Příběhy úspěšných > Martin Jonáš: Nově se rozvíjí trend rodinných firem

Martin Jonáš: Nově se rozvíjí trend rodinných firem

Společnost HENNLICH je severočeskou stálicí a již podruhé si odnesla titul Vodafone Firma roku Ústeckého kraje. Co se od jejich prvního vítězství změnilo, jaká je hlavní filosofie firmy a jaký je nový nastupující trend podnikání na Ústecku? Nejen o těchto tématech jsme si povídali s PR manažerem společnosti HENNLICH, Martinem Jonášem.
22. 09. 2016 | Firma roku Rozhovor

V roce 2013 jste vyhráli a po pravidly vynucené pauze jste se opět vrátili na trůn. Kam jste se za ty dva roky posunuli?
Myslím, že posun nastal jak v ekonomické oblasti, tak ve společenské odpovědnosti. Já mám blíže k odpovědnosti, a tedy mám jednoduší mluvit právě o ní. Tady jsme zapracovali na celkové systematizace všech kroků směrem k zaměstnancům a pracovnímu prostředí. Nově máme management mateřské a rodičovské dovolené. Dokonce jsme začali společenskou odpovědnost měřit a vydali jsme hodnotící zprávu za rok 2015. A v čem jsme úplně první je to, že jsme vybudovali tzv. walk life balanc office. Relaxační místnost postavená po vzoru skandinávských firem. Stará jídelna je nyní přestavěna v duchu učení feng-šuej a ukrývá se v ní mobilní pracovní místo, zasedačka, pracovna, knihovna a dokonce koutek pro děti.

Inspirace ve Skandinávii?
Co se týče společenské odpovědnosti ano, ale v přístupu se snažíme odkazovat spíše do dob prvorepublikových firem. Rodinná atmosféra a tradice. Celá ta filosofie je hodně spjata s osobou jednatele Pavla Šumery, pro kterého je to naprosto přirozená věc. On je velký litoměřický patriot a myslím, že pozitivní nádech zůstal ve firmě od prvopočátku.

Když se zaměříme na byznysovou stránku věci, jak ta se v průběhu let vyvinula?
Začali jsme se více zabývat výzkumem a vývojem. Uvedli jsme bioplynovou stanici, která je výjimečná tím, že je semi-mobilní a schopná mokro-suché fermentace. Bude se využívat především v komunální sféře. Druhou věcí je speciální manipulátor pro montáže leteckých motorů. Tady se nám podařilo udělat několik zakázek pro ruský Suchoj. Do třetice tu máme exportní záležitost. Nakládací trubice pro přístavy, které překládají sypký materiál. Ty se podívali už i do Chile a státní energetické firmy v Izraeli.

Obraz Ústeckého kraje je stále lehce zkreslený. Pozorujete nějaký trend, který by ho mohl zlepšit?
Zdá se mi, že se začíná rodit obrovská základna lokálních rodinných firem, které mají k místu svého podnikání opravdový vztah. Morava má víno, Liberec sklářství, tradice zde přetrvala, ale tady to nikdy nefungovalo. Po válce přišli noví lidé, za komunistů to samozřejmě nešlo a až po roce 1991 se začaly rodit rodinné firmy, které již nyní přebírají další generace. Je to bohužel možná čtyřicet let zpoždění a tak je to tady znát víc než kdekoli jinde. Také se rozvíjejí nová odvětví. Kosmetika, ovocnáři a další. Zlepšuje se to, ale jsme stále vykořeněným kraje. Proto mě to tak těší, že se ta tradice začíná více rozvíjet.

Je něco, co vám podnikání vyloženě komplikuje? Ať už se jedná o lokální či celorepublikový problém.
Asi to stále souvisí s nelichotivou pověstí kraj, ale mladí lidé nemají chuť zůstávat. Není to tím, že by jim region nenabízel spoustu možností, ale když přičichnou Praze, Plzni či Brnu, tak se většinou nevrátí. Samozřejmě nás jako všechny po celé republice trápí nedostatek kvalifikované práce.

Může renomé zlepšit již zmiňovaný nárůst rodinných firem?
Může a já tomu pevně věřím. Bude to však trvat déle než jinde.

A kam se bude posouvat HENNLICH?
Vždy je co zlepšovat a my to sami víme. I když u nás něco funguje, nikdy to není dokonalé. Musíme jít dopředu, zaměřit se na inovace, vývoj a následné umění tyto věci prodávat. Co však vím je, že máme ve firmě lidi, kteří to dokáží a jsou velkou inspirací a motorem do další práce.