Příběhy úspěšných > Luboš Novotný: Základem je kvalita výroby

Luboš Novotný: Základem je kvalita výroby

Celosvětová působnost a inovace, které drží krok s těmi nejlepšími! To je v jednoduchosti vizitka společnosti Mikroelektronika, která se může nově pyšnit titulem Vodafone Firma roku 2020 Pardubického kraje. Pojďme na rozhovor...
21. 09. 2020 | Firma roku

Pojďme říci něco o vaší společnosti?
Společnost Mikroelektronika patří mezi největší výrobce odbavovacích systémů v České republice. Od roku 1991 vyrábíme zařízení pro odbavení cestujících a další elektroniku, kterou doplňujeme sortiment. Postupem se podařilo prosadit se nejenom v České republice, ale i ve světě, takže dneska máme naše výrobky ve více než čtyřiceti zemích na všech kontinentech, kde existuje veřejná doprava.

Ano, jste skutečně světová společnost, tak se u toho chvíli zastavme…
Základem je kvalita výroby, kvalita práce. Máme vlastní vývoj a vlastní výrobu. Vyvinout něco s chybou a jezdit to opravovat 50 kilometrů, je ještě ekonomicky zvládnutelné, ale jezdit to opravovat do Jižní Ameriky by byl velký problém. To je základ úspěchu. A pak je to dlouhodobá práce na trzích, kde se zkušenost s naší společností musí předávat dál a dál.

Vývoj ve vašem oboru znamená vymýšlet úplně nové věci, nebo existují nějaké inspirační zdroje?
Vymýšlet úplně nové věci v naší branži, to zase tak úplně jednoduché není, ale snažíme se zachytit signály, které přicházejí ze světa. Typickým příkladem byla akceptace bankovních karet v dopravě. V době, kdy se začaly rozvíjet bankovní bezkontaktní karty, tak jsme uvažovali o tom, jestli by nebylo možné platit bankovní kartou ve vozech. Popravdě nás trošičku předběhl Londýn, tam se akceptace uskutečnila jako první, ale hned za ním v roce 2014 jsme spustili první provoz nejprve v Liberci, potom v Brně a dalších městech a dneska je to už standardem, kde nikdo neuvažuje, že by to mohlo být jinak.

Tak to je super. Za tím jsou lidé, špičkoví vývojáři, jak je sháníte a udržujete si je?
Špičkového člověka neseženete jen tak lehce. Ten člověk se neobjeví, není to vinná muška, která vznikne z ničeho. Za těmi špičkovými pracovníky je třeba vidět práci s těmi lidmi. To jsou velice často kluci, u kterých se na začátku nezdálo, že budou tak dobří, ale oni postupem času zráli, dostali úkoly a výzvy, dostatečně kvalitně se k tomu postavili, načerpali zkušenosti v zahraničí a teď jsou pro firmu nezastupitelnými.

Jste z Vysokého Mýta. Jak se tak úspěšné firmě podniká ve městě řekněme střední velikosti?
To by byla otázka spíše na pana majitele. Obecně samozřejmě do Vysokého Mýta není jednoduché dostat špičkové lidi, takže máme v současné době pobočku v Pardubicích. Intenzivně spolupracujeme se zdejší vyhlášenou pardubickou průmyslovkou, pracujeme s pardubickou univerzitou, kde se snažíme najít lidi, kteří chtějí pracovat už na začátku v rámci studia. A i to, že tady v Pardubicích je pobočka, kde pracují vývojáři, je z toho důvodu, aby ti kluci nemuseli dojíždět, aby mohli tady v Pardubicích pracovat.

Jak se firma jako jste vy dostane třeba na jihoamerické trhy?
Kolegové, kteří mají na starosti zahraniční trhy, jezdí na výstavy a mezinárodní kongresy. Firma prezentuje v těchto lokalitách naši techniku a hledá partnery, kteří s námi spolupracují. Samozřejmě, jestliže se jedná o lokalitu, jako je Latinská Amerika, může to být i Afrika nebo Asie, těžko tam budeme jezdit montovat a servisovat. Je třeba najít kvalitního partnera, který tuto mravenčí práci na té poslední míli bude dělat za nás. No a kolegové sedí u počítačů, sedí u telefonů, u skypu a komunikují, nastavují si budíky, protože jsou různá časová pásma a je o té dílčí práci. Je třeba vycházet z toho, že ne každý telefonát bude na konci úspěšný. Telefonátů musí být tolik, aby to na konci dávalo reálná čísla. A to se zatím daří.

Jaké jsou výhledy do budoucna?
My se snažíme vymýšlet nové věci, oslovovat naše zákazníky tak, aby nové věci dokázali vstřebat. Oni v první fázi nevědí, proč by si měli takový systém pořizovat. Když už vědí, že na to mají peníze a proč to chtějí, tak potom se začne realizovat. Takže naše plány vycházejí z toho, že se zákazníkem se musí pracovat několik let. Důležité pro stabilitu firmy je, že máme vlastní výrobu, která je dostatečně dimenzována, aby zvládala jednorázové výkyvy, které odpovídají jednotlivým zakázkám. Zákazník chce zboží hned a v plném množství. A do toho se nám daří prokládat činnost pro jiné společnosti, jako je Siemens nebo výrobu elektronových mikroskopů. To jsou opěrné pilíře společnosti, které tvoří její stabilitu.