Příběhy úspěšných > Jaromír Hvížďala: Postavíme prototyp a ten musí napoprvé fungovat

Jaromír Hvížďala: Postavíme prototyp a ten musí napoprvé fungovat

Jednatel společnosti JHV-ENGINEERING Jaromír Hvížďala nám v rozhovoru prozradil, odkud čerpal inspiraci pro dokonalé zvládnutí výroby jednoúčelových strojů, jak se firmě podařilo proniknout na celosvětové trhy a mnohé další. Přečtěte si!
20. 09. 2019 | Firma roku

Čemu se věnujete?
Naše společnost je inženýrská organizace a jsme založeni na vývoji. Vyvíjíme výrobní linky, těžiště je pro automobilový průmysl, pro zdravotnictví, děláme linky pro spotřební průmysl a stavebnictví.

Každá linka je unikátem, nebo děláte i série takových linek?
Série děláme minimálně. 90 % linek, které děláme, jsou jedenkrát, někdy je potřeba kvůli kapacitě výroby třeba později doplnit o druhou linku.

Představme si, že jsem váš potenciální zákazník. Jak postupujete?
Většinou přijde zákazník, přinese hotový výrobek a řekne, že toto by potřebovali vyrobit nebo smontovat. My si to rozděláme na jednotlivé díly, které do výroby vstupují a vymýšlíme technologii, jakým způsobem by se to dalo smontovat. Vymyslíme koncept celého zařízení. Celé to musíme nakreslit v 3D a pokračuje to dále výrobou jednotlivých dílů, které jsou zase unikátní, celé se to naprogramuje. Potom následuje okamžik pravdy, a to je oživení, kdy je hromada železa, která nefunguje a my tomu vdechujeme život. Nakonec je z toho výrobní linka, která má zákazníkovi produkovat ve správném taktu výrobky, pokud možno bez zásahu lidské osoby.

Jakou dobu trvá výroba linky?
Strašlivě se ten vývojový cyklus zkrátil. Ty věci, které se vyvíjely roky nebo desetiletí, tak v současné době celá linka musí být v podstatě vyrobena od půl roku do roku od zadání. Není čas, tlačí nás to k tomu, abychom měli dobře zvládnutou koncepci, abychom nedělali něco zbytečně. My postavíme prototyp a ten musí napoprvé běžet.

Vyrábíte i pro zahraničí…
Měli jsme to štěstí, že jsme kdysi dělali pro nadnárodní společnost Tenneco plničku na automobilové tlumiče. Tu jsme postavili v Čechách, přišel americký majitel, podíval se na to a říká, že se mu ta linka líbí a jmenoval nás celosvětovým generálním dodavatelem. My v současné době dodáváme plničky na tlumiče po celém světě. Linky na plnění automobilových plničů máme ve Spojených státech amerických, Mexiku nebo Brazílii. To nás těšilo, že jsme pronikli nejen na českém trhu, ale že jsme schopní dodávat celosvětově.

Vaše práce je asi hodně o know-how. Odkud jste ho čerpali, abyste byli vůbec konkurenceschopní?
Nejvíce jsem čerpal od svého otce, který byl strojař. Dělal automatizaci v dávném socialismu, kdy nebyly automatizační prvky. Když jsme chtěli dělat něco automatického, tak jsme si spoustu věcí museli udělat sami, protože nebyly součástky.

Jaké jsou vize společnosti?
Poslední dobou jsme se začali poohlížet i trochu jiným směrem, než jsou jen automatické linky. Je potřeba neusnout na vavřínech a rozvíjet se v nových technologiích. Máme nový tým na rozšířenou realitu, děláme chytrého asistenta pro údržbu. Je to platforma pro jakýkoli výrobní podnik, která je schopna jednoduše uložit know-how údržbářů a techniků do chytré aplikace, a poté pomocí rozšířené reality toto know-how ukazovat na strojích. Posílili jsme tým na vývoj umělé inteligence, během posledních měsíců jsme vyvinuli mobilní aplikaci, která je aplikovaná v průmyslu. Je to v podstatě proces, který jsme nedokázali vyvinout konvenčními technologiemi, ale pomocí kódu s prvky umělé inteligence se nám to podařilo.