Napsali o nás > Na Plzeňsku zvítězil výrobce Pangaminu, nejlepším živnostníkem je truhlář designového nábytku

Na Plzeňsku zvítězil výrobce Pangaminu, nejlepším živnostníkem je truhlář designového nábytku

3. 10. 2017, Hospodářské noviny

Plzeňský kraj potvrdil, že již tradičně patří k podnikatelsky velmi silným regionům. Při srovnání HDP v přepočtu na jednoho obyvatele se řadí mezi nejúspěšnější v celé republice. Výrazný podíl na tom má vysoká ekonomická výkonnost krajského města. Pestré, produktivní a úspěšné je v regionu malé a střední podnikání. Krajské finále respektovaných podnikatelských soutěží Vodafone Firma roku 2017 a Česká spořitelna Živnostník roku 2017 to jednoznačně potvrdilo. Probojovali se do něj firmy a živnostníci z oblasti strojírenství, zpracování dřeva, stavebnictví, služeb, cestovního ruchu a řady dalších i mezinárodně úspěšných oborů. Odborná porota měla v západočeské metropoli skutečně z čeho vybírat! V případě živnostníků se jednoznačně shodla na Jiřím Procháskovi. Úspěšný truhlář se specializuje na designový nábytek a především výrobu vybavení prodejen pro světové řetězce. „Pan Procházka podniká v oboru 25 let. Jeho zákazníky jsou světové řetězce, dělá vybavení pro jejich prodejny. Sám působí velmi skromně, přesto je ve svém podnikání velmi úspěšný,“ okomentovala volbu poroty jedna z jejích členů Veronika Pejřimovská z České spořitelny. Kategorii firem ovládla společnost RAPETO, která patří k předním výrobcům doplňků stravy a zpracovatelům pivovarských kvasnic. „Vybrali jsme ryze českou, regionální společnost. Velmi rychle se dovedla vypracovat. Je to velmi stabilní společnost z malého městečka, která dnes dobývá Evropu a nejen ji,“ zhodnotil volbu člen poroty Jan Kučera z Vodafone Czech Republic. Také v Plzeňském kraji byl vyhlašován vítěz kategorie Vodafone Odpovědná firma roku 2017. Tuto cenu uděluje společnost Vodafone Czech Republic ve spolupráci s Nadací Vodafone. Na Plzeňsku vyhlásily jako nejodpovědnější společnost RAPETO. „Podporují vzdělávání zaměstnanců, zajištují stabilní pracovní prostředí s množstvím motivujících faktorů a zakládají si na rovných právech žen na pracovišti. V environmentální oblasti prosazují principy odpovědné výroby a spotřeby a snaží se stále snižovat uhlíkovou stopu svého podnikání. V regionu patří mezi tradiční podporovatele sportovních a sociálních projektů – od mladých až po seniory,“ zdůvodnila volbu Adriana Dergam, ředitelka udržitelného podnikání z Vodafone Czech Republic.

Práce Jiřího Prochásky se skládala z projektů od psí boudy, až po vybavení pensionů. Koupený objekt staré drůbežárny v Dýšině u Plzně, ve kterém působí, se postupně změnil v moderní areál truhlářské výroby s novou výrobní halou a obráběcí centrem s CNC stroji. Investoval do lakovny, automatického odsávání a nezávislého a ekologického vytápění celého areálu, a to ze zbytků tepla ve výrobě. „V současné době dokončujeme vlastní showroom a investujeme do softwarového vybavení pro konstrukci a speciální pětiosé obrábění,“ přiblížil Jiří Procháska. Je schopen dodat kompletní vybavení interiérů (kuchyně, koupelny, obývací pokoje), kancelářský nábytek nebo designové vybavení prodejen světových značek, jako jsou například Calvin Klein a Adidas. „Představit nás, kteří vyrábíme nábytek, je jednoduché. Prostě vyrábíme nábytek. Obdobně jako jiné f irmy, snažíme se k lidem chovat slušně, snažíme se nábytek dělat dobře. Pořád jsme jenom lidi, takže se tu a tam něco nepovede. Nicméně, i když se někdy něco nepovede, tak se to snažíme udělat tak, aby ten výsledek byl dobrý. To je asi hlavní věc, dotáhnout věci do konce. Mně to přijde normální,“ doplňuje Procháska. Spolupracuje s firmou, která je hlavním partnerem světových značek. Prochází každoročními audity, kdy musí dokázat, že pro ně může práci dělat. Drží se už řadu let jako „áčkový“ dodavatel, což potvrzuje kvalitu odvedené truhlářské práce. Když kupoval areál v Dýšině, nebyl zarostlý objekt téměř vidět. Dnes je to hezká firma, která má čtyři tisíce metrů plochy a asi dva a půl tisíce metrů výrobní plochy. „Je pravda, že když k nám přijedou zákazníci a vidí, že to není klasická truhlárna, kde jsou plechovky a hromady nějakého dřeva, tak prostě říkají, že je to super, že tu máme i kytičky a hezkou trávu. Já jsem na to hodně hrdý, samozřejmě to stálo hodně peněz. Je to o tom, že chceme dělat pro zákazníky hezké věci, takže i firma by měla takhle vypadat,“ pyšní se jinak skromně vystupující živnostník. Kromě velkých zakázek se stejně intenzivně věnuje truhlářské práci pro rodinné domy a byty. „Můžeme udělat botník, můžeme udělat vestavěnou skříň. Hodně děláme kuchyně, máme na to šikovného designéra. Já říkám, že padesát procent úspěchu je dobrý návrh. Neděláme t řeba okna a věci s tavebního charakteru, ale děláme vybavení v podstatě do celého bytu. Snažíme se dělat moderní nábytek. Máme spoustu zákazníků v Plzni, máme spoustu zákazníků v Praze, spolupracujeme i s developerskými firmami,“ uzavírá Jiří Procháska.

Mezi firmami suverénně zvítězila společnost RAPETO, která se řadí k předním tuzemským výrobcům doplňků stravy a ve zpracování pivovarských kvasnic patří k evropským lídrům. Sortiment výrobků prodává v lékárnách, úspěšně se věnuje výrobě nejen pro tuzemské, ale i zahraniční firmy na západ, východ, sever i jih od hranic České republiky. Její doplňky stravy jsou určeny všem věkovým skupinám. „Každým rokem modernizujeme výrobní zařízení, rozšiřujeme výrobní kapacitu, zavádíme nové technologie. Investice do modernizace se vždy vyplatily, a tak plánujeme další,“ uvedl majitel firmy Radek Sajvera. Jeho společnost vyrábí přípravky, které na bázi vitamínů a minerálních prvků napomáhají udržovat zdraví. Vlajkovou lodí jsou přitom výrobky z pivovarských kvasnic. „Pivovarské kvasnice vznikají při výrobě piva jako jeho vedlejší produkt. Pivo prokvasí, kvasnice změní cukr na alkohol a samy nachytají z toho živného roztoku a z toho ječmenného sladu spoustu vitamínů a minerálů. Kvasnice se osuší, ztabletují, případně obohatí dalšími přírodními látkami, jako jsou probiotika, sladkovodní řasy. Cílová skupina je široká. Záleží na každém jedinci, co preferuje ve svém životním stylu. Ti, kteří sportují, vyhledávají naše produkty jako zdroj vitality, případně pro růst svalů. Někdo má problémy s vypadáváním vlasů, afty a tak dále. Spektrum užitku, které může přípravek přinést, je opravdu široké,“ vysvětluje Sajvera. Výrobky jsou k dostání tradičně v lékárnách, ale také v prodejnách zdravé výživy, bioprodejnách nebo v e-shopu. Jednoduché to ale není s prosazením se v zahraničí. „Obtížné je to zcela určitě z pohledu legislativy. I když jste v Evropské unii, tak ta legislativa není tak sjednocená, jak by se na první pohled zdálo. Pravdou je, že každý ze států má nějaké svoje specifikace, takže vlastně schvalování toho výrobku pro evropský i mimoevropský trh, je problematické. Mnohem jednodušší je dělat smluvní výrobu, protože určitá firma si u nás poptá výrobu tablet pro svůj trh a my už neřešíme otázku zalistování, schválení a tak dále. O to větší kreativitu musíme přinášet, abychom toho obchodního partnera zaujali svým nápadem, formou obalu, etikety, každý očekává něco jiného,“ přibližuje majitel vítězné firmy. Aktuálně se ve firmě chystá přístavba nové výrobní haly, protože výrobní závod začíná být malý. Připravují se nové technologie, jako je například potahování tablet. Jedná se o investici v řádu milionů korun. Do dvanácti měsíců by měla být výrobní linka používaná především ve farmacii připravena.