Napsali o nás > Firmám na Karlovarsku vládne společnost vyrábějící bylinné čaje, živnostníkům producentka kosmetiky z rašeliny

Firmám na Karlovarsku vládne společnost vyrábějící bylinné čaje, živnostníkům producentka kosmetiky z rašeliny

3. 10. 2017, Hospodářské noviny

Podnikání v nejzápadnějším kraji České republiky těží z dominantního lázeňství. Výrazně se v něm projevuje jeho poloha při hranicích se spolkovými zeměmi Bavorsko a Sasko. Výhodou je dostupnost německých trhů, na druhé straně stojí problémy s vhodnou pracovní silou. Nové podnikatelské aktivity se prudce rozvíjejí také v oblastech procházejících rekultivací po těžebním průmyslu. Golfová hřiště, parky, lokality pro bydlení, cestovní ruch a volnočasové aktivity. Karlovarský kraj má opravdu co nabídnout. Bezezbytku to potvrdilo letošní vyhlašování podnikatelských soutěží Vodafone Firma roku 2017 a Česká spořitelna Živnostník roku 2017, do kterých se na Karlovarsku přihlásilo 497 firem a živnostníků. Odbornou porotu mezi živnostníky doslova uchvátila Ludmila Jílková, která se věnuje výrobě rašelinových produktů pro lázeňství a wellness. „Paní Jílková má velmi kvalitní produkty. Je patriotka rašeliny, věnuje se tomu celý život. Udělala na porotu velký dojem,“ okomentoval volbu poroty jeden z jejích členů Milan Švec z České spořitelny. Mezi firmami jednoznačně uspěla společnost Serafin-byliny, která se zabývá výrobou potravinářských doplňků z bylin. „Vybrali jsme společnost Serafin-byliny s ohledem na náplň její činnosti a princip fungování. Je to jedna z nejlepších firem v oboru. Svým zákazníkům dokáže poradit a je patrné, že přání a potřeby zákazníků jsou po ni na prvním místě. Navíc působí v lokalitě, kde podnikání není úplně nejjednodušší,“ zhodnotil člen poroty Jan Kučera z Vodafone Czech Republic. V každém kraji je také vyhlašován vítěz kategorie Vodafone Odpovědná firma roku 2017. Tuto cenu uděluje společnost Vodafone Czech Republic ve spolupráci s Nadací Vodafone. V Karlovarském kraji ovládla tuto kategorii společnost SKF Lubrication Systems CZ, která se specializuje na výrobu centrálních mazacích systémů pro různá průmyslová zařízení. „Firma se věnuje udržitelnému rozvoji, který má přímo zakódován ve své DNA. Respektují a chrání práva zaměstnanců a poskytují rovné příležitosti. Zapojují se do veřejně prospěšných projektů na podporu vzdělání, sportu a ochrany zdraví,“ zdůvodnil volbu Jan Kučera z Vodafone Czech Republic.

Ludmila Jílková rozumí rašelině jako asi málokdo. Byla zaměstnaná jako vedoucí závodu Krásno, který patřil pod Rašelinu Soběslav. Naučila se těžit rašelinu, vyrábět komposty a hlavně rašelině rozumět. Po roce 1989 začala podnikat. „Chtěla jsem zhodnotit rašelinu, a tak jsem začala vyrábět substráty. Když byly substráty, tak jsem je chtěla využít a stavěla jsem zahrady. Při tom všem jsem vyvíjela výrobky pro balneoterapie,“ uvedla Jílková. S rašelinou vítězná živnostnice pracuje už dlouho. „Pořád si musíte z rašeliny vymýšlet něco nového. To nejde dělat jen jednu věc dokola. Takže vymyslíte jednu kosmetickou řadu, a pak si řeknete, že by byla dobrá ještě minerální řada, tak uděláte řadu z minerálky. Pořád si musíte dělat cestu, aby vás to bavilo.“ Jako první začala také s technologií na výrobu jednorázových obkladů a vymyslela zmiňovanou kosmetickou řadu s rašelinou. I se zpracováním rašeliny si uměla poradit. „To byl největší problém, než jsem vymyslela, jak na to. Pak jsem zjistila, že si musím koupit stroje na maso, protože se rašelina jako maso chová. Má totiž vlákno. Pak jsem si koupila mlýnek na maso. Takže já pracuji jako v masném průmyslu,“ vzpomíná na své začátky. Jejími zákazníky jsou hlavně lázně, masážní salóny nebo obchodníci. Prodává přes e-shop po celé republice i po Evropě. Zákazníky má ale i mnohem dále, třeba na Taiwanu. „Taiwanci jsou všichni překyselení. Tak si přečetli o rašelině a zjistili, že Čechy, pokud jde o rašelinové lázně, jsou na velké výši, protože tady je tradice. Šli na českou ambasádu, tam navštívili nějakého pána a ten pán jim řekl, tady máte telefon a e-mail. Napište Ludmile Jílkové, ona vám všechno zařídí,“ popisuje. Do budoucna by ráda ještě něco vymyslela. „ Já ještě hodně používám jíly, tak myslím, že to bude teď něco z jílů. Spolupracuji se Skalnou, kde se jíly těží. Přišla jsem na to, že třeba černý jíl je úžasná věc. Ten vyvážím třeba do Kanady a Ameriky. Takže mohl by to být nějaký zábal z jílu, jenom to musím ještě ‚domakat‘,“ plánuje své další aktivity Jílková.

Mezi f irmami odbornou porotu doslova okouzlila společnost Serafin-byliny. Zabývá se výrobou potravinářských doplňků, převážně z bylin. Rodinná firma dělá všechno, co se dá z bylinek vyrobit, ať už je to čaj, tinktura, sirup, kapsle a kosmetika. „Začátky byly velice náročné, protože jsme začínali úplně od nuly, s nulovým kapitálem, bez prostoru, kde bychom mohli vyrábět,“ přiblížil jednatel společnosti Petr Gasparik. Firma se snaží na trh dodávat produkty, které žádná jiná konkurence nemá, například čaj na odkyselení organismu. Za největší úspěch považuje dlouhodobý nárůst obratu a zároveň udržení kvality výrobků, a v neposlední řadě vstup na slovenský trh. Společnost s pěti zaměstnanci proniká i na německý trh, ale nemá to jednoduché. „Jde to těžce. Ten náš segment má poměrně striktní zákony a nařízení, které není jednoduché dodržovat. Pro nás vstup do Německa neznamená průzkum trhu, ale vůbec zjistit, co můžeme a co nemůžeme,“ přibližuje Petr Gasparik. Výrobky jsou především sezonní záležitostí. Když jsou Vánoce, prodávají se produkty na trávení, když je období maturit, tak výrobky na stres. Celkově jsou úplně nejvíce žádané produkty na překyselení žaludku. To je trendy. Kvalita je vždy na prvním místě. „Chceme to naše podnikání udržet v nějakém rozumném rozsahu. Ať už se budeme rozšiřovat, expandovat nebo dělat nové produkty, chceme udržet kvalitu a přes to nejede vlak,“ doplňuje nekompromisně jednatel vítězné společnosti. Cestou k tomu jsou lidé ve firmě, které práce musí bavit. „My naše zaměstnance nebereme jako zaměstnance, ale jako rodinu. Snažíme se k nim tak přistupovat, aby práci dělali s láskou,“ uvádí Gasparik. Základem většiny produktů jsou bylinné směsi. Nejčastějšími bylinkami jsou – mezi sušenými bylinami – v Čechách známá kopřiva, máta, tužebník, třezalka. V tinkturách lichořeřišnice nebo ostropestřec.