Psal se rok 1991 a paní Kocourková začala v pronajatých prostorách na náměstí v Novém Jičíně podnikat ve stravovacích službách. O tři roky později využila příležitost a koupila chátrající dům. „Začátky byly opravdu těžké, ale motivací pro mne byl spokojený zákazník, který bude mít možnost koupit si u nás ráno, v poledne i odpoledne kvalitní jídlo bez chemických náhražek,“ popsala start podnikání Ludmila Kocourková. Další výzvou pro ni bylo podnikání v rodné vesnici Jeseníku nad Odrou, kde vybudovala pěstitelskou pálenici, kterou úspěšně provozuje již deset let. „Setkáváme se zde nejen s občany Jeseníku, ale i vzdáleného okolí a je radost pozorovat, jak si po několika hodinách čekání odnáší zpracované ovoce ze svých zahrad. Ano jsem u toho, když si radostně odnáší kvalitní slivovici,“ uvedla s úsměvem Kocourková. Ale kdo by čekal, že se po pár úspěšných výzvách zastaví, byl by na omylu. V roce 2013 se také poprvé během svého podnikání chopila příležitosti podpory Czechinvestu v programu Rozvoj. „Cílem podnikatelského záměru v rámci této výzvy, bylo obnovení provozu zpracovatelského podniku - plnírny pramenité a minerální vody, a uvedení nového produktu s názvem „Jesenický pramen“. Jesenický pramen, má ochrannou známku a splňuje veškeré hygienické normy. Základní ideou nového projektu je vybudovat plnohodnotnou plnírnu a vstoupit na trh zaměřený na prodej pramenitých vod,“ dodala Kocourková.
„Nezastavila se před první výzvou a neustále se snaží podnikatelsky rozvíjet. Jednoznačně patří mezi nejpozoruhodnější a nejinspirativnější živnostníky v regionu. Navíc drží s krajem spojené tradice,“ okomentoval důvod volby porotce Martin Bury z České spořitelny.
MARLENKA? Dorty s příběhem a rodinnou tradicí
MARLENKA je na trhu od roku 2003 a hlavní motivací bylo pro pana Gevorga Avetisjana to, aby jeho sestra měla práci. „Začali jsme v domácích podmínkách péct medové dorty podle naší staroarménské receptury a já je začal nabízet v místních kavárnách a cukrárnách,“ popsal začátky podnikání Avetisjan. Hlavním rozdílem jejich výrobků od konkurenčních produktů je výjimečná kvalita výroby, unikátní receptury a především vysoce kvalitní suroviny. „Všechny naše produkty jsou vyráběny bez použití konzervačních látek a syntetických barviv,“ okomentoval Avetisjan. Díky originálním recepturám, unikátní výrobě a také kvalitním surovinám mají jejich produkty zcela výjimečnou trvanlivost. „Toto je mezi dorty a zákusky zcela ojedinělá vlastnost. Díky tomu můžeme naše produkty pravidelně vyvážet do 38 zemí světa,“ uvedl Avetisjan. Plánem do budoucna je další rozšiřování sortimentu medových produktů o nové výrobky a získávání nových trhů při současném posilování těch stávajících. „V současné době vyvíjíme například medovou zmrzlinu. A určitě budeme dále rozšiřovat zaměstnanost, do roku 2019 plánujeme zaměstnávat v naší společnosti až 350 zaměstnanců,“ dodává Avetisjan.
„Rodinná firma, která má za sebou neskutečný příběh a je opravdovou chloubou Moravskoslezského regionu, protože ho skvěle reprezentuje nejen u nás, ale také v zahraničí. Přesně takové firmy u nás potřebujeme,“ uvedl na adresu vítězné firmy člen poroty Kamil Homola z Vodafone Czech republic.
V každém kraji je udělován také titul Vodafone Odpovědná firma roku 2016. Cenu uděluje společnost Vodafone Czech Republic ve spolupráci s Nadací Vodafone. Na Ostravsku si tuto cenu odnesla společnost MARLENKA International, která vyrábí medové výrobky dle staroarménské rodinné receptury a svým druhým oceněním zakončila veleúspěšný večer. „Je obdivuhodné, jak rychle si společnost získala své zákazníky na trhu a současně dokázala udržet rodinný raz firmy, udržet minimální fluktuaci i díky systému péče o zaměstnance. Je výrazným podporovatelem svého regionu a neustále vyhledává příležitosti k rozvoji řemesla a mladých lidi. Ochrana životního prostředí je pak součástí každodenního provozu firmy,“ zdůvodnil volbu Kamil Homola z Vodafone Czech Republic.
Dnes jednoznačně zvítězily podnikatelské příběhy a chuť se neustále posouvat dál. Firma MARLENKA je nejen regionálně, ale také světově uznávanou značkou a stejně jako vítězná živnostnice si ocenění po právu zaslouží. Myslím, že má Severní Morava horké kandidáty na celostátní triumf,“ zhodnotil krajské kolo člen poroty Petr Kovala z ČEZ ESCO.
Vítězové krajského kola se stávají zároveň celorepublikovými finalisty. Slavnostní vyhlášení celostátních výsledků soutěží Vodafone Firma roku 2016, Česká spořitelna Živnostník roku 2016 i Vodafone Odpovědná firma roku 2016 se uskuteční 7. prosince na pražském Žofíně.
Vodafone Firma roku 2016 Moravskoslezského kraje:
1. MARLENKA international, s.r.o. - výroba medových výrobků podle staroarménské rodinné receptury (Frýdek-Místek)
2. Havlík opal, s.r.o - výroba trvanlivých tyčinek se sýrem a solí různých příchutí (Bruntál)
3. DCK Rekrea Ostrava, s.r.o. -provozování cestovní kanceláře (Ostrava)
Česká spořitelna Živnostník roku 2016 Moravskoslezského kraje:
1. Ludmila Kocourková - výroba studené a teplé kuchyně, výroba nealkoholických nápojů, pěstitelské pálení (Nový Jičín)
2. Jiří Klega - provozování advokátní kanceláře (Rychvald)
3. Jan Fridrich - projekční činnost ve výstavbě (Ostrava)
Vodafone Odpovědná firma roku 2016 Moravskoslezského kraje:
Marlenka international, s.r.o. - výroba medových výrobků podle staroarménské rodinné receptury (Frýdek-Místek)