Napsali o nás > Díky jazykovým kurzům začala psát knížky pro děti, za ně získala ocenění Živnostník roku Středočeského kraje. Firmou roku je kolínská tiskárna

Díky jazykovým kurzům začala psát knížky pro děti, za ně získala ocenění Živnostník roku Středočeského kraje. Firmou roku je kolínská tiskárna

19. 10. 2018, ihned.cz

Pavla Krátká o sobě tvrdí, že je těžko zařaditelným typem člověka do již fungující firmy. Pracovala pro nadnárodní společnost nebo ministerstvo školství, nikde však nevydržela déle než půl roku. Proto se rozhodla podnikat a přes provozování intenzivních jazykových kurzů se dostala až k psaní knih pro děti a jejich rodiče. I díky tomu letos Krátká zvítězila v soutěži Živnostník roku Středočeského kraje.

Podnikatelka už od dětství hodně cestovala, když jezdila na tábory do Rakouska či Německa. "Nejvíce mě ale v dospělosti ovlivnil pobyt ve Francii, kde jsem studovala a poté i pracovala. Hodně silný pro mě byl i rok v Portugalsku, kde jsem učila ve škole," říká Krátká, která hovoří sedmi jazyky.

Česká spořitelna Živnostník roku 2018 Středočeského kraje

1. místo: Pavla Krátká - psaní a tvorba knih pro děti a dospělé (Lety)

2. místo: Miroslav Vybulka - Vývoj a výroba jednoduchých strojů a montážních pomůcek (Herink)

3. místo: Zdeněk Moc - podnikání v zemědělské výrobě (Starý Vestec)

Svůj talent se rozhodla využít při pořádání jazykových kurzů francouzštiny a angličtiny. Vsadila přitom na metodu sugestopedie, která simuluje pobyt v cizině. "Skupinu lidí vlastně přemístíte na devět dnů do Francie. Vymyslíte jim příběh, který obsahuje gramatiku i slovíčka, s kterým pak každý den pracují. Den končí pasivní relaxací, kdy leží a text znovu poslouchají," vysvětluje Krátká. Tím, že jsou lidé v příběhu ponořeni od rána do večera, zlepšení se prý dostaví velmi rychle. "Za tu dobu se naučí tolik, co studenti na gymnáziu za čtyři roky. Je to hodně i psychoterapie, která má lidi odnaučit bát se mluvit cizí řečí," dodává.

Pro každou skupinu musela tehdy napsat příběh, který měl alespoň 50 stran. Díky tomu se podnikatelka dostala k tomu, co ji dnes živí především - psaní knih. "Zjistila jsem, že mě to baví a docela mi to i jde," vzpomíná. Po narození prvního syna už neměla na organizování kurzů tolik času a rozhodla se proto věnovat dráze spisovatelky.

Zatím vydala tři tištěné knihy a jednu audioknihu, kterou namluvil Jiří Lábus a Bára Hrzánová. Knihy jsou určeny pro děti i dospělé. Po každé kapitole následuje část, díky které si rodiče s dětmi mohou o tématu promluvit. Krátká tak chce docílit toho, aby se rodiče dětem více věnovali a ty tak netrávily příliš mnoho času s mobilními telefony a tablety. "Učíme se pomocí vztahů, což roboti nikdy nemohou nahradit. Objíždíme školy po celé republice a jsem dost smutná z toho, že děti přestávají číst," říká podnikatelka.

Na seminářích, které ve školách pořádá, dětem ukazuje, jak knihy vznikají. Při besedách nezapomíná zapojovat ani cizí jazyky. "Přijde mi důležité, aby děti slyšely i jiné jazyky než angličtinu, která se do dětí tlačí od malička. Pro mě je důležité, aby získaly otevřenost ke kulturám a dalším jazykovým rodinám," říká Krátká.

Vodafone Firma roku 2018 Středočeského kraje

1. místo: Colognia Press - moderní tiskárna (Kolín)

2. místo: Chalk - výrobce magnesia pro sportovní účely (Suchodol)

3. místo: Ebas - sériová kovovýroba (Benešov)

Mezi firmami ve středních Čechách zvítězila kolínská tiskárna Colognia Press. Firma se zabývá především tiskem etiket, visaček nebo vstupenek. Mezi její zákazníky patří například společnost DHL, Tchibo nebo výrobce vonných svíček Yankee Candle.

Před osmi lety firma získala cenu Obal roku za Braillovo písmo na laminátových obalech. Speciální techniku o rok později ocenila i Světová obalová organizace. Kolínský podnik nyní zaměstnává téměř 130 lidí a ročně utrží okolo 370 milionů korun.

Colognia Press získala ve Středočeském kraji rovněž titul Odpovědná firma roku. "Letos jsme se například účastnili akce Ukliďme Česko. Celý den jsme uklízeli les, kde jsme objevili tři větší skládky, na které padlo asi sto pytlů," vzpomíná marketingová specialistka firmy Lucie Slauková.

Mezi firmami se umístil také výrobce magnesia pro horolezce Chalk. Firma svůj produkt dodává například řetězci Decathlon nebo švýcarské outdoorové společnosti Mammut. Na třetím místě skončila benešovská společnost Ebas zabývající se výrobou kovových polotovarů. Ty se kromě výroby aut používají i při stavbě mrakodrapů.