Příběhy úspěšných > Jiří Procháska: Dotahovat věci do konce mně přijde normální

Jiří Procháska: Dotahovat věci do konce mně přijde normální

Jiří Procháska je designový truhlář, který vyrábí vybavení do prodejen takových značek, jako je Calvin Klein nebo Adidas. Má v Dýšině u Plzně areál, za který se opravdu nemusí stydět, stejně jako za svoji práci!
03. 10. 2017 | Živnostník roku

Jaké jsou vaše první pocity?

Jsem překvapený, samozřejmě jsem to vůbec nečekal. Do soutěže nás přihlásil výrobní ředitel. Ten je teď na dovolené a já jsem se šel podívat, jaké to bude, a nakonec jsem tady vyhrál první místo.

Takže jste slíznul smetanu…

Slíznul jsem smetanu, i když už 26 let podnikám, takže možná si to i trochu zasloužím, nevím. Jsem z toho velmi překvapený.

Představte i v kontextu čtvrtstoletí práce vaší činnost?

Představit nás, kteří vyrábíme nábytek, je jednoduché. Prostě vyrábíme nábytek. Obdobně jako jiné firmy, snažíme se k lidem chovat slušně, snažíme se nábytek dělat dobře. Pořád jsme jenom lidi, takže se tu a tam něco nepovede. Nicméně, i když se někdy něco nepovede, tak se to snažíme udělat tak, aby ten výsledek byl dobrý. To je asi hlavní věc, dotáhnout věci do konce. Mně to přijde normální.

Nábytek sice vyrábí řada firem, ale to, že si vás vyberou docela významné řetězce, svědčí o tom, že nemusíte být až tak skromný…

Já už jsem říkal, že my spolupracujeme s firmou, která je hlavním partnerem světových značek, které jsme zmiňovali. Nicméně my u této firmy samozřejmě procházíme každoročními audity, kdy musíme dokázat, že můžeme tu práci dělat. Když jsme s tou firmou začínali, tak měla osm zaměstnanců, dneska jich je tři sta, s pobočkami po celém světě. A my se držíme jako „áčkový“ dodavatel. Tak asi to děláme dobře.

Jak konkrétně probíhá vlastní výroba?

Přijde vám výkres, koupíte desku, nařežete desku, olepíte desku, vyvrtáte desku. Uděláte z ní krásnou skříň. Na tu skříň vyfrézujete CalvinKlein. Oni si jí odvezou, dají do ní texasky a je to.

Jak velkou výrobnu na to potřebujete?

Máme v Dýšině areál bývalého JZD. Když jsme ho kupovali, tak ten objekt nebyl vidět, byly tam bezinky, dnes je to poměrně hezká firma, která má čtyři tisíce metrů plochy a asi dva a půl tisíce metrů výrobní plochy. Kdysi to bylo 6x6 metrů, takže si myslím, že se to docela povedlo. Příští rok na jaře tam chceme vyrobit showroom, kde budeme prezentovat i bytový nábytek, který také vyrábíme.

Jak vás vnímají místní lidé, vezmeme-li v potaz, že areál asi vypadá trochu důstojněji než před začátkem vašeho podnikání?

Je pravda, že když k nám přijede zákazník a vidí, že to není klasická truhlárna, kde jsou plechovky a hromady nějakého dřeva, tak prostě říkají, že je to super, že tu máme i kytičky a hezkou trávu. Já jsem na to hodně pyšný, samozřejmě to stálo hodně peněz. Je to o tom, že chceme dělat pro zákazníky hezké věci, takže i firma by měla takhle vypadat.

Jaký je sortiment výrobků, který můžete nabídnout běžnému zákazníkovi?

Můžeme vám udělat botník, můžeme vám udělat vestavěnou skříň. Hodně děláme kuchyně, máme na to šikovného designéra. Já říkám, že padesát procent úspěchu je dobrý návrh. Více méně celý byt, neděláme třeba okna a věci stavebního charakteru, ale děláme nábytek. Snažíme se dělat moderní nábytek. Máme spoustu zákazníků v Plzni, máme spoustu zákazníků v Praze, spolupracujeme i s developerskými firmami.