Napsali o nás > Nejlepší firma Ostravska se věnuje textilní galanterii. Vítězná živnostnice pomáhá onkologicky nemocným

Nejlepší firma Ostravska se věnuje textilní galanterii. Vítězná živnostnice pomáhá onkologicky nemocným

24. 10. 2018, Hospodářské noviny

Když se řekne Moravskoslezský k raj, a si každý hned jasně vnímá jeho specifika. Pestrobarevnost regionu se přirozeně přelévá i do podnikatelského prostředí, v němž není o inspiraci nouze. Silné zaměření na služby, orientace na zákazníka a inovace, to jsou atributy, které rozhodně něco vypovídají o přístupu místních živnostníků a podnikatelů ke svému živobytí. Nepopiratelná tradice strojírenského průmyslu se nezadržitelně a úspěšně transformuje, aby dovedla reagovat na světové potřeby nejmodernějších technologií, třeba při výrobě měřicích přístrojů špičkové úrovně. To vše se jasně projevilo na letošním vyhlašování krajského kola podnikatelských soutěží. Mezi živnostníky titul Česká spořitelna Živnostník roku 2018 Moravskoslezského kraje zaslouženě získala Alena Václavíková, která prodává pomůcky a vybavení pro onkologicky nemocné pacienty. „Jako Česká spořitelna se zaměřujeme také na projekty, které mají sociální přesah, a proto jsme rádi, že zvítězila živnostnice, která pomáhá ostatním,“ okomentoval volbu poroty jeden z jejích členů Radek Nedbal z České spořitelny. Mezi firmami z Moravskoslezského kraje odbornou porotu nejvíce oslovila společnost Stoklasa textilní galanterie. „Vítězná firma produkuje specifické výrobky a je zároveň významným zaměstnavatelem Moravskoslezského kraje. S jejich v ýrobky na těle jsme krásnější,“ zhodnotil člen poroty Kamil Homola z Vodafone Czech Republic. V jednotlivých krajích je také vyhlašován vítěz kategorie Vodafone Odpovědná firma roku 2018. Tuto cenu uděluje společnost Vodafone Czech Republic ve spolupráci s Nadací Vodafone. V Moravskoslezském kraji společně vyhlásily jako nejodpovědnější společnost Krnovská škrobárna. „Nadace Vodafone ocenila širokou škálu zaměstnaneckých benefitů a možnost dalšího odborného vzdělávání zaměstnanců. Společnost patří mezi významné zaměstnavatele v regionu. Svojí činností a podporou řady charitativních a kulturních akcí se podílí na rozvoji a zviditelnění Krnova a Albrechtic, kde společnost působí. Snaží se minimalizovat svůj dopad na životní prostředí mnoha způsoby, zejména pak neustálou modernizací technologií, které jsou úspornější na energii a jejichž provoz méně zatěžuje životní prostředí. Jsou zapojeni do systému EKO-KOM – zpětvzetí obalů a jsou držiteli certifikátu za úsporu energií v rámci systému EKO-KOM,“ okomentovala volbu Adriana Dergam, ředitelka korporátní komunikace a společenské odpovědnosti, Vodafone Czech Republic.

Sama si prošla léčbou, ale už během ní přemýšlela, jak zlepšit péči o pacienty, jak zajistit soukromí a příjemné prostředí při výběru pomůcek potřebných při léčbě. Od myšlenek pak přešla k vlastní, dnes už úspěšné živnosti. „Já jsem v roce 2010 spadla do kategorie onkologicky nemocných po jedné běžné preventivní prohlídce. A zjistila jsem, co ty ženy všechno musí absolvovat, jaké mají možnosti, co se jim nabízí. Nebyla jsem s tím vůbec spokojená,“ vzpomíná Alena Václavíková. Už během léčby začala uvažovat, proč to tak je a proč tak velké město, jako je Ostrava, nemá nic, kde by ženy mohly v klidu, v soukromí a s individuálním přístupem vybrat pomůcky potřebné k léčbě. „Mám v podstatě dvě místnosti, kde v jedné jsou paruky a v druhé je protetické prádlo a epitézy. Tam mají ženy naprosté soukromí, je možno se objednat, samozřejmě se snažíme vyjít ženám vstříc, i když přijdou bez objednávky. Když objednávku během dne zruší, nic se neděje,“ uvádí vítězná živnostnice. Ženy mohou přijít s manželem nebo rodinným příslušníkem, vždy se snaží vytvořit prostředí, v němž se žena cítí dobře. Dá jí možnost vyzkoušet spoustu vzorů, aby vybrala to nejvhodnější. „Máme propagační materiály na onkologiích, potom také u kožních lékařů, takže i pacienti s kožním onemocněním mohou přijít. A nejlepší reklama je, že si to ženy řeknou mezi sebou. To mě vždy nejvíc těší, když řeknou, že jdou na doporučení,“ říká potěšeně Václavíková. Zákaznice má od Krnova a Jeseníku, až po Frýdek-Místek a Olomouc. Měla už i zákaznici z Prahy. „Popravdě řeknu, že jsem zvažovala variantu dalších poboček, ale zatím je pro mě stále tak důležitá práce přímo se ženami, a den má 24 hodin, takže úplně nezbývá čas na další, ale uvažuji o tom určitě, protože se i ženy ptají a volají, jestli nemáme pobočku v Olomouci nebo v Praze,“ dodává Alena Václavíková. Nikdy se nesnaží ženu přesvědčovat, aby si koupila něco jiného. Jde o to, jak se cítí ona. Když žena přijde, tak to není na deset minut. Je to většinou práce na hodinu nebo hodinu a půl. A během toho se naváže kontakt a od jejích preferencí se všechno odvíjí.

Jak se dá od několika knoflíků vybudovat úspěšná firma exportující do čtyřiceti zemí světa? To nám pověděla spolumajitelka společnosti Stoklasa textilní galanterie. „Hned po gymnáziu jsem zjistila, že na trhu je nedostatek zlatých knoflíků. To nás s manželem inspirovalo k tomu, abychom vyjeli do Polska, a tam jsme ty knoflíky našli. Přivezli jsme je k nám do republiky a z toho jsme si udělali svůj podnikatelský záměr,“ uvádí spolumajitelka Alice Stoklasová. Postupně jsme zahrnuli celou textilní galanterii. Byla to dlouhá cesta od úplných začátků, kdy začali pracovat sami dva a postupně přibírali další zaměstnance. „Takový velký vzrůst nastal před pěti lety, kdy to bylo velmi rychle z padesáti zaměstnanců na sto zaměstnanců. Ekonomicky se nám daří velmi dobře. Náš sortiment čítá čtyřicet tisíc položek, přestěhovali jsme se letos do nového, plně automatizovaného skladu,“ popisuje spolumajitelka. Firma má 250 zaměstnanců, třináct kamenných obchodů a 70 % obratu dělá e-shop, expeduje do čtyřiceti zemí světa. „Náš sortiment dělíme do několika skupin. Je to textilní galanterie, pak to jsou látky, dekorace, korálky, bižuterie a jsou to módní doplňky,“ vypočítává Stoklasová. Dodavatelé jsou jak české firmy, tak firmy z Evropské unie. Některé zboží společnost dováží dokonce z Ameriky, ale také z Asie. Internetový obchod existuje v několika jazykových mutacích, v zemích mají svoje zástupce. Nejnovějším počinem je vstup na rumunský trh, jinak exportují například do Polska, Maďarska, Německa a německy mluvících zemí. Firma v současné době čítá 250 zaměstnanců, z více než 90 % jsou to ženy. „Zaměstnáváme ženy z okolí Kravař a Bolatic. Pro ně je velkou výhodou, že mají zaměstnání v místě, nemusejí dojíždět. Máme pouze jednosměnný provoz, což je pro ně také velkou výhodou. Chtěla bych všem zaměstnancům poděkovat, bez nich bychom nebyli tam, kde jsme,“ doplňuje Alice Stoklasová.