V loňském roce v podnikatelských soutěžích zvítězila společnost mmcité1, která se dokázala ve svém oboru prosadit doslova celosvětově. Je už to podle Vás – s trochou nadsázky – takový standard pro hodnocení úspěšnosti našich firem?
Nemusíme to vnímat nutně jako standard, ale pokud je společnost úspěšná a daří se jí v naší malé republice, je více než pravděpodobné, že dříve nebo později k nějaké zahraniční expanzi dojde. Zpravidla to souvisí s unikátním know-how jednotlivých firem a také touhou uspět pramenící od jejich majitelů. Říká se, že nadšení plodí úspěch – to způsobí, že český trh začne být pro takovou společnost jednoduše příliš malý.
Je něco, co Vás osobně na loňském ročníku podnikatelských soutěží překvapilo?
Nevnímám to jako překvapující, ale musím říct, že mne zaujala vysoká přidaná hodnota, kterou jednotlivé finálové firmy dokážou svým produktům dodat. Vysoká kvalita, odbornost a často i světová unikátnost řešení potvrzují tradiční rčení o „zlatých českých ručičkách“.
V čem má společnost Vodafone oproti své konkurenci navrch a v čem může přilákat zájemce z řad malých a středních podnikatelů?
Jednou z našich velkých výhod je rozhodně flexibilita – dokážeme vytvořit zcela unikátní řešení nejen pro velké korporátní zákazníky, ale i pro menší společnosti. Propojujeme klasické telco služby s moderním světem IT technologií například v podobě cloudových služeb nebo IoT řešení. Navíc spojení se společností UPC přineslo našim zákazníkům ještě silnější portfolio fixních služeb, než jsme měli doposud. Spojení obou páteřních sítí navíc umožní postavit silnou 5G síť, která umožní všem našim zákazníkům realizovat inovace z oblasti průmyslu 4.0.
Ano, společnost Vodafone se v loňském roce spojila se společností UPC. Přinese to výhody také pro podnikatele?
Rozhodně ano, kromě výše uvedených výhod je potřeba zmínit, že spojení s UPC přineslo našim zákazníkům možnost využít optickou datovou síť, která přináší maximální rychlost a spolehlivost. Dále pak samozřejmě spojení přineslo benefit v podobě jednoho dodavatele, jednoho kontaktního místa a v dohledné době také jedné faktury za všechny služby napříč oběma společnostmi.
Součástí podnikatelských soutěží je i anketa Absurdita roku. Je nějaký obrazně řečeno výplod úředního šimla, který Vás v uplynulém roce nadzvedl ze židle?
Letošní ročník byl odlišný zejména kvůli mimořádné situaci způsobené koronavirem, ve které byla spousta příležitostí pro přešlapy. V narychlo vydávaných vyhláškách a nařízeních se jich objevila celá řada. Mne ale nejvíce udivila novela zákona, která definovala tři různé úrovně daně na pivo stanovené podle toho, kde nápoj vypijete. V hospodě je pivo zdaněné 10 %. Když si ho ale koupíte u stánku, zaplatíte daň 21 %. Možná bude nejrozumnější koupit si nealkoholické pivo zdaněné 15 %. Nedejbože, když se někdo rozhodne, že si nechá natočit do džbánku s sebou… Hospodský, vyznej se.
Stále probíhá přihlašování do letošního ročníku soutěží. Proč by to podle Vás měli zkusit třeba ti ještě nerozhodnutí, kteří si teď čtou tento rozhovor?
Protože firma roku není jen o mimořádném ocenění dlouhodobé práce, talentu nebo nápadu, ale je to zároveň brána do elitní společnosti skvělých firem, která může vašemu businessu pomoct dostat se na vyšší úroveň a usnadnit tak například expanzi do zahraničí nebo na jiné, dosud neprobádané trhy.
Je něco, co byste chtěl malým a středním podnikatelům vzkázat?
Rozhodně ano – buďte sami sebou a nenechte si znechutit život překážkami. Ať už přijdou z různých institucí, vyplavou v mezinárodních krizích nebo je způsobí nevypočitatelný vir, vždy jsou tady proto, aby vás posunuly, aby vám daly možnost být ještě lepší. Držím vám palce.