Napsali o nás > FIRMY A ŽIVNOSTNÍCI

FIRMY A ŽIVNOSTNÍCI

19. 9. 2019, Hospodářské noviny

KRAJSKÉ VÝSLEDKY SOUTĚŽÍ VODAFONE FIRMA ROKU 2019 A MONETA ŽIVNOSTNÍK ROKU 2019

V Ústeckém kraji zazářila výroba cukrovinek a tvorba vitráží

Rozvoji podnikatelského prostředí v Ústeckém kraji rozhodně prospívá blízkost největší evropské ekonomiky. Společnosti, které vyrábějí například nejrůznější elektronické součástky a které patří nejen na německém trhu k lídrům, se v Ústeckém kraji úspěšně rozvíjejí. Minulost spojená s těžkým průmyslem, jehož zlaté časy jsou už desetiletí pryč, je však v regionu stále patrná. A to i přes obdivuhodné snahy místních podnikatelů a živnostníků, kteří poctivou prací zvyšují úroveň místního podnikání. Ústecký kraj má přitom svojí unikátní kombinací nížinných oblastí na Litoměřicku a Lounsku, kde se daří zemědělství, pánevních oblastí vhodných pro rozvoj moderních průmyslových odvětví a hornatých oblastí Krušných hor a Českého středohoří zaslíbených turistice potenciál pro rozsáhlý rozvoj. To bylo jasně patrné i při krajském finále soutěží Vodafone Firma roku a MONETA Živnostník roku. Odbornou porotu v Ústí nad Labem nejvíce zaujal Richard Kanta, který navrhuje a tvoří vitráže pro předělové stěny i pro kostely. „Je to živnostník s dlouhou tradicí, začínal v garáži, zažil krach, zaznamenává obrovský růst, s manželkou nezapomíná ani na charitativní činnost, pomáhají při záchraně kostela. Velmi oceňuji, že se dovede proudělat sadit a vyvážet i do zahraničí,“ okomentoval porotce Marek Rosa z MONETA Money Bank. Mezi firmami jednoznačně bodovala společnost Family Bakery, rodinná cukrářská výrobna. „Zaujalo mě a velmi se mi líbí, že je to mladá firma, která se dokázala velmi dobře prosadit. Zaměřuje se na výrobu, dokáží i distribuovat, nepotřebují partnery a dělají to vše sami. Navíc majitelka působí v zahraničí,“ zhodnotil volbu poroty David Trčka z Vodafone Czech Republic. V každém kraji je také vyhlašován vítěz kategorie Vodafone Odpovědná firma roku 2019. Tuto cenu uděluje společnost Vodafone Czech Republic ve spolupráci s Nadací Vodafone. V Ústeckém kraji společně vyhlásily jako nejodpovědnější společnost ADLER Czech. „Nadace Vodafone ocenila zejména propracovaný plán vzdělávání zaměstnanců prostřednictvím programu „ADLER akademie“ a širokou škálu nefinančních benefitů. Společnost dlouhodobě a aktivně podporuje v regionech sociální projekty. Mimo jiné onkologické oddělení Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem a v rámci projektu "ADLERáci pomáhají" také děti se speciálními potřebami. Společnost ADLER Czech využívá pro svůj provoz inovativní technologie pro významné snižování uhlíkové stopy a úspory energie,“ okomentovala volbu Adriana Dergam, ředitelka korporátní komunikace a společenské odpovědnosti, Vodafone Czech Republic.

Vitráž je úžasné výtvarné médium

Richard Kanta vyrábí se svojí manželkou vitráže. „Je to výroba z plochého barevného skla, zakládání do měděných nebo olověných profilů. Dále jsou to mozaiky, to co každý zná z koupelen na dlaždicích, tak my to děláme ze skla,“ popisuje Richard Kanta. Sortiment výroby je od drobností typu dárkových předmětů, přes restaurování kostelů, až po nové věci, jako jsou předělové stěny, dveřní a okenní výplně. K živnosti se dostali obrovskou náhodou. „Začínala to manželka. Ona je v ýtvarnice. Měla od začátku blízko k výtvarnu, protože její maminka byla profesionální malířka obrazů, její strýc byl významný německý malíř,“ vysvětluje vítězný živnostník. Když se po revoluci hýbaly ledy, musela nějaké jednoduché skleničky. To byl první impuls, na tom si vydělala první peníze. Až jednou přijel její strýc z Německa a ten jí řekl, že tudy cesta nevede. Zařídil jí stáže v jedné z vůbec nejstarších firem v Evropě na vitráže, která je nedaleko Stuttgartu. „Byla nadšená, líbila se jí moderna převedená do vitráže, což v Čechách nebylo. Vitráž je prostě úžasné výtvarné médium,“ doplňuje Kanta. Okruh práce je široký. Skutečně umělecká díla, když jsou dvě do roka, tak je to pro ně fantastické. Pak je restaurování kostelů, což je zhruba třicet procent zakázek. Také mají nizozemského partnera, pro kterého vyrábějí výplně dveří. Jde o docela velké množství kusů, ale není to duševní práce. Velice dobře je to živí, a pak můžou dělat umělecké kousky. Jedno bez druhého nejde. „Letos jsme také dělali obrovské zakázky pro filmaře, což nám dělá zároveň reklamu ve filmu. Filmařští výtvarníci si dovolí i netradiční extravagance, které v normální branži neuděláte, protože zákazník ví, že v tom bude žít po celý život, takže si nedovolí nějaké řemeslné vylomeniny. Zatímco filmaři to mají na jeden film a chtějí se blýsknout,“ uzavírá Richard Kanta. Vitráže se vyrábějí třemi základními technikami, kterými jsou klasická olověná, ta je známa již od starověkých Římanů, tiffany technika a mozaika.

Lidé budou vždy chtít kvalitní sladkosti

Jan Wedlich, zastupující společnost Family Bareky nám pověděl, jak na to šli s výrobou cupcaků a cheescaků ve firmě, která se dnes může pyšnit titulem Vodafone Firma roku 2019 Ústeckého kraje. „Cílem bylo vytvářet kvalitní gastroprodukt s přidanou hodnotou, to znamená z kvalitních surovin, s doručením až přímo k zákazníkovi a případně i s nějakou personifikací. To znamená, že se vyrábějí produkty, které se můžou potisknout logy, jmény, názvy akcí a podobně,“ vyjmenovává Jan Wedlich. Dodávají se primárně do B2B segmentu po celé České republice. „Lidé budou vždy chtít jíst a budou vždy chtít jíst dobře. A pro sladké věci to platí obzvlášť,“ říká Wedlich. Přidanou hodnotou je, že jsou prvním e-shopem s cupcaky a to, že je doručují po celé republice. Dneska je doručování primárně zaměřenénakonkrétníakce.„Například na společenskou akci se objednají cukrářské výrobky, domluví se jejich podoba, například že na vrchu cupcaků bude jedlý papírsnějakýmnápisem,“dodává Jan Wedlich. Další částí segmentu jsou různé kavárny, kterým se zaváží napřímo. Pak je tu B2C sektor, kde se doručuje konkrétní osobě. To je v současné době jedna z největších výzev, protože doručování zatím v podmínkách České republiky ke koncovému zákazníkovi je náročné. Family Bakery trápí hlavně mechanická odolnost, tedy věc, která je zatím i přes spolupráci se specialisty v oboru, konkrétně s Vyšší obalovouškolouve Štětí,zatímvefázi testování. Celý podnik je záležitostí pouze čtyř lidí. Zakladatelka a vzděláním ekonomka Jana Fišerová,kterájelídr,dlouhodobě pracuje v Londýně. Její maminka je vyučená pekařka. Zároveň se vrátil bratr Jany Fišerové, takže všezapadlodosebe. Dnesvetřech lidech probíhá každodenní výroba, ekonomickou a marketingovoučástřídímajitelka.„Cosetýká doručování, tak na Západě to už dnes funguje. U nás je to taková trochu výzva, ale nejen v České republice, ale i s přesahem na okolní státy. Takže jakmile se dořeší tahle část, tak je našlápnuto rozkročit se distribucí kvalitních cukrovinek i do okolních států,“ dodává Jan Wedlich.

FAKTA VODAFONE FIRMA ROKU 2019 Ústecký kraj: 1. místo Family Bakery 2. místo ADLER Czech 3. místo HIT OFFICE Firma Family Bakery se bude o celorepublikový titul Vodafone Firma roku 2019 ucházet před finálovou porotou 12. listopadu v Praze. MONETA ŽIVNOSTNÍK ROKU 2019 Ústecký kraj: 1. místo Richard Kanta 2. místo Miloslava Hrachovcová 3. místo Simona Görtlerová Živnostník Richard Kanta se bude o celorepublikový titul MONETA Živnostník roku 2019 ucházet před finálovou porotou 6. listopadu v Praze. VODAFONE ODPOVĚDNÁ FIRMA ROKU 2019 Ústecký kraj: ADLER Czech INFRASTRUKTURA Zaměřeno na kraj Život v každém regionu ovlivňuje mimo jiné také doprava a kvalita komunikací v něm. Stavební společnost EUROVIA CS na Ústecku působí dlouhodobě a zlepšování životních podmínek místních obyvatel je pro ni velmi důležité. Koneckonců, kde její zaměstnanci pracují, tak i žijí. V Ústeckém kraji realizuje EUROVIA CS v současné době hned několik staveb. Letos pracuje na opravách vozovky a mimoúrovňových křižovatek dálnice D8 a od července staví obchvat u Roudnice nad Labem. Od září loňského roku se podílí také na výstavbě obchvatu Chomutova. Společnost EUROVIA CS je jednou z nejvýznamnějších stavebních firem v ČR. Více než pětašedesátiletá tradice, kladné reference, nové technologie, ohled na životní prostředí a motivace zaměstnanců, to jsou klíčové faktory, které z ní dělají jedničku na stavebním trhu. Její pověst stojí na kvalitní, včasné a odborně odvedené práci. Díky širokému portfoliu činností a celorepublikovému pokrytí dokáže obsáhnout zakázky pro velké množství zadavatelů najednou, ať už se jedná o veřejný či soukromý sektor. Iveta Štočková tisková mluvčí EUROVIA CS