V děčínské IT společnosti Good Sailors spolu nejčastěji zaměstnanci komunikují na dálku přes počítače. Většina z nich, včetně vedení a majitelů, má fyzický nebo psychický handicap, a mnohdy proto nemůže docházet do kanceláří. Přesto nebo právě proto je společnost, jejíž název v překladu znamená Dobří námořníci, na trhu úspěšná a rok od roku roste.
"Poté, co se k nám přidal programátor Jirka Maule, náš dnešní technický ředitel, který je na vozíku, nás napadlo, že by bylo skvělé propojit podnikání a podporu handicapovaným. Dnes za sebou máme více než 100 IT projektů pro nejvýznamnější společnosti v Česku," říká manažerka společnosti Karolina Holendová.
Koncept společensky zodpovědného byznysu ocenili také porotci soutěže Vodafone Firma roku Ústeckého kraje vyhlašované Hospodářskými novinami. "Jde o unikátní projekt, v němž zaměstnanci dělají práci, která jim dává smysl, a ze svého handicapu učinili přednost," uvádí člen odborné poroty Pavel Dočkal ze společnosti Vodafone ČR důvody, proč Good Sailors v soutěži zvítězili.
Výsledky
Vodafone firma roku Ústeckého kraje
Good Sailors – IT firma zaměstnávající převážně hendikepované (Děčín)
Shotty – hotel a restaurace se sportovním i dětským hřištěm (Děčín)
TFP Interiér – rekonstrukce nemovitostí (Rumburk)
Česká spořitelna živnostník roku
Zdeňka Šrédlová – e-shop se zdravou výživou a biokosmetikou (Most)
Iveta Vogelová - kadeřnictví (Ústí nad Labem)
Janka Kovandová – cukrářská výroba, pečení dortů a zákusků (Libouchec)
Mezi úspěšné projekty, na které je společnost hrdá, patří například služba Holky z kanclu, virtuální asistentky, které mohou na dálku pomoci s jakoukoliv administrativou, nebo sociální síť pro handicapované cestovatele Disway.org. S ní se společnost dostala na seznam největších evropských inovátorů v sociální oblasti vyhlašovaný listem Financial Times a firmou Google.
Název Good Sailors má symbolizovat, že se zaměstnanci firmy se svými handicapy potýkají stejně statečně jako námořníci s nepřízní počasí.
Internetový obchod bez skladových zásob
Originálním názvem a konceptem zaujala také Zdeňka Šrédlová, vítězka paralelně probíhající soutěže Česká spořitelna Živnostník roku Ústeckého kraje. S kolegyní Irenou Petrákovou Fantovou si říkají Dvě kukuřice a provozují stejnojmenný e-shop. "Syn kolegyně měl zdravotní problémy a zkoušel bezlepkovou dietu, takže se to hodně točilo kolem kukuřice," vysvětluje původ názvu internetového obchodu se zdravou výživou, biokosmetikou a ekologickou drogerií Šrédlová.
Ten podnikatelky založily před dvěma lety. "K podnikání jsme se s kolegyní dostaly jako mnoho žen na mateřské dovolené. Během prvního roku s našimi dcerkami jsme na sobě začaly cítit potřebu seberealizace a touhu vzít život do vlastních rukou," říká Šrédlová.
Jejich internetový obchod má dnes v nabídce téměř 1500 produktů zdravé výživy a přes 500 výrobků přírodní kosmetiky. Nejvíce na odbyt však nejdou výrobky z kukuřice, ale spíše kokosový olej nebo přírodní balzámy a tělové krémy.
Kromě toho jsou na webu k dostání i kuchařky či časopisy o zdravém životním stylu. Podnikatelky na stránky píšou také vlastní blog, ve kterém šíří osvětu v oblasti správného stravování.
Obě zakladatelky kromě práce v e-shopu chodí i do běžného zaměstnání. Zatím vše zvládají ve dvou, především díky takzvanému systému dropshippingu. To je způsob provozování e-shopu, ve kterém se lze vyhnout skladovým zásobám. Zboží zasílá velkoobchodník přímo zákazníkovi. Na tomto modelu se podnikatelky domluvily s jedním z největších tuzemských obchodníků se zdravou výživou, společností Country Life.
"Musely jsme je dlouho přemlouvat a prezentovat náš obchodní model, aby na to přistoupili," uvádí Šrédlová. Podnikatelky z Mostu by se chtěly do budoucna zdravému životnímu stylu věnovat ještě více. Jejich vizí je začít vyrábět v této oblasti vlastní produkty.
V Ústí nad Labem ve středu odstartoval již třináctý ročník podnikatelských soutěží, které budou pokračovat během následujících týdnů v dalších regionech České republiky. Do soutěží se přihlásilo jen v Ústeckém kraji celkem přes 400 firem a živnostníků, z nichž byla na slavnostní vyhlášení pozvána pouze nejlepší dvacítka.
Celkově se v Česku o titul nejlepší firmy a živnostníka ucházelo okolo 6,5 tisíce soutěžících. Vítězové krajského kola postupují do celorepublikového finále, které se koná 12. prosince na pražském Žofíně.