Marek Bilko: S obyčejným betonem to nemá moc společného | Firmaroku.cz
Příběhy úspěšných > Marek Bilko: S obyčejným betonem to nemá moc společného

Marek Bilko: S obyčejným betonem to nemá moc společného

Netradiční výrobky z tradičního materiálu! To je v krátkosti řečeno základ úspěchu firmy CRÉER. Co všechno se dá z betonu vyrobit, nejen o tom v rozhovoru s jejím CEO.
01. 11. 2021 | Firma roku

O čem vaše podnikání je?
Je to o výrobě betonových výrobků z tradičního materiálu, který se používá už dva tisíce let možná i více a pojímáme tu výrobu tak trochu odlišně a snažíme se beton posunout do kategorií a oblastí, ve kterých opravdu ještě nebyl nebo se používá jen minimálně a je to obrovská škoda. Chceme ukázat, jak flexibilní je beton materiál a co všechno je z něj možné vyrobit.

Jak vás napadlo věnovat se betonu?
Napadlo nás to z vlastní potřeby, kdy jsme potřebovali pro sebe vyrobit nějaký odolný dřez, jelikož nám zvířata napáchala na starém dřezu v naší technické místnosti škody, tak jsme si vyrobili svůj odolný z betonu. Já jsem předtím podnikal ve stavebnictví, takže o betonu už jsem něco věděl. A ten první dřez se opravdu tak dobře vyvedl, na to, jak málo jsme tehdy věděli, že nám to nedalo a zkoušeli jsme to dál a dál. Podařilo se nám to dopilovat a v roce 2016 jsme přesně v tomhle sále na výstavě MID Design, na tomhle místě, jak jsou ty reproduktory (krajské kolo podnikatelských soutěží se konalo v Brick House, Dolní oblast Vítkovice - pozn. red.), představili naše produkty. Tak to je taková hezká shoda náhod.

Produkujete jednak dřezy, vany a tak dále, ale pak i takové věci jako betonové reproduktory… Jaký je mezi tím poměr?
Pro nás je stěžejní výroba koupelen, umyvadel, van, atypických umyvadel pro architekty a designery, kuchyňských pracovních desek, na což se tenhle materiál opravdu hodí, vydrží staletí. Ale beton by bylo škoda takhle nechat, když vlastnosti, které má třeba pro audio, jako je tlumení vibrací, hutný těžký materiál pro reprobednu, jsou vynikající. Z kamene se to vyrobit nedá, protože kámen do formy nenalijete. Ze dřeva je to udělat snadné, také to funguje, ale když děláte stejné parametry a ozvučnici ze dřeva nebo z betonu, tak jste sluchově někde úplně jinde. Oproti těm koupelnám to není tak masové, jsou to prostě kusy.

Zaměřil bych se na beton jako takový. Asi to není, jako když jsem něco se strejdou kdysi stavěl… Jaký je ten váš beton?
Tak takhle jsme to zkoušeli s tím naším prvním dřezem a kupodivu ono funguje dodnes, i v té zátěži, ve které je. Ale potom jsme samozřejmě bojovali s nějakými neduhy materiálu, jako bylo praskání. Je to hodně o studiu materiálu. Je to vysokohodnotný beton, s obyčejným betonem to nemá příliš společného. Samozřejmě základní komponenty jsou stejné, kamenivo, cement, a pak nějaké naše tajné přísady a příměsi, ale to už je otázka letitého vývoje.

Kdo jsou vaši odběratelé?
Největší odběratelé jsou architekti, designéři, ti, kteří navrhují domy a interiéry, koupelnová studia a samozřejmě koncoví zákazníci, kteří nás v posledních letech, jak to všechno přešlo na on-line, vyhledávají i napřímo.

Například koupelnové studio má zájem o jeden kus, nebo už je ta spolupráce větší.
Je to průběžná spolupráce, a to i v zahraničí. Tam jsme se prosadili díky výstavám, které byly před kovidem. Teď je to tak trošku ořezané, čekáme, že se to zlepší. Každoročně jsme vystavovali tady v Ostravě, pak jsme byli v Praze nebo ve Varšavě. Byli jsme také v Paříži, kde to bylo velké, druhá největší designová výstava na světě, takže spousta kontaktů. A dneska vyvážíme do několika zemí světa.

Co podle vás klienta na výrobcích z betonu nejvíce zaujme? Možná to, že je to netradiční věc?
To ho zaujme určitě, že je to netradiční věc, ale z druhé strany je to velice tradiční materiál. V Římě stojí pantheon, který má klenbu šedesát metrů a stojí tam dva tisíce let. Beton je opravdu dlouhověký, je to stabilní materiál, je to živý materiál, celou svoji životnost zraje a celou životnost se zpevňuje, jeho vlastnosti se zlepšují. To není, jako když si koupíte věc a za dva roky už tam vidíte problémy. Beton je za dva roky kvalitnější než v době, kdy jste ho koupili. Úžasný materiál.

Kam se chcete dále vyvíjet?
Vyvíjet bychom se chtěli hlavně ne moc rychle, abychom nic neuspěchali. My jsme začínali sami dva, pak jsme do toho nabrali děti, teď už přijdou zaměstnanci, máme konečně zázemí pořádné firmy, rekonstruujeme velkou budovu, kde bude showroom a kanceláře. O zaměstnance je v dnešní době boj, zvláště v tomhle odvětví, ve kterém děláme, kde je ruční výroba a je třeba hodně citu. Když se tam zkazí jedna věc ve formě, tak výsledek můžete vyhodit. Takže se zaměstnanci je to těžké, u nás speciálně. Ale takhle se budeme pomalu vyvíjet, budeme přibírat lidi a budeme přemýšlet, kam s betonem dál.