Příběhy úspěšných > Jan Zámečník: Vracíme textilní výrobu do Podkrkonoší

Jan Zámečník: Vracíme textilní výrobu do Podkrkonoší

Vodafone Firma roku Libereckého kraje, společnost SINGING ROCK, dodává horolezecké pomůcky a osobní ochranné prostředky pro práci ve výškách. O pocitech i plánech jsme si popovídali s jejím marketingovým specialistou Janem Zámečníkem.
23. 09. 2017 | Příběhy úspěšných

Jaké byly vaše první pocity po vyhlášení?

Jsem překvapený, upřímně řečeno jsem to nečekal, ale jsme a to rádi, protože to je satisfakce za práci, kterou už děláme 25 let. A zároveň se i snažíme být lídrem v té naší branži, na našem trhu i v kraji, kde podnikáme. Tam, kde vyrábíme, se snažíme nabízet práci lidem už dlouhodobě. Lidi, kteří u nás pracují, pracují u nás dlouho a rádi.

Jistě řada lidí používá vaše výrobky, ale příliš toho o vás neví…

Vyrábíme horolezecké potřeby. Tím vlastně firma začala v roce 1992, kdy ji dva bývalí horolezci založili a začali šít horolezecké opasky a sedáky. Pak se výroba rozšířila na různé karabiny, lana a s postupem času se začala zaměřovat i na výrobky pro profesionály, pro práci ve výškách. Pro záchranáře, hasiče, vojáky, taky horskou službu. Takže momentálně je naše portfolio rozděleno na dvě půlky. Zájmová činnost, horolezectví a na druhé straně profesní činnost, práce ve výškách.

Co dnes ve výrobě převládá?

Momentálně je to tak 60 na 40 ve prospěch práce ve výškách. Přeci jen normy a standardy se začínají více dodržovat než před patnácti lety a ta práce ve výškách je více a více žádaná, stejně jako potřebná výbava.

Co je třeba pro úspěšné rozšiřování byznysu do zahraničí, jakými cestami jdete?

Máme distribuční síť rozšířenou takřka po celém světě kromě Afriky, i když i tam je Jihoafrická republika. Je to postavené na dlouhodobé spolupráci s distributory, kdy se jim snažíme přiblížit, že naše značka má smysl, i když konkurence je v celosvětovém měřítku silná. Přístupem, rychlou komunikací, jsme flexibilní, dovedeme vyhovět zákazníkům, tak díky tomu se nám daří pronikat i na trhy, kde konkurence je silná.

Jak probíhá vlastní výroba?

Základem je stále textilní výroba, takže vracíme textilní výrobu do Podkrkonoší.  Ať už jsou to lana, pracovní smyčky nebo sportovní sedáky, tak je to v podstatě manuální práce na šicím stroji, kdy se sešívají jednotlivé komponenty, až z toho vznikne hotový výrobek. Kromě textilní části děláme i kovovýrobu. Ta je na Moravě, u Šumperku. Tam vyrábíme cepíny, mačky, kladky, takže ten záběr je opravdu široký.

Jak probíhá testování bezpečnosti výrobků?

Jednak si děláme naše interní testy, máme zkušebnu, testovací zařízení. Spolupracujeme se zkušebnami, které nám všechny výrobky certifikují. Zároveň se i podílíme na vytváření norem, účastníme se setkání Mezinárodní horolezecké asociace.

Říkal jste, že ve firmě pracují nadšenci pro obor…

Máme takové heslo lezci lezcům. Stále to funguje, ve vývojovém oddělení, v marketingu, při školení práce ve výškách, jsou to opravdu lidé, kteří aktivně lezou na skalách, v horách, stromolezci a podobně.  Jsou to nadšenci, ale zároveň i profíci, umí vyvíjet, umí prodávat. Je to ideální stav, kdy koníček je i prací.

Kam se chce SINGING ROCK ubírat dále?

Určitě je to expandovat na trhy v Asii a v Jižní Americe, kde se už nějakým způsobem orientujeme, ale je tam daleko větší prostor. Časem nám určitě bude fabrika v Poniklé malá, takže budeme muset hledat nové sídlo. Hlavně to ale bude o těch lidech. Doufám, že od nás nebudou odcházet, což neodcházejí. Šikovných švadlen, doufejme, bude stále dost.