Příběhy úspěšných > Ivan Hojdar: Jdeme po tom, aby naše pivo bylo exkluzivní věcí

Ivan Hojdar: Jdeme po tom, aby naše pivo bylo exkluzivní věcí

Nadchnul se pro obnovení staleté tradice vaření piva ve Vimperku. Nejde po množství, ale po kvalitě a také způsobu prezentace. A zaujal také Zdeňka Pohlreicha, který s ním navázal spolupráci.
02. 10. 2018 | Firma roku

Podnikat v oboru pivovarnictví, to asi nevyžaduje podrobné popisování široké veřejnosti…
My jsme obnovili tradici vaření piva ve Vimperku. Vaříme tam pivo znovu od roku 2010. Primárně je to výroba piva, ale provozujeme i vlastní pivnici, kde pivo prodáváme. Jinak součástí té naší firmy je i zdravotnické zařízení, kterému se věnuje moje manželka.

Jak jste přišel na to vařit pivo?
Především šlo o to, že jsme přemýšleli, co vlastně udělat v místě, kde působíme, co by tam mohlo být zajímavé a líbilo se nám na tom obnovení té tradice.

Vaříte pivo i v těch prostorech, kde se dříve vařilo?
Není to v těch prostorech, je to nedaleko, ale to není to podstatné. Ve Vimperku byly vždycky dva pivovary, které tam fungovaly několik set let a poslední skončil v roce 1967 a od té doby se už tam pivo nevařilo, takže my jsme po 43 letech tu tradici obnovili.

Co pro to ale člověk musí udělat? Jeden den vstanu a řeknu si, že budu vařit pivo, ale co pak musím udělat dále?
Spoustu práce. Je potřeba si sehnat lidi, s nimiž je to možné dát dohromady jak po stránce odborné, tak i těch věcí, které jsou ke každému podnikání potřeba. Prostě dát dohromady dobrý tým. To je potřeba i v rodině, aby byla podpora, aby člověk nebyl sám jak voják v poli. To je asi to hlavní.

Kolik piva vaříte, jaké máte druhy…
My vaříme primárně české pivo, to znamená klasický český ležák, ale postupně jsme vyvinuli těch druhů hodně. Teď už máme sedmnáct druhů piva. Nevaříme všechno najednou, ale průběžně to obměňujeme. Jsme zaměřeni na klasické české pivo, ale teď jsme začali dělat i australské aly (pozn. "ale", vysl. "ejl", je druh piva, svrchně kvašené). To je takový náš nový směr. Snažíme se dělat i něco nového, aby nás to stále bavilo.

Dá se vaše produkce nějak kvantifikovat?
V roce 2017 jsme výrobu navýšili o 25 procent oproti roku 2016. Oproti začátkům jsme už skoro na trojnásobku. Ale nám primárně nejde ani o to navyšovat, ale spíše dělat něco zajímavého a v té kvalitě. Ani nemáme plány nějak zásadně navyšovat kapacity, ale spíše jít po tom, aby to byla exkluzivní věc.

Jak jste se dostal k panu Pohlreichovi?
Já jsem moc rád, že jsme se k němu dostali tak, že lidi od něj ochutnali naše pivo, a tak jim chutnalo, že sami projevili zájem. To je na tom to nejcennější, že jsme se nikomu, když to tak řeknu, nevnucovali.

Vaše pivo je k dostání u pana Pohlreicha v restauracích…
Ano, jednak je v Café Imperial v Praze Na Poříčí. A předloni otevřel novou restauraci hned naproti, která se jmenuje Next Door by Imperial, tak tam jsme udělali speciální pivo pouze pro ně a ještě jsme k tomu dodali speciální sklenice, které jsou ve tvaru vinných sklenic, které to pivo povyšují trošku na jinou úroveň, řekněme toho vína. Ta spolupráce je moc fajn, mají zájem o kvalitu.

Vraťme se do Vimperku, máte tam pivovarskou pivnici…
Nabízíme tam primárně naše pivo, jinak je to ochutnávková pivnice. Snažíme se nabídnout náš sortiment přímo čerstvý, v té nejvyšší kvalitě. Je tam možné si samozřejmě koupit pivo s sebou, ať už lahvové nebo sudové. Je to taková pivní prezentace. Není to náš hlavní byznys, tím je vaření piva, ale chceme, aby byla možnost pivo ochutnat na písmě přímo v pivovaru, což se říká, že je to nejlepší. Samozřejmě se snažíme, aby kvalita byla všude stejná.

Tak co byste doporučil…
To je hrozně těžké, každý má rád něco jiného. Já osobně bych určitě doporučil ochutnat naše úplně základní pivo, to je náš světlý ležák. Je to česká klasika, máme ji v té nejlepší kvalitě. A potom třeba náš velmi úspěšný sedmisladový speciál, to je pivo, které se podává v jedné z restaurací Zdeňka Pohlreicha.

Děláte i ochucená piva?
Ochucená piva děláme tři. Děláme medové, zázvorové a ibiškové pivo. Dáváme tam jen přírodní suroviny, nepoužíváme žádné koncentráty. A teď děláme novou řadu australských alů. To jsme nenašli někde na Googlu, skutečně jsme tam dvakrát byli a máme tam spolupráci s jedním konkrétním pivovarem, kde jsme přímo viděli, jak se ta piva vaří.

Kde všude jsou vaše piva k dostání?
Tím, že jsme minipivovar, tak v zásadě se prodává u nás a v nejbližším okolí v rádiusu třiceti kilometrů, a potom Praha. Nejsme pivovar, který si můžete koupit po celé České republice, ale my to tak chceme i udržet. V Austrálii je pak navázána konkrétní spolupráce. Byl jsem také ve Spojených státech, teď jedeme s naším sládkem na týden do Anglie. Snažíme se každý rok někam vyrazit za jiným pivem, ochutnat ho v místě s těmi sládky a majiteli, abychom viděli, jak to dělají jinde. Nejde jen o to pivo, jak chutná, ale třeba i o to, jak dělají marketing, jak provozují hospody, jak pivo prezentují, jak ho skladují a distribuují.