Příběhy úspěšných > Jan Král: Máme jednoduché receptury, které tvoří několik surovin tak, aby byla jednoznačně identifikovatelná chuť

Jan Král: Máme jednoduché receptury, které tvoří několik surovin tak, aby byla jednoznačně identifikovatelná chuť

Místo zapékaného müsli přišel s müsli pečeným. V čem je rozdíl? Přečtěte si v rozhovoru s vítězem kategorie Česká spořitelna Živnostník roku 2018 Hlavního města Praha.
24. 10. 2018 | Živnostník roku

Čemu se věnujete?
Vyrábím hlavně pečené müsli, s tím jsem začínal. Postupně jsem sortiment rozšířil o sušenky, pečené ořechy a první pečené kaše, které mohou být slazené medem a ne cukrem. Stačí zalít horkou vodou. Z těchto čtyř kategorií se skládá naše portfolio.

Říkáte pečené, nikoli zapékané müsli. V čem je ten rozdíl?
Je to slovní spojení, které jsem jako první začal používat, protože do té doby se to dělilo na müsli zapékané a sypané. Mně se to slovo zapékané nelíbilo, tak jsem to nazval pečené müsli. Tento nápis dominuje i výrobku na obalu. Rozdíl mezi pečeným a zapékaným je podle mého názoru v tom, že moje pečené je sypké, netvoří hrudky a je to právě dáno tím, že je slazené medem. Jako první jsem to začal vyrábět v této konzistenci. Müsli, které prošlo tepelnou úpravou a netvoří hrudky.

Kam své výrobky distribuujete?
Dělám to už pět let a za tu dobu už jsme vybudovali poměrně silnou distribuční síť. Největší odbyt máme v obchodech, kterých máme v současné době kolem devadesáti. Jsou to zdravé výživy a koloniály. Část prodáváme na vlastním e-shopu, chodíme také na farmářské trhy. Začínáme pronikat na Slovensko.

Jak takové pronikání na slovenský trh vypadá?
Ze začátku je potřeba si zjistit něco o legislativě, místní trh jsme ani moc nezkoumali, nemám na to prostředky, nemám na to lidi, je to přirozený vývoj. Jeden z mých dvou zaměstnanců je Slovák, takže překlady zajišťuje on.

Jaké máte druhy výrobků?
Máme jednoduché receptury, které tvoří několik surovin tak, aby byla jednoznačně identifikovatelná chuť. Podle toho jsou barevně rozlišeny obaly a jednoznačný název výrobku. Například pečené müsli jahodové, čokoládové. To je většinou ta chuť, která tomu dominuje. Co se týče ovoce, používáme všechny možné druhy i způsoby konzervace, lyofilizované nebo sušené. Co bych řekl, že nás odlišuje od konkurence je to, že složek máme málo, ale v hojném zastoupení. Je to vlastně takový koncentrát, který si klidně můžete naředit ovesnými vločkami. Populární kombinací je pečené müsli jahodové. Tam jsou lyofilizované jahody, bílá čokoláda, která potlačuje kyselost jahod a jsou tam mandle. Pak máme pečené müsli ze sadu, kde je nesířené ovoce, je to se skořicí, jsou tam jablka, višně, hrušky. Zase jablka a skořice, to jsou chutě, které k sobě patří. Pak máme velmi specifickou chuť, to jsou švestky s mákem. Je to tradiční česká chuť, opět je tam čokoláda, protože se tam hodí barevně.

Jak složitá je samotná výroba?
Složitá zase tak není, stačí vybavení školní  jídelny. Pak je horší, pokud to chcete vyrábět efektivně. Druhou věcí je balení, k tomu potřebujete balicí technologie. Podíl ruční práce je u nás nicméně vysoký. Neprojede to žádnou linkou, někdo to musí zamíchat, někdo to musí dát do trouby. Podstata tkví v recepturách a jak se jednotlivé směsi doplňují tak, aby si vybral každý. Každý rok inovujeme. Máme i bezlepkovou směs.