Příběhy úspěšných > Luděk Zavadil: Domácí trh nám nestačí. Balkán je pro nás vizí budoucnosti

Luděk Zavadil: Domácí trh nám nestačí. Balkán je pro nás vizí budoucnosti

Společnost Kovostroj Bohemia navázala zakoupením výrobní technologie a pronájmem výrobní haly na tradici výroby ocelových výztužných profilů v bývalé společnosti Stavokonstrukce Týn nad Vltavou, kde probíhala výroba tenkostěnných ocelových profilů již od roku 1975. Snaží se o ucelený výrobní proces a kromě samotné výroby se zabývají také vývojem. Nyní se stali nejlepší firmou Jihočeského regionu a nejen o pohledu do budoucna se rozpovídal jednatel Luděk Zavadil.
12. 10. 2016 | Firma roku Rozhovor

Můžete pro někoho, kdo vás vůbec nezná popsat, co vlastně děláte?
Naše společnost vyrábí tzv. výztužné ocelové profily do plastových oken. Plastové okno většina lidí zná a v tom plastu je ocelová výztuž kvůli statice. A my přesně tyhle výztuže válcujeme a vyrábíme. Tudíž, naši odběratelé jsou výrobci plastových oken u nás i v zahraničí.

Kam za hranice se vaše výrobky dostanou?
Kromě všech sousedních zemí to jsou to země na východě a na Balkáně. Rumunsko, Bulharsko, Chorvatsko a Bosna a Hercegovina.

Kolik profilů vyrobíte ročně?
Máme šest válcovacích linek a za rok zpracujeme zhruba šestnáct tisíc tun materiálu. Každý měsíc to samozřejmě není stejné. V zimě je to slabší, a přes sezóny, před létem a po létu je to znatelně větší množství.

Jsou vaše profily něčím specifické?
Naší doménou a konkurenční výhodou je říše sortimentu. Vyrábíme až 500 typů, což je na rozdíl od jiných, kteří se zaměřují pouze na hlavní profily opravdu velké číslo.

A těch hlavních je kolik?
Řekněme to takto, plastová okna mají asi dvacet systémů. A každý z nich má čtyři až pět řad a každá řada má další specifika. Takže je jich opravdu hodně.

Takže je velká konkurence?
U nás máme dvě velké, pak jsou nějaké menší, ale konkurenční prostředí vzniká hlavně mezistátně. V Polsku a na Slovensku. Ale pokud se jedná o šíři portfolia, konkurenci nemáme nebo o ní aspoň nevím. (úsměv)

Kromě hospodářské stability se hojně věnujete také vývoji.
Ano, je to nekonečný proces. Když jsme s touto komoditou začínali, byly okna dvou nebo tří komorové, dnes už jsou pěti až osmi komorové a jde to pořád dopředu. Stále je potřeba inovovat a dělat nové profily a výztuže. Každý rok dáme dohromady tak deset až dvanáct nových profilů. Dám příklad. Systém Veka udělá novou inovativní řadu a my do toho musíme napasovat profil.

To znamená, že se dokážete přizpůsobit každému systému?
Díky naší vlastní nástrojárně a konstruktérům, kteří se věnují speciálně a pouze vývojové stránce dokážeme jak po technické, tak po výrobní stránce udělat prakticky jakýkoli profil. Jednodušší je to také proto, že máme vše pod jednou střechou. Novinky vnáší výrobce a my se přizpůsobujeme, kreslíme a vymýšlíme.

Pociťujete stejně jako většina firem nedostatek kvalifikované práce?
Určitě, sehnat kvalitního dělníka, který by uměl obsluhovat stroje, respektive byl schopný se to naučit je nesmírně složité. K nám většinou chodí lidé, kteří neuspěli jinde a v podstatě neuspějí ani u nás. O nedostatku by se asi nejvíce dalo mluvit jako o sezónním problému. My se snažíme nejrůznějšími zaměstnaneckými programy o to, aby byla fluktuace co nejmenší, ale pokud na to člověk není, držet ho u nás nebudu.

Jaké jsou cíle do budoucna?
V prvním případě musíme zvednout export. V tuto chvíli máme asi padesát procent exportu a vzhledem k tomu, že v České republice výroba plastových oken logicky klesá, protože vše je z 99 procent vyměněno, musíme víc ven. Dobrý trh je stále na Slovensku a v Maďarsku. Ale jaký trh je opravdu výborný a je jakousi naší budoucností je ten balkánský, zvláště u zemí, které jsou nově v Evropské unii a na výměny oken a další programy čerpají dotace. Vysněnou vizí by dnes mohlo být založení dceřiné společnosti právě v této oblasti. Máme obrovsky šikovné obchodníky, jak v Chorvatsku, tak v Bosně a Rumunsku. Tihle lidé nám tam dělají devadesát procent odbytu.

Do těchto zemí se podnikatelsky těžko proniká. Jaká je cesta?
Nemá cenu posílat nabídky v angličtině, je potřeba poslat někoho, kdo umí jazyk, rozumí kultuře a v tu chvíli máte daleko větší šanci na úspěch a to i za vyšší cenu.