Jaromír Štverák: Patříme mezi nejvýznamnější výrobce brzdových železničních aplikací na světě | Firmaroku.cz
Příběhy úspěšných > Jaromír Štverák: Patříme mezi nejvýznamnější výrobce brzdových železničních aplikací na světě

Jaromír Štverák: Patříme mezi nejvýznamnější výrobce brzdových železničních aplikací na světě

Firma DAKO-CZ, s jejímž členem představenstva jsme měli možnost hovořit, dokázala z Třemošnice prosadit prosadit své výrobky doslova po celém světě. Co za takovým úspěchem stojí?
24. 09. 2021 | Firma roku

Čemu se DAKO-CZ věnuje?
Jsme přední světový výrobce brzdových systémů pro železniční aplikace, to znamená metro, tramvaje, vlakové soupravy.

Sídlíte v Třemošnici. Jak se taková firma dostane z Třemošnice do celého světa?
Je to o tom, že za námi stojí výsledky naší práce. Tím, že na trhu jsme velmi známí. A samozřejmě je to o tom, že vyrábíme kvalitní výrobky, které je možné provozovat desítky let.

Dosáhnout toho asi nejde ze dne na den…
Firma jako taková slaví v tomto roce 205 let od založení. Vlastní železniční aplikace se začaly vyrábět na konci 40. let minulého století s tím, že máme velký tým našich vývojářů. Jsme schopni si pokrýt vlastní vývojové kapacity a zároveň to u nás pořádně vyrobit.

Kolik je ve firmě lidí a jak zaměstnance v regionu sháníte?
V současné době máme kolem 530ti pracovníků a co se týká zdrojů na trhu práce, tak je to naprosto obrovská výzva sehnat v současné době pracovníky jak pro montážní pozice, tak i pro vývojové pozice.

Jak se vám to daří, je vás více než pět set…
Motivace. A je to o tom, že firma má dobré jméno.

Jak se dostáváte do světa?
Je to o vztazích. Máme poměrně velký obchodní úsek, kontakty a obchodní zastoupení nebo pobočky po světě.

Co plánujete do budoucna?
My se chceme ještě více etablovat. Patříme mezi tři nejvýznamnější výrobce brzdových železničních aplikací na světě. Ten highlight je, že jsme vyhráli projekt pro společnost Siemens, kdy osadíme vozy londýnského metra našimi komponenty a je to na nejznámější lince Piccadilly a jedná se o více než devadesát souprav metra. Takže to je náš projekt na spoustu let dopředu a je to jedna obrovská reference o kvalitě naší práce.

Co je jazýčkem na vahách mezi tou nejužší konkurencí?
Kvalita výrobku, samozřejmě poskytnutý servis zákazníkovi a komunikace.

Jak probíhá výroba?
Je to postavené na tom, že máte zpracovanou dokumentaci, která vznikla na základě nějakého designu té brzdy. Objednáte surový materiál, máme vlastní obrubnu a procesem se dostáváme až k vlastní montáži výrobku. Součástí jsou pravidelné kontroly, a pak expedujeme.

Můžete pro nějaký typ zakázek využít stejné prototypy, nebo pro každou zakázku jsou jiné?
Každý zákazník má vlastní specifikaci výrobku. Na druhou stranu se snažíme o určitou unifikaci, protože to samozřejmě zrychluje vývoj i vlastní výrobu. Ale náš zákazník, náš pán. Musíme se tedy přizpůsobovat potřebám zákazníků.

Dovedete si představit, že byste podnikali stejně dobře v jiném kraji? Jak využíváte technický potenciál Pardubického kraje?
Musím říci, že nám to pomáhá, protože máme spolupráci s vysokými školami, můžeme zmínit i vysokou školu Pardubice. Úzké vztahy máme i s Technickou univerzitou v Liberci, i když to je mimo kraj. Náš rozsah je veliký, spolupracujeme i s dopravní univerzitou v Žilině. Rád bych zmínil jednu věc, jak samozřejmě ta situace na trhu práce byla poněkud horší, tak jsme si založili takzvanou DAKO Academii, kde jsme schopni v podstatě jakéhokoliv člověka, který u nás chce pracovat, zaučit takovým způsobem, aby byl schopen plnit požadavky na danou pozici. Pokud nabíráme obráběče, jsme schopni ho naučit základní operace, aby byl schopen obrábět a měřit, pokud se bavíme o montáži, tak o montážním procesu.