Napsali o nás > Nejlepší firma Jihočeského kraje se zaměřuje na výrobu dětského oblečení, nejlepší živnostnicí je švadlena

Nejlepší firma Jihočeského kraje se zaměřuje na výrobu dětského oblečení, nejlepší živnostnicí je švadlena

12. 10. 2017, Hospodářské noviny

Kdo si myslí, že Jižním Čechám dominuje pouze zemědělství, rybníkářství a lesnictví, ten by se mohl lehko mýlit. Možnosti efektivní přeshraniční spolupráce, zaměření na zpracovatelské činnosti a oblast služeb spolu s rozvojem cestovního ruchu posunuly dnes Jihočeský kraj na přední příčky při celorepublikovém srovnání hrubého domácího produktu v přepočtu na jednoho obyvatele. Rekreační charakter území láká turisty, z nichž třetinu tvoří zahraniční hosté. To je jistě dobrý základ pro neustálé rozvíjení živností a podnikatelských aktivit v regionu. Krajské finále respektovaných podnikatelských soutěží Vodafone Firma roku 2017 a Česká spořitelna Živnostník roku 2017, které se letos vyznačovalo neuvěřitelnou atmosférou a pozitivní energií, toho může být dobrým dokladem. Titul Česká spořitelna Živnostník roku 2017 Jihočeského kraje získala Věra Vávrová, která úspěšně podniká v textilnictví a válcuje i zahraniční konkurenci. „Podniká v oboru, který má neskutečně dravou konkurenci. Vydala se svou vlastní cestou. Staví podnikání na kvalitě a spousta zákazníků si ráda za kvalitu připlatí. Dalším jejím přesahem je vzdělávání vlastních zaměstnanců. To je cesta i pro další, jak si vychovat loajální zaměstnance,“ zhodnotila vítěznou živnostnici členka poroty Helena Jehličková z České spořitelny. Mezi firmami všechny přítomné a především porotu oslnila úspěšná společnost Unuodesign specializující se na dětské oblečení a výrobu látkových plen. „Jedná se o velmi silný obchodní a podnikatelský příběh. Patrné je osobní zapálení a srdce, které paní Plemlová do podnikání dala. Má jednoznačně výborný hospodářský výsledek,“ zhodnotila členka poroty Silvie Pánková z Vodafone Czech Republic. V každém kraji je také vyhlašován vítěz kategorie Vodafone Odpovědná firma roku 2017. Tuto cenu uděluje společnost Vodafone Czech Republic ve spolupráci s Nadací Vodafone. V Jihočeském kraji vyhlásily jako nejodpovědnější společnost EFAFLEX-CZ věnující se výrobě průmyslových vrat, která se exportují do celého světa. „Svým zaměstnancům nabízí nejen nadstandartní benefity, ale stará se i o zvyšování jejich kvalifikace a vzdělání. Je také aktivním členem komunity, ve které působí. Spolufinancuje projekty pro osoby s postižením, občanské iniciativy v regionu a sportovní akce. Zakládá si na otevřené komunikaci k zaměstnancům i okolí. EFAFLEX zavádí moderní technologie ke snižování znečištění a energetické spotřeby a přispívá životnímu prostředí také sázením zeleně,“ zdůvodnil volbu Jan Fencl, programový manažer Vodafone Czech Republic.

Šijeme košile a halenky pod vlastní značkou Vavi

Věra Vávrová, Česká spořitelna Živnostník roku 2017, Jihočeský kraj

Pro vítězku kategorie Česká spořitelna Živnostník roku Věru Vávrovou byly výhodou a motivací samostatnost a znalost výroby, které chtěla uplatnit podle svých představ. A to přesto, že během let došlo k absolutnímu útlumu textilní a oděvní výroby a nástupu laciného dovozu z Číny. Proti asijské konkurenci nicméně obstála. Otevřela dva obchody v Praze a Českých Budějovicích. „Valutou je profesionalita našich pracovníků, osobní kontakt se zákazníkem, flexibilita a rychlost, s jakou dovedeme i během několika hodin vyrobit košili podle požadavků zákazníka,“ uvedla Věra Vávrová. Pánské košile vyrábí už 27 let, dělá i dámské halenky. Šije pod vlastní značkou Vavi, což znamená Vávrovi, Vimperk. „Já

jsem v oboru prakticky od svých patnácti let vyrůstala, od té doby, co jsem se vyučila. Učila jsem se dámskou krejčovou, a pak jsem začala dálkově studovat oděvní průmyslovku. Přišli za mnou ze Šumavanu, což byl největší výrobce v Československu, abych tam nastoupila. Začala jsem tam šít, prošla jsem přes veškeré funkce, než jsem začala podnikat. A ty košile z toho přirozeně vyplynuly, výrobu jsem znala a chtěla jsem se tomu věnovat dál,“ přibližuje vítězná živnostnice. Otevření úspěšného obchodu v pražské Dejvické ulici bylo nápadem její dcery. Když na trh začaly pronikat laciné výrobky z Číny, rozhodla se v obchodě svoji značku prezentovat. V Českých Budějovicích má obchod na náměst í Přemysla Otakara II. Denně vyrobí průměrně 120 kusů košil a halenek. „Objednávky máme i větší. Šijeme i pro jiné firmy tady v České republice, například pro Pietro Filipi. Syn umí jazyky, takže prodáváme i do zahraničí. Zaměřujeme se i na celkové oblečení firem, už hrozně dlouho šijeme halenku ČSA a podobně,“ dodává. V nabídce košilí, které živnostnice vyrábí, se projevují nejnovější módní trendy. „Letí teď samozřejmě slimky, což jsou vypasované košile, menší límečky, různé kombinace. Dává se samozřejmě na dobrý materiál, takže 90 % košil, mimo firemní košile, šijeme z tkané bavlny. Vedle klasických společenských košil, bílých nebo modrých, se začínají dělat košile se vzorem, malými motivy, jako jsou třeba motýlci, kvítečky, puntíky, proužky. Střihy se digitalizují, všechno bude automatičtější, bude se to dělat na počítačích,“ uzavírá Věra Vávrová.

Máme absolutně famózní zákaznice, které samy sobě říkají ‚unuačky‘

Petra Plemlová, majitelka společnosti Unuodesign, Vodafone Firma roku 2017 Jihočeského kraje

Mezi firmami odbornou porotu podnikatelským příběhem zaujala společnost Unuodesign. Firma se zaměřuje na výrobu dětského oblečení a látkových plen z certifikovaných materiálů. Vzory na látkách, které společnost nabízí, si její majitelka vymýšlí sama. „Podnikání j sem z ačala doma z ‚obýváku‘ a když jsem viděla, že by se tím dalo reálně vydělat, pustila jsem se do toho naplno. Největší motivací pro mne byly mé čtyři děti, které jsem musela uživit a chtěla jsem pro ně zajistit co nejlepší budoucnost,“ komentovala majitelka firmy Petra Plemlová. „Mám dvě činnosti, kterými se zabývám. Jedna je e-shop unuodesign, což je prodej látek, včetně látek s atesty pro děti do tří let. Látky dodáváme výrobcům i maminkám, které si chtějí být jisté

kvalitou. Druhý je e-shop unuo.cz, tam vyrábíme dětské látkové plenky, rostoucí softshellové oblečení a všechno, co patří k dětem do tří let,“ popisuje s nadšením Plemlová. Zůstala s dětmi sama a neměla moc pracovních možností, protože nejmladší holčičce byly tři měsíce a chlapeček měl necelý rok, takže se rozhodla, že začne podnikat. Už pár měsíců před tím, než pro ni podnikání začalo být nutností, si kupovala látky a z přebytků dělala oblečení pro děti. Pak dostala angínu a řekla si, že to je ta pravá chvíle, kdy se vydrží čtyři dny nehnout z místa, a tak si vytvořila první e-shop. „Je to náročné, ale mně pánbůh dal spoustu energie, spoustu skvělých vlastností a předností a jedna z nich je, že já nepotřebuji skoro spát. Já spím prakticky čtyři hodiny denně. Když děti v deset usnou, tak jdu zase pracovat,“ přibližuje majitelka vítězné firmy. A daří se jí! V létě celé tři měsíce její zaměstnankyně šily do zásoby a v září bylo za dva týdny vyprodáno. F irma roste poslední čtyři roky meziročně o 300 až 400 %, takže všechny své cíle přesáhla už hrozně dávno. Největší snahou majitelky je teď stabilizace a ukotvení firmy na českém trhu. „Mezi mé nejoblíbenější produkty, které patří mému srdce, patří kalhotkové pleny. Ty vznikaly z malých kousků látky, které mi zbyly poté, co je můj manžel, který bohužel psychicky onemocněl, zničil proléváním oleje. Od té doby jsou naše pleny rozpůlené v polovině. Jedna polovina, ta hezká, potištěná, ta je na zadečku, tak ta mi vždy připomene, z čeho naše firmy vyrostla. Je to opravdu zázrak, že jsme tam, kde jsme,“ říká otevřeně Petra Plemlová.

JIHOČESKÝ KRAJ

FAKTA

VODAFONE FIRMA ROKU 2017 Jihočeský kraj:

1. místo Unuodesign

2. místo Kámen a písek

3. místo EFAFLEX-CZ

Firma Unuodesign se bude o celorepublikový titul Vodafone Firma roku 2017 ucházet před finálovou porotou 8. listopadu v Praze.

ČESKÁ SPOŘITELNA ŽIVNOSTNÍK ROKU 2017 Jihočeský kraj:

1. místo Věra Vávrová

2. místo Libor Pražan

3. místo Blanka Musílková

Živnostnice Věra Vávrová se bude o celorepublikový titul Česká spořitelna Živnostník roku 2017 ucházet před finálovou porotou 22. listopadu v Praze.

VODAFONE ODPOVĚDNÁ FIRMA ROKU 2017 Jihočeský kraj: EFAFLEX-CZ

NÁZORY Zaměřeno na kraj

Jak CzechInvest vnímá podnikatelské prostředí a podmínky pro jeho rozvoj v Jihočeském kraji?

Jihočeský kraj není a nikdy nebyl regionem s hustou sítí velkých výrobních závodů. I přesto má do budoucna, dle mého názoru, velký potenciál k rozvoji. Jižní Čechy nabízí výborné podmínky jak začínajícím podnikatelům, tak i zavedeným firmám. Jsme regionem, který aktivně vyhledává nová řešení, zajímá se o nejnovější technologie a podporuje inovace. Uvědomujeme si, že toto je jediná cesta, jak obstát v dnešním rychle se měnícím světě. Jihočeská kancelář agentury CzechInvest je v každodenním kontaktu s firmami, které překvapují svými inovativními nápady. Základem pro tvorbu těchto nových myšlenek zůstává i v dnešní době tradice. Právě spojení tradiční výroby a inovací poskytuje Jihočeskému kraji podstatnou konkurenční výhodu. Mnoho firem ji však stále nedokáže využít. A právě zde přichází na pomoc CzechInvest a další regionální partneři, kteří se snaží společnými silami o rozvoj regionu a vytvoření příznivého klimatu pro podnikání. V CzechInvestu se řídíme heslem: Spojujeme a podporujeme.

Radka Rajnochová ředitelka regionální kanceláře pro Jihočeský kraj CzechInvest, agentura pro podporu podnikání a investic

RADY A TIPY Pohled odborníka

Udrží obchodní rejstřík nová tajemství?

Zanedlouho se bude v obchodním rejstříku zapisovat řada nových údajů – a řada z nich v jeho neveřejné části. K těmto informacím patří údaje o konečném majiteli firmy s podílem větším než 25 %. Potenciální zakladatelé se tak dnes logicky bojí povinnosti zápisu svěřenských fondů, jejich správců či beneficientů do rejstříku svěřenských fondů. Tuto iniciativu totiž vnímají jako nabourání soukromí jednoho ze zásadních pilířů správy soukromého majetku – svěřenských fondů. Je třeba však podotknout, že toto není čistě „česká cesta“, ale jen včlenění požadavku zahraniční legislativy do českého právního řádu. Samozřejmě obavy movitých Čechů se týkají, i na základě zkušeností z minulosti, možnosti úniku citlivých dat, byť z neveřejné části obchodního rejstříku. Proti této hrozbě se teď nic dělat nedá, bránit se právně je možné pouze v případě skutečného úniku dat.

Zenon Folwarczny odborník na svěřenské fondy PwC Česká republika