Příběhy úspěšných > ​ Josef Dvořáček a Tomáš Mitáček: Jsme pravým opakem nadnárodních kolosů, kde člověk nic neznamená, a produkty jsou jen čísla

​ Josef Dvořáček a Tomáš Mitáček: Jsme pravým opakem nadnárodních kolosů, kde člověk nic neznamená, a produkty jsou jen čísla

Cestou ekologického zemědělství dokázali ze starého rozpadlého objektu ve vinařské oblasti postavit jeden z nejlepších výrobních areálů bio čajů a bio koření na světě. Nabízí nejen prodejnu, exkurze po výrobě, ale především cestu a vizi pro další podnikatele. Co dělá jejich čaje výjimečné, kde se vzal nápad revitalizace starých budov a co pro ně znamená titul Vodafone Firma roku 2015 Jihomoravského kraje? O tom všem jsme si povídali s jednatelem společnosti Josefem Dvořáčkem a prokuristou Tomášem Mitáčkem.

Čím jsou vaše čaje specifické?
Naše firma se specializuje na tradiční bylinkové čaje a všechny čaje, které vyrábíme, pocházejí z ekologického zemědělství. To znamená, že všechny čaje do jednoho mají bio kvalitu. Zdobí nás především to, že se skutečně zaměřujeme na výrobu původních, autentických směsí a nepoužíváme při výrobě žádná aromata. Snažíme se přinášet tradiční české chutě, jaké znaly naše babičky. (Dvořáček)

Mezi vaše domény patří minimální zatížení životního prostředí a ekologické zemědělství. Jaké postupy či technologie využíváte?

Snažíme se díky našim technologickým možnostem co nejvíce snižovat zátěž na životní prostředí. Postupem času se nám podařilo zlepšovat nejrůznější techniky a úspěšně je zapojovat do našich výrobních procesů. Například fotovoltaická elektrárna vyrábí elektřinu, kterou přímo spotřebováváme. Veškerá elektřina, která se v ní vyrobí tak zůstává u nás. Dále máme vozový park na CNG, což je sice neobnovitelný zdroj, ale zásoby jsou výrazně větší než u ropy a otázka emisí je také úplně něco jiného než u kapalných pohonných hmot.(Mitáček)

Kde se vzal nápad na revitalizaci starých budov?

Někdy mi přijde, že k tomu nápadu stačí jen dostatek intelektu. Všichni neustále potřebují stavět na novém, na zelené louce. Mají v hlavě obrovské plány a obrovské budovy, ale ty budovy pak podle toho také vypadají. Já mám opačnou vizi a potřebu. Mě baví, když je něco starého a já se do toho mohu zavrtat, připodobnit to mým představám a nápadům, které mám já. (Mitáček)

Čím si vysvětlujete, že právě vaše čaje se dokázali prosadit ve vinařské oblasti?
Je to spíš tak, že jsme před časem přišli do Čejkovic, našli objekt s duchem, revitalizovali jsme ho a obnovili jsme tradici zpracování bylin a čajů. Podle nás jsou prostě určité věci, které nenaplánujete, ale přijdete s nějakým svým úkolem. Já to vnímám jako náš úkol. My jsme přišli do vinařské oblasti a vinařství je spojené s velkou mírou agrochemie. My se těmto věcem bráníme, takže možná proto nám někdo nahoře dal sílu a nám se tak daří. Ukazujeme a chceme lidem dál ukazovat, že se to dá dělat bez chemie, ekologicky a hlavně dobře. (Mitáček)

Co pro vás znamená ocenění Vodafone Firma Roku 2015 Jihomoravského kraje a kam vás to může ještě posunout?
Nikdo ve firmě nevnímá ekonomický tlak. Netlačíme nikam sebe ani své zaměstnance a bereme věci takové, jaké jsou. Je to také o partě úžasných lidí, které máme kolem sebe. Vždyť u nás ve firmě je více angažovaných podnikatelů než zaměstnanců, protože mnozí, kteří s námi pracují, by mohli být sami úspěšnými živnostníky či podnikateli. Oni se ale rozhodli stát se součástí naší velké úspěšné rodiny, která se skládá nejen ze zaměstnanců, ale také z pěstitelů bylin a koření, se kterými intenzivně spolupracujeme a hrdě je propagujeme. Jsme pravým opakem nadnárodních kolosů, kde člověk nic neznamená, a produkty jsou jen čísla. (Dvořáček)

Vítězství je pro nás také morální satisfakcí. Když jsme totiž před dvaceti lety začínali hovořit o ekologickém zemědělství, všichni nám říkali, že jsme blázni a snílkové. Říkali, že neuživíme lidstvo a měli další světoborné „názory“. Dali jsme do toho kus ze sebe a jsme rádi, že se náš mančaft stále rozšiřuje a lidé, kteří s námi pracují si vždy minimálně část naší myšlenky a poselství vezmou za své. Zákazníci od nás nedostávají jen produkt, ale zprávu. (Mitáček)