Příběhy úspěšných > David Lomos: Motivací je svoboda a zároveň odpovědnost mého svobodného konání

David Lomos: Motivací je svoboda a zároveň odpovědnost mého svobodného konání

Pár dní před startem krajských kol podnikatelských soutěží jsme vyzpovídali loňského vítěze Česká spořitelna Živnostník roku šperkaře Davida Lomose.
04. 09. 2017 | Příběhy úspěšných

Co se ve vaší práci změnilo od vítezství v loňském ročníku soutěže?

V podstatě nic a mnoho. Soutěž mi dala příležitost se v kariérním i osobním životě pozastavit, rozhlédnout se jak vzad, tak vpřed a především kolem sebe. Snažím se trochu zpomalit, více řeším současnost, každý prožitý okamžik. Pečlivěji si vybírám, s kým budu spolupracovat a s kým ne.

I když pracujete se šperky, unikátnost vašeho přístupu je v práci s klienty. Popište ho pro ty, co vás třeba ještě neznají…

Nenazval bych svůj přístup přímo unikátním, ale spíše pracuji s lidskostí a vstřícností, se kterou ke klientovi promlouvám, to mi přijde přirozené. Každý klient u mě dostává dostatek prostoru k vyjádření svých tužeb a přání. Šperk je až na konci celého procesu, vychází z prožité energie, jako výsledek komunikace se zadavatelem. S někým si sednete lépe, s jiným to tak silné není, je to živý proces a ten mě hodně baví.  

Co byste lidem poradil, jako recept na úspěch…

Lidé většinou pracují pro peníze, já samozřejmě také, ale to, co při práci prožíváme, to je to zásadní. Dělejte cokoliv, ale dělejte to s láskou, nasazením a především dobře, poctivě a úspěch se dostaví. Možná naivní, ale moje cesta byla právě taková.

Šperkařství je tvořivá činnost, založená na kombinování nejrůznějších materiálů… Kde berete inspiraci pro originální výtvory?

Jsem hodně kreativní duše a inspiruje mě v podstatě vše, s čím se běžně setkávám. Na všem se dá najít zajímavý aspekt, který mě může nadchnout a ovlivnit. V současnosti se věnuji převážně zakázkové tvorbě, zásadní inspirací je většinou setkání s klientem, s jeho osobností, energií, která tvůrčí setkání provází.

Překvapí vás dnes ještě nějaký šperkařský požadavek klienta?

Mám hodně bujnou představivost, spoustu profesních zkušeností, takže mě asi nic přímo nepřekvapí. Spíš mě některé představy a přání klientů v dobrém slova smyslu pobaví a stávají se pro mě výzvou ke splnění. Někdy přicházejí lidé s utkvělou představou, jak má šperk vypadat, co zakomponovat, a na té představě si svým způsobem trvají. Pokud cítím, že představa není přímo nejvhodnější cestou k finálnímu šperku, snažím se klienta nasměrovat, ovlivnit. Jak v designu, použitých materiálech, tak i v tématu. Jsou to někdy citlivé situace, zde se může vzájemně budovaný vztah hodně narušit, zároveň získat klienta takzvaně na celý život. Takže mě už nepřekvapí požadavek muže, jenž pro svoji ženu chce jako poděkování za narození potomka náhrdelník, který vypadá spíše jako klíčenka k autu.

Co bylo pro vás v průběhu kariéry motivací pro překonávání nejrůznějších překážek, třeba byrokratických?

Byrokracie mě samozřejmě v české společnosti štve, ale nikdy to nebyla překážka, abych přestal být sám se sebou, svobodným občanem a podnikatelem. Motivací je právě svoboda a zároveň odpovědnost mého svobodného konání. Zároveň, když v médiích vyjde nějaký průzkum, jak si v podmínkách k podnikání v mezinárodním měřítku stojíme, chce se mi brečet, zvracet, emigrovat… Zase naivní, ale věřím!

Vaše živnost je ukázkou toho, že lidé touží po originalitě, chtějí něco více než sériově vyráběné zboží. Myslíte si, že je to obecný trend?

Slovo trend v podstatě označuje něco aktuálního a oblíbeného. Originalita a lidská tužba po ní je stará jako lidstvo samo, je přirozená, je to součást našeho já a možnosti se vyčlenit vůči okolí. Spíše jsme prožívali v naší historii období, která projevům individuality nepřála. V dnešní fázi demokracie má „naše“ část lidstva možnost prožívání nekonečné individuality a o to více se ukazuje druhý faktor lidské podstaty – stádovost a tužba po tom samém, co mají ostatní. Kontrast, harmonie?

Jaký materiál pro výrobu šperků je letos in?

Po pravdě ani nevím. Zde se asi projevím asi jako omezený konzervativec. Neustále se objevují nové materiály, postupy a technologie, nejvhodnější a zároveň přírodní materiál na výrobu šperků jen tak nepřekonáme, je to kov. Pro mě je šperk šperkem v momentě, kdy obstojí při užívání, ke kterému je určen a zde se právě kov jeví jako dlouhodobá jistota.

Co vám utkvělo v paměti z vaší veleúspěšné účasti v loňském ročníku soutěží Vodafone Firma roku a Česká spořitelna Živnostník roku?

Potěšila mě vřelost a upřímnost lidí, se kterými jsem se v rámci soutěže setkal. Příjemné byly také reakce mého blízkého i širšího okolí. Průběh celé soutěž byl setkáním mnoha zajímavých a úspěšných lidí, hodně nabíjející prostředí. Takže jednoznačný přínos. Ale zároveň jsem na pofinálovém mejdanu ztratil památeční klobouk. Holt, když něco získáš, tak i něco odevzdej…  Letošní ročník, jeho finalisty a tým pořadatelů, budu pozorovat z úplně jiného úhlu pohledu a na to se těším, také určitě zajímavá zkušenost.