Jakub Vykoukal: Chceme být nejinspirativnějšími skláři na světě | Firmaroku.cz
Příběhy úspěšných > Jakub Vykoukal: Chceme být nejinspirativnějšími skláři na světě

Jakub Vykoukal: Chceme být nejinspirativnějšími skláři na světě

Sklářské výrobky společnosti LASVIT znají zákazníci v několika desítkách zemí po celém světě. HR ředitel nám tedy má určitě co říci.
25. 11. 2020 | Firma roku

I když jste, dá se říci, celosvětově známá firma, pojďme na úvod říci, čemu se věnujete…
My chceme být nejinspirativnějšími skláři na světě. To je naše vize. Věnujeme se většinou velmi velkým plastikám ze skla do veřejných prostor, ale i do rezidencí.

Být nejinspirativnější… V čem je ta podstata?
Chceme inspirovat svět skrze krásné skleněné objekty a věříme tomu, že krásné věci dělají lidi lepší. A tím chceme dosáhnout toho, aby tento svět byl lepším místem k životu.

Kdo tu krásu oceňuje? Jinými slovy, kam prodáváte?
Určitě máme projekty už v téměř stovce zemí. Nejvíce je to východní Asie, tedy Čína, Hongkong nebo Singapur. V poslední době je to i Saudská Arábie, ale i do České republiky do veřejných prostor je to relativně hodně. A pochopitelně Spojené státy americké.

Z pohledu klienta třeba ze Singapuru, jak se o vás dozví?
Máme jedenáct kanceláří po celém světě. Jedna z nich je právě třeba i v Singapuru a v byznyse projektů, ať už jsou to hotely nebo kasina, tak jsme už poměrně známí. Do projektu se většinou dostaneme tím, že o nás již vědí nebo se o nás dozvědí od architektů nebo interiérových designérů. Popřípadě se dozvíme o projektu, o kterém si myslíme, že bychom ho chtěli dělat a oslovíme klienta sami.

Objednávají se spíše jednotlivé například lustry, nebo spíše celé sady výrobků do nějakého rozsáhlého prostoru?
To záleží. Třeba v Praze na Chodově máme šedesát kusů, jinde je to například jeden velký kus nadesignovaný přesně pro dané prostředí.

Pojďme teď k vlastnímu sklářství. Sídlo máte v Praze, ale vlastní sklárny asi ne…
Sídlo máme v Praze a v Novém Boru. V Novém Boru jsme koupili a opravili bývalou sklářskou školu a udělali jsme z ní sídlo firmy. A sklárny jsou v okolí Nového Boru. Máme vlastní sklárnu AJETO v Lindavě, Samozřejmě spolupracujeme se spoustou dalších skláren v okolí.

Jaký je podle vás potenciál sklářství například právě v oblasti severních Čech?
Je v tom určitě potenciál. Je tam dlouhá tradice, přezdívá se tomu Crystal Valley, analogicky k Silicon Valley. Je hodně firem, malých i velkých skláren, věnuje se tomu spousta lidí. Každý tam má v rodině někoho, kdo má se sklářstvím něco společného. A já tam ten potenciál vidím. Jsou to krásné věci, které se ve světě líbí. A jde jen o to, je do toho světa dostat a prodat.

Jak je to s lidmi?
V Novém Boru je sklářská škola. My s ní máme navázánu spolupráci, podporujeme studenty stipendii. Je to skvělá škola a pořád je o sklářství v regionu zájem.

Co plánujete z hlediska střednědobého rozvoje?
My bychom se chtěli z velkých instalací do interiérů dostat i do exteriérů. Založili jsme novou divize Glass for Architecture, jde především o fasády.

Jaké jsou aktuální designové trendy?
Je to podle regionů. Celosvětově je v trendu něco, co by se dalo nazvat understated luxury, čili něco, co je luxusní, ale není to úplně přímočaře do očí bijící.