Naším cílem je vyrábět letadla nejvyšší kvality | Firmaroku.cz
Příběhy úspěšných > Naším cílem je vyrábět letadla nejvyšší kvality

Naším cílem je vyrábět letadla nejvyšší kvality

Letecký průmysl má u nás bohatou a dlouhou tradici. A tu i v dnešních dnech drží společnost Aircraft Industries, IBM Firma roku 2022 Zlínského kraje, která vyrábí letouny L 410. Více už v rozhovoru s generální ředitelkou Ilonou Plškovou.
24. 10. 2022 | Firma roku

Představme na úvod vaši společnost…
Naše společnost má více než osmdesát let tradici letecké výroby. Zabýváme se výrobou, prodejem a servisem letounu L 410. Věnujeme se také intenzivně výzkumu a vývoji a kooperacím pro nejrůznější obory. Provozujeme neveřejné mezinárodní letiště v Kunovicích a jsme také zřizovatelem Střední letecké školy. Naším cílem je vyrábět letadla nejvyšší kvality, která budou na současném leteckém trhu mít své specifické zájemce. Náš letoun je dvoumotorový turbovrtulový stroj, který byl od samého začátku vyvíjen pro potřeby regionální přepravy cestujících a nákladu, především pro provoz na malých letištím, mimo hlavní letecké trasy. Jeho charakteristickou vlastností je, že může přistávat na nezpevněných površích, což si myslím v současné době nemá konkurenci. Celkem bylo vyrobeno 1200 letounů, v současné době je jich v provozu 130 ve více než šedesáti zemích světa na pěti kontinentech.

Jak se v současné době výrobě letounů tohoto typu daří?
Abych mohla přiblížit naši společnost pro veřejnost, tak je potřeba vědět, jaké máme dnes výrobní možnosti. Náš závod byl v roce 2021 schopen vyrobit jedenáct letounů L 410. Původní výrobní plán, který jsme v roce 2021 měli, kdy jsme procházeli těžkým covidovým obdobím, byl 14 letadel, což jsme kvůli velké absenci zaměstnanců a problémům s dodávkami nebyli schopni dodržet. Aktuálně se v Evropě a jihovýchodní Asii účastníme několika tendrů. Vyplácí se nám sázka na víceúčelové verze, se kterými se snažíme obsadit nové trhy. Máme 910 zaměstnanců. Významným milníkem v roce 2021 byla velká výstava v Dubaji. Pro představu na Dubaj Show bylo 160 letounů světových výrobců, jako je Airbus nebo Boeing, ale byla tam i naše L 410 nové generace.

Letecký průmysl je o špičkových technologiích. Jak se dají sehnat a udržet špičkoví technologové, kteří mohou výrobu udržovat a rozvíjet?
Musím přiznat, že v současné době procházíme těžkým obdobím, jako spousta firem. Současná personální i energetická situace se odráží ve všech ohledech. Samozřejmě ty dopady vnímají i zaměstnanci. Jádro našich zaměstnanců jsou srdcaři, protože v letecké výrobě jsou to často fandové, práce je velmi namáhavá. Máme spoustu odborných profesí, které při výrobě letadla potřebujeme a není jednoduché lidi „vychovat“. Potřebujeme hlavně klempíře, nýtaře, mechaniky nebo strojní zámečníky a řada oborů se ani nevyučuje. Přicházejí k nám ale lidi, kteří se chtějí něco naučit, ty velmi vítáme a nabízíme jim rekvalifikace. Vytvořili jsme ve firmě celé rekvalifikační středisko a klempíře a nýtaře, protože to jsou takové nejstěžejnější profese, které vyžadují přesnost, trpělivost, soustředěnost, dobrou fyzickou zdatnost, si sami školíme. Pokud jde o technické profese, tam je to také náročné, protože dříve letectví zaujalo, troufám si říci, daleko více mladých lidí než teď. Vychovat dobrého konstruktéra, který se zaměří buď na výpočty nebo na statiku letounu, aby byl profilován v určitých svých schopnostech, trvá někdy tři až pět let. Ve výrobě se pořád něco mění, vyvíjí a v rámci certifikace předělává, na letounu je to živý děj. L 410 není letoun, který se před padesáti lety navrhnul a vyrábí se stejné. Požadavky se mění a my se musíme velmi rychle přizpůsobovat, abychom obstáli v konkurenčním prostředí na trhu.

Co považujete za nejdůležitější pro firmu do budoucna?
Abychom byli schopni dobře reagovat na světové trendy v letectví. Důležité je vnímat, co od nás zákazník požaduje a dostat se na trhy, kde je náš letoun pro své vlastnosti nejvhodnější.