Lidé často potřebují mozek spíše vypnout | Firmaroku.cz
Příběhy úspěšných > Lidé často potřebují mozek spíše vypnout

Lidé často potřebují mozek spíše vypnout

Kdo se třeba se svými dětmi chystáte do Třebíče, tak se nezapomeňte objednat do Mozkoherny Evy Fruhwirtové, která se aktuálně může chlubit titulem MONETA Živnostník roku 2022 Kraje Vysočina. O čem to je, to nám sama podrobně popsala v rozhovoru.
20. 10. 2022 | Živnostník roku

Čemu se věnujete?
Založila jsem v Třebíči první a zatím jedinou českou mozkohernu. Je to takové malé mozkové centrum a jsem trenérka paměti třetího, nejvyššího stupně. Češi jsou vůbec ve světě jako trenéři paměti velmi uznávaní. V tom jsme taková špička. A mně přišlo líto se o zkušenosti nepodělit. Kombinujeme různé techniky trénování paměti s různými moderními hrami, tomu říkáme mozkohračky, což jsme do češtiny přenesli nové slovo mozkohračky, mozkoherna. Navíc tam máme speciální technologie fungující na principu EEG a máme přístroje, které jsou v České republice tak možná ve dvou, maximálně ve třech kusech. To všechno kombinujeme a lidé k nám můžou přijít a vyzkoušet si, jak jsou na tom se soustředěním, s pamětí, s prostorovou orientací. Nebo to všechno zabalíme do auta a přijedeme do škol, do knihoven, do domovů pro seniory.

Kdo konkrétně k vám do Třebíče může přijít?
Velmi často chodí rodiče s dětmi, velmi často chodí prarodiče s vnoučaty, protože se trošku stydí přijít sami. Ale zase je to hezké propojení. Protože jsme v židovské čtvrti v Třebíči, v centru, které je zapsané v seznamu UNESCO, chodí za námi i turisté. Jinak jezdíme od školek po střední školy a rovněž do firem v rámci různých dnů zdraví a workshopů, jak zvládat stres, jak pracovat se soustředěním.

Je to více zábava nebo učení?
Ale to je hezká otázka. My se snažíme, aby to bylo obojí. Mým cílem je, aby to byl zábavný trénink, protože to, co vás baví, tak vám potom lépe jde a máte větší snahu se v tom zlepšovat.

Jak vy osobně jste se k tomu dostala?
Já jsem pracovala v komunikační a marketingové agentuře a jezdili jsme do různých firem řešit marketingové záležitosti a všichni nám říkali, my jsme různě proškoleni, zvládáme firemní procesy, ale máme problémy se soustředím, špatně spíme, zapomínáme. Říkala jsem si, že to musí mít nějaké pojítko. S kolegy jsem pátrala a narazili jsme na to, že tím pojítkem je mozek. A začali jsme hledat, jak se mozek dá rozvíjet, jak se s ním dá pracovat. A protože jsem táborové dítě a mám zkušenosti s různými aktivitami, tak jsem to začala kombinovat. Začala jsem hledat, jak mozek zábavně trénovat pomocí her, ale zároveň, protože člověk potřebuje upoutat pozornost, tak jsme do České republiky přivedli speciální zahraniční neurotechnologie, které nám též pomáhají.

Když k vám přijde například dítě s prarodiči, jak dlouho u vás bude a co bude dělat?
My většinou programy i s ohledem na to, jak mozek funguje, máme nastavené na hodinu či hodinu a půl. Kratší je škoda nevyužít čas a když je to déle, tak to už není vhodné pro trénování. Když k nám přijde, tak si popíšeme, jak mozek funguje, co všechno umí, jak funguje soustředění. Zajímavé je, že lidé, když se jich ptám, nevědí, co dělají, když se mají soustředit. Takže my řešíme, co se děje, když se mají soustředit, nebo jakým způsobem se mají nějaké věci naučit a co je může od té pozornosti odvádět. Po rychlém úvodu jdeme rovnou zkoušet různé mozkohračky a hlavolamy, které mají různou obtížnost. Díky tomu k nám mohou chodit všichni od 3 do 99 let. Podle jejich schopností nastavíme úkoly, aby to zvládli. A potom přidáváme obtížnost, aby docházelo k progresu. Je to baví, zvládají to, nemusejí mít pocit, že to nezvládnou, nebo že je bude někdo testovat nebo známkovat. Je to hravou formou. My si hrajeme a přitom si ukazujeme, vidíš, tady se nám podařilo tohle, tady mozek reagoval tímto způsobem. Všechno je to zábavně tréninkový program.

Program už je stabilní, nebo se nějak mění?
Já to většinou dělám tak, že když k nám chodí lidé opakovaně, tak programy střídám. Jinak máme standardně nastavení programy. Máme například zvukové pexeso, nově i hmatové pexeso.

Dá se říci, na základě vašich zjištění, co například dětem chybí z hlediska cvičení mozku?
Zajímavé je, že většina lidí k nám chodí s tím, že se potřebuje naučit soustředit, a pak my často zjistíme, že spíše potřebují naučit mozek vypnout. To je asi takové hodně velké zjištění. My neučíme, my ukazujeme nebo trénujeme. A vedeme lidi, aby s mozkem pracovali tak, že nejenom po něm chceme výkon, ale aby ho také nepřetěžovali. Když se podíváte do diářů dnešních dětí, tak to je od rána škola, kroužky, aktivity a dítě nemá čas být samo se sebou. U dospělých je to obdobné. Takže paradoxně učíme lidi i zpomalit, věnovat se tomu zastavení se.