Napsali o nás > Kamenictví JATVAR: Jsme velmi kreativní, snažíme se být originální. Zákazníci si také chválí náš lidský přístup

Kamenictví JATVAR: Jsme velmi kreativní, snažíme se být originální. Zákazníci si také chválí náš lidský přístup

4. 1. 2021, budejickadrbna.cz
04. 01. 2021 | Živnostník roku

Práce pro ně není rutinou, ale něčím, co je naplňuje. A to i po třiceti letech na trhu. Velešínské Kamenictví JATVAR vede Markéta Nováková, která se může pochlubit titulem Moneta Živnostník roku 2020 Jihočeského kraje.

Když se řekne kamenictví, mnoho lidí si představí hřbitovní architekturu. Vaše portfolio je ale daleko širší… Věnujeme se zpracování přírodních žul, mramorů, pískovce, travertinů a onyxu. Také zpracováváme technický kámen (například Technistone) a renovujeme teraso. Tyto materiály nabízíme v různých povrchových úpravách. Hřbitovní architektura u nás tvoří velkou část zakázek. Zbytek jsou stavební záležitosti – například kuchyňské desky, kamenné obklady, schody, parapety, krbové římsy a tak dále.

Zastavme se u interiérů. Dají se v nich vypozorovat nějaké aktuální trendy?Určitě ano. V poslední době se hodně rozmáhají mramorové a žulové velkoformátové desky do koupelen. Mramor a travertin je nyní opravdu docela trendy. Dříve se ho lidé báli, říkali, že je příliš drahý, ale dneska už je konkurenceschopný. Je pravda, že pořizovací cena je trošku vyšší, ale zase člověku vydrží déle, takže je to investice do budoucna.

Také v koupelnách vypadá pěkně… Přírodní materiál je obecně krásný. Mramor je zajímavý, dá se vkusně zkombinovat s interiérovými doplňky. Velkou výhodou také je, že velkoformátové desky nemají spáry, takže jsou ideální na údržbu. Jinak co se ještě týká trendů, tak zmíním třeba kuchyňské desky. Ze začátku byl zájem o masivní desky, ale nyní se materiály ztenčují. Setkáváme se i s tím, že si lidé koupí levnou kuchyňskou linku v diskontní prodejně a po nás chtějí, abychom na ni udělali kamennou desku, která úplně změní její vizuální podobu. Příroda tomu dá punc elegance. (úsměv)

Co když chci předělat třeba koupelnu a vůbec nemám představu. Poradíte mi?Moc rádi. Nenavrhujeme sanitu, od toho jsou designová studia, ale s obklady určitě pomůžeme. Ono je to celkem běžné, lidé si chodí pro radu. Vše je o vzájemné komunikaci.

A řeší dnes lidé design víc? Máte takový pocit?Myslím si, že ano. Celkově když lidé staví, nebo rekonstruují, spolupracují dnes více s bytovými architekty.

Čím se odlišujete od ostatních kamenictví?Jsme jiní přístupem k člověku. Skutečně se zákazníkům snažíme pomoci, věnujeme jim čas, protože i nám na výsledku moc záleží. Manžel je velmi kreativní, skutečný puntičkář, který nad každou zakázkou přemýšlí. Dneska je běžné, že se dováží různé prefabrikáty ze zahraničí, ale to je cesta, kterou v žádném případě jít nechceme. Všechno je to stejné. My chceme být originální. Věřím, že je to tak správné.

Říkám si, že pro vás práce i po tolika letech v oboru není rutinou…To opravdu ne. Pořád se snažíme, chceme se odlišovat. Je mnoho zákazníků, kteří to kvitují… kteří chtějí jít originální cestou. Dělá nám radost, když pro ně můžeme vytvořit něco speciálního, jedinečného.

Když mluvíte o originalitě, jak jsme na tom z hlediska hřbitovní architektury? Je snaha o osobitost, nebo lidé nechtějí příliš vybočovat?Možná až z 90 procent volí klasiku. Za ty roky se změnil jen materiál, kdy se dříve všude používalo šedivé teraso, zatímco dnes už je to alespoň barevnější. Ale obecně je to tak, že jsou Češi z hlediska hřbitovní architektury konzervativní. Když se občas zákazníkům snažíme nabídnout něco jiného, většinou narazíme. Samozřejmě jsou tací, kteří přijdou s tím, že chtějí být originální. Jak jsem zmínila, manžel je kreativní, proto takové zakázky dělá moc rád.

Proč se bojí jedinečnosti? Je to třeba kvůli ceně?To si nemyslím. Od začátku ví, že nový pomník něco stojí. Spíš je to o tom, že lidé nechtějí příliš vyčnívat, mají z toho obavy. Je to ale také o věkové skupině, mladší lidé jsou v tomto otevřenější.

Jak jste zvládli rok 2020, který byl poznamenaný koronavirem?Musím to zaklepat, ale zvládli jsme ho. Byli jsme prozíraví a v únoru vyrazili do Itálie pro materiál. Stačil nám dojet, takže jsme se předzásobili. Vím, že některé firmy poté bojovaly s tím, že materiál neměly. V tomto směru jsme naštěstí problém neměli.

JATVAR se prezentuje jako rodinná firma. Jaké jsou její kořeny?V roce 1990 taťka koupil v privatizaci tehdejší pomníkářství. O šest let později nastoupil do firmy manžel, který se stále více zajímal o opracování žul. Když pak táta odešel do důchodu, firmu nám předal. Začali jsme pracovat především s přírodním kamenem.

Ačkoliv sídlíte ve Velešíně, předpokládám, že nejste jen regionální záležitostí…Expandujeme do celé republiky, zakázky máme i v Rakousku. Reference si předávají samotní zákazníci, což je pro nás nejlepší reklama. Někdy se dostaneme i ke skutečně velkým zakázkám, ale to pak narážíme na zaměstnance. Jsme pouze čtyři, proto bychom naše řady rádi rozšířili.

O koho máte zájem?O šikovného, manuálně zručného člověka, která se rád učí novým věcem a rád dělá detailní hezkou práci. Sháníme dělníka v kamenictví, přičemž vyučení v oboru není třeba. Zájemci se mohou hlásit.