Offline networking
V krajských městech se mluvilo hlavně o offline networkingových aktivitách. Na nich se místní podnikatelé vzájemně seznamují, prohlubují osobní vazby a pomáhají si v podnikání předáváním informací, rad, tipů, doporučení, kontaktů a obchodních příležitostí. V loňském roce se na takových setkáních po celé České republice uskutečnily obchody za desítky milionů korun. Osobní dojmy, emoce a důvěra, na tom je podnikatelský offline networking založený. Myšlenka pravidelných setkání přišla z Velké Británie, u nás se úspěšně rozvíjí od roku 2009.
Podpora inovativních firem a start-upů
Hovořilo se i o tom, jak konkrétně podporuje podnikání v regionech CzechInvest. Agentura v krajích pomáhá třeba začínajícím podnikatelům, inovativním firmám a start-upům. Příliv zahraničních investic zvyšuje agentura tím, že investory informuje o místních podmínkách a kromě toho předává požadavky investorů veřejné správě. Podnikatelům pomůže v čerpání peněz z národních nebo evropských fondů, ale i se stavebním povolovacím procesem. Při pohledu na průměrnou délku stavebního řízení vítané ulehčení!
Je toho ale více. Pomoc s expanzí nebo přemístěním v rámci ČR, identifikace vhodných průmyslových zón, pozemků, brownfieldů nebo kancelářských prostor, možnost přidat volné prostory podnikatelů do databáze agentury CzechInvest. Podnikatelé mohou využít rovněž sektorovou databázi dodavatelů.
Daňové výzvy
Na setkání se probírala také žhavá témata z oblasti daní. Mezi ně patří zajišťovací příkazy, korunové dluhopisy, daň z přidané hodnoty a téma svěřenských fondů a nadací. „Zajišťovací příkaz je velký strašák firem. Klasickým případem je, když správce daně provádí ve firmě daňovou kontrolu, při které objeví nové skutečnosti, na jejichž základě začne mít podezření, že daň, kterou společnost měla uhradit, převyšuje majetek firmy, a vydá tedy zajišťovací příkaz. Jediným preventivním opatřením je mít vše v pořádku a spolupracovat s finančním úřadem. Nestává se totiž, že by přišel správce daně a z ničeho nic bezdůvodně obstavil veškerý majetek společnosti,“ vysvětlil Zenon Folwarczny, daňový odborník PwC ČR.
Kam exportovat?
V jednotlivých krajích je řada firem, které se poohlížejí nebo už mají dokonce bohaté zkušenosti s exportem svých výrobků. Ty mohou využít denně aktualizované databáze zahraničních poptávek, projektů a tendrů, investičních příležitostí a nabídek zahraničních firem agentury CzechTrade. Agentura má pět samostatných týmů pro expertní poradenství v jednotlivých segmentech průmyslu a služeb. Oboroví specialisté například poradí, že vedle exportu do bezkonkurenčního Německa, je perspektivní vyvážet třeba zdravotnickou techniku do Španělska nebo potravinářské produkty a strojírenské výrobky do Jižní Ameriky. CzechTrade má zastoupení v 50 zemích po celém světě a seznamy ověřených partnerů. Cesta k rozvoji podnikání v zahraničí se otevírá.
Během května a června se podnikatelé z regionů setkali v Pardubicích, Plzni, Českých Budějovicích, Brně, Ostravě a ve Zlíně.
***
Vyhlašovatelem soutěží je deník Hospodářské noviny vydavatelství Economia. Titulárním partnerem soutěže Firma roku 2017 je společnost Vodafone Czech Republic a.s. Titulárním partnerem soutěže Živnostník roku 2017 je Česká spořitelna a.s. Partnery soutěží jsou společnosti Česká pošta a.s. a Skupina ÚJV, a.s. Mediálním partnerem soutěží je Česká televize. Záštitu a odborný dohled zajišťuje Hospodářská komora ČR. Záštitu projektu dále poskytli hejtmani krajů ČR.