Příběhy úspěšných > František Jenček: Regionální spolupráce a podpora výrobců je nesmírně důležitá

František Jenček: Regionální spolupráce a podpora výrobců je nesmírně důležitá

Předci rodiny Jenčkovi podnikali v srdci Českého ráje již před 150 lety a ze čtvrté generace výrobního podniku by měli jistě obrovskou radost. Hlavní devízou je pro společnost FABIO PRODUKT výroba rostlinných olejů, ale zabývají se také maloobchodním a velkoobchodním prodejem a zemědělskými komoditami. My jsme si o jejich podnikání povídali ihned po tom, co se stali Vodafone Firmou roku 2016 Královéhradeckého kraje.
27. 09. 2016 | Firma roku Rozhovor

Dokázal byste pro někoho, kdo vás vůbec nezná popsat, čím se přesně zabýváte?
Hlavní je výroba rostlinných olejů. Poté máme velkoobchod pro pekaře, cukráře a celkově pro gastronomii. Náš hlavní program a filosofie je to, že se jako jediní zabýváme zpracováním olejnatých semen pouze za studena. To znamená, že lisujeme studenou cestou a šetrně je upravujeme pro potravinářský průmysl a to bez jakýchkoli chemických látek a pouze za využití fyzikálních veličin. Výsledný olej si tak zachovává přirozenou chuť, vůni a přírodní antioxidanty, což nás odlišuje od ostatních.

Vaší doménou je také spolupráce pouze s lokálními výrobci a zemědělci.
Ano, primárně se snažíme spolupracovat pouze s českými a hlavně regionálními a lokálními dodavateli. Nedaří se nám to na sto procent, protože naše výroba naštěstí roste, a proto se kvůli některým surovinám musíme obracet mimo republiku. Například některé odrůdy řepky a slunečnic u nás stále nejsou dostupné. Což se ale snažíme aktivně změnit. Pracujeme na podpůrných programech, abychom je sem dostali. Daří se nám to čím dál víc a víc, a tak je i podíl tuzemských surovin stále větší.

Je tedy vaším dlouhodobým cílem vybudování sítě prodejců a dodavatelů na regionální bázi?
To by mělo být cílem každé firmy. Působit v regionu a navzájem si s ostatními pomáhat. Jednou potřebujeme něco my, jednou oni a o tom to je, o vzájemné spolupráci. Je třeba úžasné, když k někomu přijede pro slunečnice a on vás poprosí, jestli by nešlo mu přesně z té jeho udělat olej. A víte co, my to dokážeme. Dokážeme nasadit i malou šarži a dělat malosériovou výrobu. A teď si představte výraz zemědělce, kterému za čtyři měsíce opravdu přivezete ten jeho olej. (úsměv)

A máte nějaké konkrétní plány do budoucna?
Během pár měsíců bychom rádi otevřeli obchod, kde budou nejen naše produkty, ale také produkty regionálních výrobců. Protože je tu spousta šikovných zemědělců a výrobců, kteří si nemohou otevřít vlastní obchod. A tak jsme se rozhodli jim pomoci.

Vnímáte nějaké rozdíly mezi podnikateli v Královéhradeckém kraji a jiných?
Máme distribuci po celé České republice, a tak mohu pozorovat hlavně to, že si lidé daleko více než dříve všímají, odkud výrobky jsou a kdo je dělá. Co se týče našeho regionu, stále vidíme a cítíme, že lidé vnímají, že jsme z jejich kraje. Jezdíme po regionu, prodáváme tváří v tvář, diskutujeme a vyprávíme o našich postupech a výrobcích. Myslím, že tenhle trend je celorepublikový, rozvíjí se takový zdraví patriotismus, který se konečně zaměřuje na ta důležitá témata.

A jsou mezi vašimi zákazníky také obchodní řetězce?
Obchodní řetězce máme ve svém portfoliu také. Retail děláme takových pět, šest let. To znamená, že si náš výrobek může zákazník koupit i v obchodě. Ale to vyjednávání je s nimi těžší.

A setkali jste se s nějakými většími komplikacemi?
I když se pohled lidí na kvalitu zlepšuje, někteří restauratéři stále nechtějí to nejlepší, ale nejlevnější. Říkali nám to tak dlouho, že jsme se rozhodli za nimi s plným vozem specialit vyjet. A víte co? Ono se vrátilo plné. (smích) Ale postupem času nepřicházely objednávky pouze na litrovky levného oleje, ale přišly objednávky na máslové, slunečnicové, palmové a další. Protože kuchaři i majitelé začali přemýšlet nad kvalitou a nad tím, že ke každému se hodí něco jiného a každý olej má svá specifika. I díky našemu týmu obchodníků a odborníků jsme je přesvědčili, že to nejlevnější není vždy to nejlepší.