vyzkoušel už všechno, včetně vedení učiliště. K tomu by se chtěl znovu vrátit, udělat nábor ve školách a vytvořit takové vlastní učiliště pro praxi. V pekárně je jeho nástupcem dcera, do níž vkládá hodně naděje, protože rozumí ekonomice.

Prodáváme přes 15 tisíc kol ročně

Jan Schindler, jednatel společnosti Schindler, Vodafone Firma roku 2019 Olomouckého kraje Provozuje síť prodejen mojekolo, která má osm poboček po celé České republice. Výrazně silnější je ale společnost jako distributor, to je její primární parketa. Podnikají ve čtyřech zemích, v České a Slovenské republice, Maďarsku a Polsku. To je pro ně ten nejsilnější byznys. „Zapálený jsem, baví mě to. Je to moje hobby. Je to, jako kdybych měl prodávat auta a nemohl v nich jezdit. Ty zkušenosti bikera jsou určitě důležité. Člověk musí být i trošku stratég, ale vlastní zkušenosti jsou neocenitelné,“ uvádí Jan Schindler. Prodává něco přes 15 tisíc kol za rok, spíše se jedná o prémiovější kola nebo střední vyšší třídu. Firma také distribuuje cyklopláště Continental, které jsou stejně slavné jako Continental pneumatiky na auta, nebo výrobky společnosti SKS, což je největší firma na blatníky a pumpičky na světě. „Doplňkových

značek máme asi patnáct, takže je z čeho vybírat. Máme také velký sortiment doplňků pro ebiky, které jsou teď hodně moderní a frčí. Nejsou to už dávno elektrokola pro důchodce, ale je to supermoderní segment, kde si člověk dovede na tom kole udělat radost a zajet třeba úplně extrémní věci,“ říká jednatel vítězné firmy. Elektrokola v některých segmentech představují i padesát procent obratu. Cena u elektrokol je vyšší, protože kvalitní motory a baterie něco stojí. Kromě určitých komponentů a dílů je podle Schindlera velmi důležitý servis. „Protože tam, kde si kolo koupíte, tak ten člověk ho musí umět i opravit. A pokud ho koupí někde, kde to neumí, tak je to strašná šlamastika. Servis, schopnost vyřešit jakýkoliv problém, to je velmi důležité, protože s elektrokolem je servisu potřeba výrazně více než u normálního kola, které si leckdo dokáže spravit na koleně,“ vysvětluje Schindler. A opravy oni umí. Školí i jiné prodejce, jak to dělat. „My jsme se v současné době vrhli na polský trh, který děláme už druhým rokem a tam máme hodně práce. Chceme také ještě více vstoupit do automatizace a digitalizace s novým skladem. Těch vizí je hodně,“ plánuje Jan Schindler. Podle jeho slov jsou všichni lidé, kteří jsou v prodejnách nebo na distribuci, z drtivé většiny nadšenými cyklisty. Podle Schindlera je fajn, když lidé mají práci rádi, baví je a vidí za ní něco konkrétního, co je pěkné. Spousta lidí má podle něj kolo skutečně jako srdeční záležitost a je osobně rád, když může chodit do práce a mít tu srdeční záležitost před očima.

FAKTA VODAFONE FIRMA ROKU 2019 Moravskoslezský kraj: 1. místo Schindler 2. místo YES CHIPS 3. místo BeWooden company Firma Schindler se bude o celorepublikový titul Vodafone Firma roku 2019 ucházet před finálovou porotou 12. listopadu v Praze. MONETA ŽIVNOSTNÍK ROKU 2019 Moravskoslezský kraj: 1. místo Arnošt Obrusník 2. místo Magdaléna Štarhová 3. místo Otakar Potyka Živnostník Arnošt Obrusník se bude o celorepublikový titul MONETA Živnostník roku 2019 ucházet před finálovou porotou 6. listopadu v Praze. VODAFONE ODPOVĚDNÁ FIRMA ROKU 2019 Moravskoslezský kraj: Schindler NÁZORY Zaměřeno na kraj Jaké jsou aktuální podmínky a příležitosti pro rozvoj podnikání v Moravskoslezském kraji? Náš kraj zažil a prošel si výraznou restrukturalizací těžkého průmyslu již od počátku 90. let, kdy se velké hutní, strojírenské a těžební podniky začaly potýkat se změněnou situací ve společnosti. Problémy velkých podniků se výrazně odrazily i na situaci v malých a středních firmách, které byly součástí jejich dodavatelských systémů. Toto s sebou přineslo pochopitelně i problémy sociálního rázu spojené s vysokou nezaměstnaností v regionu. Připočteme-li k tomu, že v kraji nebyla zrovna vyhovující dopravní infrastruktura, byl zatížen ekologickými zátěžemi a znečištěným ovzduším, nebyla situace vůbec jednoduchá. Je nutno říci, že od prvopočátku převládala snaha řešení problémů a postupně se kraj z této situace vzpamatovával. Přišli zahraniční investoři, silné tuzemské firmy své problémy zvládly, vznikaly nové malé a střední podniky, a to díky lepší podnikatelské infrastruktuře a podpoře inovací. Je nutno zdůraznit, že v současné době si je kraj plně vědom problémů, které jsou brzdou rozvoje a že ve své strategii míří do budoucnosti. V kraji se zlepšují podmínky pro rozjezd nového podnikání, jsou budovány podnikatelské inkubátory, podporovány studentské projekty. Inovativní nápady jsou každoročně oceňovány a před potenciálními podnikateli stojí výzvy typu smart city, vodíkové údolí a nelze opomenout ani příležitosti, které otevře revitalizace pohornické krajiny. Z pozice hospodářské komory si však myslíme, že bychom měli přiblížit to, jak se snaží napomáhat rozvoji podnikání Krajská hospodářská komora Moravskoslezského kraje. Dlouhodobě se věnujeme podpoře proexportně zaměřených firem v regionu. Krajská komora je partnerem poradenské sítě na podporu podnikání Enterprise Europe Network a spolu s ostatními partnery z více než 60 zemí světa je schopna nabídnout firmám ucelený balíček služeb pro vstup na zahraniční trhy. Spolu s Ministerstvem zahraničních věcí a Moravskoslezským krajem organizujeme celou řadu obchodních misí, ať už outgoingových nebo incomingových. Komora myslí taktéž na zaměstnance členských firem a nabízí více než stovku odborných školení pro zvýšení kvalifikace zaměstnanců. Musíme zdůraznit, že se jedná opravdu o odborné kurzy, ne pouze o „školení pro školení“. Tak, jak jsme byli zvyklí v kraji stěžovat si na vysokou míru nezaměstnanosti, dnes naopak pomáháme řešit nedostatek pracovníků pomocí speciálních projektů ekonomické migrace. Jan Březina předseda Krajské hospodářské komory Moravskoslezského kraje