Eva Klabalová: V každé tenisce je jeden shot espressa | Firmaroku.cz
Příběhy úspěšných > Eva Klabalová: V každé tenisce je jeden shot espressa

Eva Klabalová: V každé tenisce je jeden shot espressa

Ekologie a originalita. To jsou hlavní atributy jejího produktu, kterým jsou ve Zlíně vyráběné tenisky...
25. 10. 2021 | Živnostník roku

Čemu se věnujete?
Já stojím za značkou Kave Footwear. Je to značka, která se zabývá designem a výrobou tenisek. Tenisky jsou vyráběné ve Zlíně, zcela lokálně, na strojích z první poloviny minulého století. Tenisky jsou vyráběny v limitovaných kolekcích a jakmile se vyprodají, tak už nejsou nikdy ty stejné vyrobeny. Většinou je to zhruba sto párů a díky speciální technologii výroby je každá z tenisek vždy originál, protože tenisky jsou vyráběné z odpadních a zbytkových materiálů. Jsou to odpadní kousky gumy, které jsou míchané do sebe a díky použití speciální technologie vzniká to, že každá z tenisek je zcela unikátní. Je opravdu barevným originálem a každý pár je číslovaný, tak jako grafické tisky 1/100, 2/100 a tak dále. Tenisky jsou vyráběny nejenom ze zbytkové gumy, ale také z materiálu, jako je kávový lógr, který odebírám od místní kavárny a pražírny. Kávový lógr se suší, poté se míchá s kaučukem a lisuje. V každé tenisce je zhruba jeden shot espressa.

Je pro vás podstatnější ekologická stránka věci nebo to, aby každá bota byla originál?
Určitě ta první možnost. Já jsem dlouhá léta pracovala pro velké značky, hodně času jsem trávila v Číně. Jednou jsem byla v čínské továrně, kde jsem ráno vyšla na balkon hotelu, který byl pouze pět metrů od tovární budovy a přes hustý smog ta továrna nebyla vidět. Špatně se mi dýchalo, chtělo se mi brečet a řekla jsem si, že už nechci být součástí tohoto masvýrobního systému. Já jsem odjet mohla, ale ti lidé, kteří tam pracují, to udělat nemůžou a musí tam být a musí vyrábět produkty pro západní trh, které se potom převážejí na druhou stranu světa. Takže jsem se rozhodla vrátit zpátky a začala jsem pracoval s lokální továrnou.

To, co děláte, je spíše pro fajnšmekry, nebo to má potenciál i pro velkou výrobu?
Určitě ten koncept jde přenést do masové produkce. Ale co se týká mé značky, tak mým cílem není vybudovat miliardovou firmu, ale jde mi hlavně o to inspirovat velké firmy a značky a ukázat, že to jde i jinak.

Jaká je vaše produkce?
Za minulý rok to bylo zhruba tři tisíce prodaných párů. To množství závisí vždy na tom, kolik je zrovna k dispozici materiálu. Protože i pokud jde o svršky, tak jsou vyráběny z takzvaných ležákových položek, to jsou materiály, které jsou ve skladech, je to metráž, která zbyde. Proto je tenisek vyrobených od modelu někdy dvacet párů, protože více materiálu už prostě není.

Kam vaše tenisky putují?
Po celé České republice, ale spoustu tenisek posíláme i do zahraničí, to se bavíme o celé Evropě. Před Vánoci budeme spouštět také pilotní prodej v Americe. Není výjimkou, že balíky odcházejí do Kanady, do Austrálie a klidně i na Nový Zéland.

Jak se tam o vás lidé dozvědí?
Sociální sítě jsou velmi mocné a já jsem nikdy neměla nějakou placenou reklamu nebo kampaň. Dosah byl organický, takže se mi pouze dokazuje to, že když máte dobrý produkt a práci děláte srdcem a s láskou, tak lidé si vás najdou.

Pojďme říci něco o výrobku samotném, jak boty vypadají?
Takovým opravdu výrazným znamením tenisek je barevná podešev. Barevná je proto, protože je vyrobená z kousků gumy, které se míchají do sebe, a právě díky tomu vzniká unikátní efekt, kdy po vylisování jsou na podešvích barvy  rozložené různě. Takže i když si zákazník objedná tenisky z e-shopu určité barevnosti, tak mu přijdou tenisky, které budou mít barevnost malinko jinou, protože já neovlivním, jak se barvy na podešvi rozlijí. Když budeme mluvit o tom, že podešev je červenomodrá, tak na některých teniskách může být více té modré, na některých zase více červené.

Jak bude vypadat nová kolekce?
Momentálně pracujeme na nových kolekcích, ať už na Vánoce nebo na příští rok a takovou největší spoluprací je teď s Ondřejem Konupčíkem, což je jeden z našich nejvýznamnějších tatérů. Když chcete jeho tetování, tak čekáte až pět let. A já jsem se rozhodla právě s Ondřejem spojit a tetování grafickou metodou přenést na látku, abychom dali možnost lidem mít ten pocit umění hned a nečekat pět let.

Kam byste se chtěla posunout v horizontu pěti let?
Já bych určitě chtěla rozvinout prodej v Americe, postarat se o to, aby značka byla na americkém trhu ustálená. Chtěla bych se více věnovat vývoji materiálů, protože právě testujeme materiál, který bude na bázi dřevěných pilin. A já sama také učím na Univerzitě Tomáše Bati a chtěla bych dát studentům možnost vyzkoušet, jak to chodí, třeba i něco navrhnout, zažít ten pocit, když produkt navrhnete, a pak ho vidíte.

Jak jste se k oboru dostala?
Já jsem boty začala studovat v patnácti letech, a to na Umělecko-průmyslové škole v Uherském Hradišti. A ukázalo se to jako skvělá volba, protože jsem se do nich absolutně zamilovala a dělám to vlastně doteď. Další zlomový moment byl v Číně. Já jsem dostala možnost studovat v Nizozemsku magisterský program, což byly inovace v obouvání a já jsem tehdy jako jediná ze světa dostala stipendium. Měla jsem možnost navštívit továrny v Číně.