Příběhy úspěšných > Martina Weigelová: Teď frčí Mikuláši, andílci, čerti a sněhuláci

Martina Weigelová: Teď frčí Mikuláši, andílci, čerti a sněhuláci

Vatové tvary najdou uplatnění při domácích výzdobách a dekoracích, oblíbené jsou ve školách a školkách. Drtivá většina produkce ale směřuje do Skandinávie a Německa. Povídali jsme si s jednatelkou společnosti BD - TOVA pyšnící se titulem Vodafone Firma roku 2018 Jihomoravského kraje.
05. 10. 2018 | Firma roku

Čemu se věnujete?
Naše společnost je chráněná dílna, v níž zaměstnáváme invalidní důchodce. Vyrábíme vánoční a velikonoční dekorace, různé skládací figurky pro děti. Základem našich výrobků jsou vatové kuličky.

Co je pro vás důležitější, práce s invalidy nebo vlastní podnikání?
Já si spíše myslím, že práce s těmi invalidy, protože firma funguje 23 let, máme teď 90 zaměstnanců, ale u nás lidi pracují třeba i dvacet let. Jsou to i invalidní důchodci, kteří k nám nastoupili po škole a celý život pracují u nás. Nemusí sedět doma, můžou pracovat a být mezi lidmi.

Jak lidi s nejrůznějšími zdravotními problémy sháníte? Nebo se vám ozývají sami?
Část přes úřad práce, část přes charitu. Máme zaměstnány i lidi z chráněného bydlení z Brna. Někdo se ozývá úplně sám. Máme i webové stránky a tam jsou také nějaké informace o volných místech.

Takže u vás pracují pouze lidé se zdravotním hendikepem?
Jen asi deset nebo dvanáct zaměstnanců nemá zdravotní hendikep. Ale upřednostňujeme práci invalidních důchodců.

Vraťme se k podnikání jako takovému. Kdo jsou odběratelé vašich výrobků?
V podstatě 70 až 80 procent naší produkce je export do Skandinávie a do Německa. Jsou to právě ty vatové tvary, kuličky, vajíčka, hlavičky s obličejem. Zákazníky jsou velké společnosti, firmy, které se zabývají tvořením. Když si vzpomenete, že si chcete doma udělat nějakou dekoraci, tak tyto firmy mají tlusté katalogy, kde si vyberete na výzdobu, na to domácí tvoření v podstatě cokoliv. A naše tvary jsou součástí těchto katalogů. To je jedna část naší práce. V České republice jsou pak největšími zákazníky velkoobchody a hypermarkety, kam dodáváme hotové dekorace na Vánoce a Velikonoce. Další velkou skupinou zákazníků jsou školy a školky, které si kupují buď vatové tvary nebo skládanky. Používají je vyloženě pro rozvoj dětí a práci s dětmi.

Jak se dostáváte s výrobky na zahraniční trhy?
Máme už dlouhodobé kontakty ještě z dob Jablonexu a brněnské Drutěvy, třicet čtyřicet let staré. Po roce 1989 byly některé závody zrušeny. Závod 06, kde se původně dělaly umělé květiny, se osamostatnil a změnil výrobní strukturu, přešel na dekorace a funguje dál jako samostatná firma.

O co je z vašeho sortimentu největší zájem?
Teď momentálně jsou to Mikuláši, andílci, čerti a sněhuláci. Teď je před Vánoci, takže máme největší sezónu.

Pracujete tedy hodně sezónně?
Ano, je to hlavně sezónní výroba.

Kam se dá váš obor posunout třeba v horizontu pěti let…
To je těžké odhadnout, co bude za pět let. My se samozřejmě neustále vyvíjíme, už jen proto, že dekorace děláme stále nové. Sami si to i vyvíjíme. Naši vývojáři se snaží hledat různé trendy. I do zahraničí jezdíme na různé veletrhy, třeba do Frankfurtu, Norimberku, na kreativní veletrhy, kde získáváme informace a poznatky, co bude moderní příští rok. Podle toho se náš vývoj zaměřuje na barevnost nebo materiály. Případně na veletrzích získáváme nové zákazníky.

Dá se říci, že i z hlediska barev výrobků, každý rok obměňujete?
Ano, každý rok obměňujeme. Každý rok je nová kolekce, která se nabízí zákazníkům.