Napsali o nás > Jihomoravskou firmou roku je strojírna se zábavním parkem. Vítězná živnostnice proslavila slovácké mošty až v Británii

Jihomoravskou firmou roku je strojírna se zábavním parkem. Vítězná živnostnice proslavila slovácké mošty až v Británii

14.10.2016 byznys.ihned.cz str. 00

Vodafone Firmou roku Jihomoravského kraje je Strojírna Oslavany, která vyrábí hydraulické tlumiče pro vlaky a provozuje i vlastní zábavní park.

Titul Živnostnice roku na jižní Moravě získala Magdaléna Válková, která v Česku jako první začala s prodejem hroznových moštů.

Vítězové obou kategorií zvítězili v konkurenci deseti firem a živnostníků a postoupili do celorepublikového kola.

Vítězové jihomoravského kola soutěží Firma roku a Živnostník roku se nebojí pouštět do překvapivých druhů podnikání. Premiant mezi podniky, Strojírna Oslavany, se vedle tradiční výroby vlakových tlumičů dal i do provozování dětského zábavního parku. Regionální Živnostnice roku Magdaléna Válková zase před pěti lety jako první v Česku začala s řemeslnou výrobou hroznového moštu, jemuž se v prodejích daří třeba i ve Velké Británii.

Historie vítězného podniku sahá do roku 1973, kdy vznikl jako součást koncernu První brněnské strojírny. Po revoluci oslavanskou část firmy privatizovalo jeho tehdejší vedení, které se mohlo opřít o republikový monopol strojírny na výrobu hydraulických tlumičů pro vlakové soupravy. Po vstupu na jednotný trh Evropské unie ovšem podnik musel čelit nové konkurenci ze Západu, jež se začala tlačit na jeho tradiční trhy. Strojírna tedy dala větší důraz na individuální potřeby svých firemních klientů.

Zmrzlinář je Živnostníkem roku na Plzeňsku, mezi firmami zvítězil výrobce tepelných čerpadel - čtěte ZDE

"Jsme schopni přizpůsobit se velikostí dodávek i podlimitním požadavkům v krátkých dodacích termínech. To velké konkurenční koncerny tolik neumí," říká obchodní ředitelka strojírny Alena Lubasová, jejíž podnik dnes z 60 procent vyváží své vlakové tlumiče především do Německa, kde pracuje třeba pro firmu Liebherr. V Česku jsou pak tradičními zákazníky České dráhy nebo Škoda Transportation.

Strojírna se přitom od roku 2012 zabývá také zábavním průmyslem. Umístění podniku v areálu bývalého černouhelného dolu Kukla přivedlo manažery podniku k nápadu na otevření naučně-zábavního parku Permonium, do něhož každoročně zavítají stovky rodin s dětmi.

V areálu se dětští návštěvníci mohou vyřádit třeba na lanové dráze, projít se přesličkovým pralesem nebo navštívit rekonstruované důlní štoly. Dominantou je pak rekonstruovaná důlní věž nabízející výhled do krajiny.

Podle šéfky strojírny Lubasové turistický ruch nepředstavuje hlavní byznys její společnosti. "Díky tomu k nám ale zavítají stovky lidí, kterým můžeme představit i strojírenské činnosti našeho podniku. Nemáme pak takový problém při hledání nových zaměstnanců jako okolní firmy, protože nás lidé dobře znají," uvádí šéfka oslavanské společnosti, která je též regionální Odpovědnou firmou roku.

Firma MHA dala nový kabát Monetě i innogy - čtěte ZDE

V příštích pěti letech počítá jihomoravská strojírna s navýšením tržeb o celých 70 procent na cílovou půlmiliardu korun. "K tomu nám může dopomoci třeba rozšíření sortimentu o zařízení ve vodním a olejovém hospodářství," vysvětluje ředitelka, podle níž se podniku daří i díky 11 úspěšným projektům, při nichž strojírna v minulých pěti letech vyčerpala z evropských fondů téměř 200 milionů korun.

"Nové dotační programy jsou ovšem nepružné. Chceme evropské projekty realizovat i bez ohledu na jejich schválení. Brzdí nás však administrativní průtahy," uvádí čerstvě jmenovaná šéfka Lubasová, která kvituje, že jí management spíše mužského podniku jako ženě svěřil vedoucí pozici ve strojírenské společnosti.

Z farmářských trhů do Evropy

Vítězná živnostnice roku pro jižní Moravu Magdaléna Válková pochází z vinařské obce Strážovice na Slovácku. Oproti svým sousedům-vinařům vsadila na výrobu originálního hroznového moštu, jenž prodává pod značkou "Slovácká moštárna".

Nealkoholické nápoje z vína si vyrábějí i ostatní vinaři pro vlastní potřebu. "Při několikaminutovém zavařování ovšem ztrácí většinu svých dobrých vlastností. My mošt pasterizujeme, a to jen několik sekund. Tím se nápoj podobá čerstvé ovocné šťávě, kterou jinak můžete ochutnat jen při vinobraní," vysvětluje živnostnice, která s podnikáním začala na mateřské dovolené.

Na počátku se přitom musela vyrovnat s tím, že o její hroznové mošty nebyl na trhu zájem. "Vysvětlovala jsem lidem, že se jedná o tradiční výrobek a objížděla s našimi mošty farmářské trhy. Obrovskou výhodou bylo, že všem nápoj nesmírně chutnal," uvádí Válková, která se svým vinným nápojem slaví úspěchy i ve Velké Británii.

Tam pronikla díky účasti v soutěži Great Taste Award, kde získala první místo s moštem z odrůdy Moravský Muškát. Následovalo i ocenění od české Agrární komory a zákazníci si jejího rodinného podniku, jenž provozuje spolu s manželem, konečně všimli.

HNBYZNYS NA TWITTERUByznysovou rubriku Hospodářských novinnajdete také na Twitteru.

Dnes Slovácká moštárna dodává svůj hroznový nápoj do 200 českých vinoték a zastoupena je vedle toho i ve zmíněné Británii, na Slovensku a Polsku.

První česká konkurence se sice objevila už v roce 2013, brzy ale odpadla. "S mošty začalo přes 40 vinařství. Rok 2014 byl ale velmi špatný na kvalitu hroznů, takže spousta konkurentů výrobu moštů opustila," říká Válková, kterou mnozí z kolegů-vinařů považují za blázna, protože svůj mošt vyrábí z nejlepších moštů, které si nešetří na výrobu vína.

"Pasterizace moštu ovšem není vůbec levný proces. Když už na něj tedy sázím, tak chci, aby v mém nápoji byly ty nejlepší hrozny," uvádí podnikatelka, která se přeci jen zabývá také okrajovou vinnou produkcí nebo výrobou hroznového želé. K tomu ještě plánuje otevřít si rodinný penzion, který by do slováckých Strážovic nalákal za jejími mošty další zákazníky.

"Jedním z cílů je proslavit naší prací Slovácko ve světě," říká energická třicátnice, kterou v podnikání nejvíce trápí negativní pohled společnosti na živnostníky. "Po dobu dvou mateřských jsem podnikala, o něco se snažila a pak mé úsilí někdo shodí ze stolu s tím, že jako živnostnice jenom kradu. Kdo je víc kreativní a pozitivní ve společnosti, než právě živnostníci?" pokládá řečnickou otázku Magdaléna Válková, kterou prý těší inspirativní setkávání s úspěšnými podnikatelskými kolegy.

URL| http://byznys.ihned.cz/c1-65477420-jihomoravskou-f...