Napsali o nás > Nejlepšími podnikateli na Vysočině jsou oděvní družstvo VÝVOJ a kavárník Josef Švec

Nejlepšími podnikateli na Vysočině jsou oděvní družstvo VÝVOJ a kavárník Josef Švec

17. 10. 2018, Hospodářské noviny

Určité podnikatelské nevýhody Kraje Vysočina, které jsou dané absencí těch nejvýraznějších průmyslových lokalit a center byznysu, jsou bohatě vyváženy dobrosrdečností místních živnostníků a podnikatelů, kteří do své práce dávají srdce a v nejednom případě celoživotní úsilí. A dosahují úspěchu v regionálním měřítku, některé firmy i daleko za hranicemi České republiky. Vynikající tradice textilnictví, obory spojené s produkcí kvalitních potravin, ale také třeba dokonalé zpracování plastů pro potřeby technicky nejmodernějších výrobních sektorů. Mezi živnostníky je to zase výroba z přírodních materiálů, agroturistika nebo pestrá paleta kvalitních služeb. To vše bylo k vidění na letošním krajském kole podnikatelských soutěží Vodafone Firma roku a Česká spořitelna Živnostník roku. Odbornou porotu nejvíce zaujal Josef Švec, který má kavárnu, v níž zaměstnává lidi se zdravotním postižením. „Vítězství si zaslouží za svoji odvahu a za to, že do svého podnikání zahrnul i lidi s hendikepem. A také za své velké podnikatelské srdce,“ okomentovala volbu členka poroty Iveta Rado plíková z České spořitelny. Mezi firmami si největší přízeň poroty zasloužila společnost VÝVOJ, oděvní družstvo v Třešti, která vyrábí pánské konfekční oděvy. „Jednoznačně zvítězila tradice, kvalitní řemeslo, český původ a nadšení pro věc. Mám velkou radost, že takové firmy v České republice máme,“ zhodnotil volbu porotce Pavel Janák z Vodafone Czech Republic. V každém kraji je také vyhlašován vítěz kategorie Vodafone Odpovědná firma roku 2018. Tuto cenu uděluje společnost Vodafone Czech Republic ve spolupráci s Nadací Vodafone. V Kraji Vysočina společně vyhlásily jako nejodpovědnější společnost Adélka. „V této společnosti je nastaven mzdový a benefitní systém, jehož základem jsou platové třídy, kde jsou zařazeny všechny pozice. Tím je zajištěna mimo jiné i rovnost odměňování mužů a žen na jednotlivých pozicích. Ve svém regionu podporují různé společenské akce. Při výrobě využívají zejména lokální suroviny, čímž snižují vzdálenosti nutné k jejich přepravě, a společně s využíváním vozu na CNG tak přímo přispívají ke snížení uhlíkové stopy,“ okomentovala volbu Adriana Dergam, ředitelka korporátní komunikace a společenské odpovědnosti, Vodafone Czech Republic.

Josef Švec: Jdu cestou tradiční italské školy

Josef Švec, Česká spořitelna Živnostník roku 2018, Kraj Vysočina Káva se stala jeho láskou. Věnuje se jí celou řadu let a s partnerkou si otevřel kavárnu v Havlíčkově Brodě. „Bylo to vyústění mé dlouholeté životní cesty ve spojení s kávou. Kávě se věnuji více než sedmnáct let. A nějakým způsobem došlo i k tomu, že jsme se s mojí povahou a povahou mojí partnerky snažili pomáhat a jelikož jsem se při své předchozí činnosti často setkával s lidmi se zdravotním hendikepem, tak další věcí bylo dát šanci v naší kavárně těmto lidem,“ popisuje Josef Švec. Práci dělá srdcem, takže peněz moc nezbývá, zisky zatím nejsou takové, aby si mohl vyskakovat. „O kávě jsem nevěděl nic, jen že je to hnědá voda a lije se

ní mléko a dělá se to na jakémsi drahém stroji. A protože jsem byl v té době nespokojen v práci a s distributorem kávy jsem byl v úzkém kontaktu, tak slovo dalo slovo. V té době majitel dodavatele připravoval trénink baristů, tak aby se kávová kultura, která byla v té době v České republice žalostná, povýšila,“ popisuje vítězný živnostník své úplné začátky. Byl v Itálii u jednoho z lídrů na kávovém trhu, a následně měl na starosti ve východní Evropě otevřít první tréninkové centrum. „Káva by hlavně neměla vystydnout, měla by se pít teplá. To je takové první doporučení. Největším doporučením je každého chuť, takže nemá smysl doporučovat konkrétní značku nebo způsob přípravy. Tisíc lidí znamená tisíc chutí. Proto jsem rád, že se můžu věnovat této činnosti,“ říká Švec. Neprosazuje žádné alternativní přípravy kávy, snaží se jít tradiční cestou italské školy, také proto, že pracuje s lidmi se zdravotním postižením, aby práci neměli složitou. „Máme obrovskou výhodu v tom, že nejsme obrovská firma, že můžeme cílit na konkrétního našeho kolegu, že mu můžeme být mnohem blíže, je to mnohem osobnější. Proto máme velký úspěch zařadit konkrétního člověka do života, dát mu nový náboj a i zlepšení zdravotních výsledků je evidentní, máme to i od lékařů potvrzeno,“ doplňuje Josef Švec.

Radek Chládek: Neuděláte chybu v modrém nebo šedém byznys obleku

Radek Chládek, předseda představenstva společnosti VÝVOJ, Vodafone Firma roku 2018 Kraje Vysočina Pánské oděvy z Třešti jsou známé především v zahraničí. Firma s osmdesátiletou tradicí teď obrací pozornost také na domácí klientelu. „Jsme tradiční, klasický výrobce pánských oděvů a zásahových oděvů pro speciální jednotky, ať jsou to hasiči nebo třeba armáda. Naše prodejny jsou v Brně a Třešti. V Praze máme salon, kde nabízíme službu osobní krejčí a obleky na míru,“ představuje společnost předseda představenstva Radek Chládek. Zásahové oděvy, které firma se 160 zaměstnanci produkuje, jsou

určeny pro hasiče i policisty, kteří potřebují zvláštní a velmi kvalitní oděvy. „To je věc, kdy vidíte hlavně v Rakousku a v Německu na silnici policistu, který vás zastavuje, a je mu jedno, jestli prší nebo neprší, protože má naše vynikající výrobky,“ přibližuje předseda představenstva. Pokud jde o aktuální trendy společenských obleků v České republice, kam přicházejí trendy světové, které firma čerpá například z italských veletrhů, i s dvouletým zpožděním, neudělá podle Radka Chládka člověk chybu v modrém nebo šedém byznys obleku. „Samozřejmě trendy jsou jít do odstínů hnědých, zelených, tak abyste kopíroval trendy této zimy. Vrací se zpět širší klopy, vesty, třídílné obleky. Stále je u obleků trend být štíhlý, to znamená, že obleky jdou více na tělo, kratší kalhoty, aby vynikla transparentní ponožka, aby to nebylo nudné a móda byla zajímavá a hezká,“ dodává Chládek. Firma nabízí také měřenkovou službu, což je servis zákazníkovi, kdy si klient řekne, že chce mít oblek na míru, se svým monogramem, dle vlastního výběru nejen vrchového materiálu ale i podšívky, aby byl dobře padnoucí. Pokud vezmeme pět let jako střednědobý horizont, chce být VÝVOJ lídrem v rámci maloobchodních prodejen a nabídky služeb a kvalitních výrobků.

FAKTA VODAFONE FIRMA ROKU 2018 Kraj Vysočina: 1. místo VÝVOJ, oděvní družstvo v Třešti 2. místo Adélka 3. místo SAPELI Firma VÝVOJ, oděvní družstvo v Třešti se bude o celorepublikový titul Vodafone Firma roku 2018 ucházet před finálovou porotou 7. listopadu v Praze. ČESKÁ SPOŘITELNA ŽIVNOSTNÍK ROKU 2018 Kraj Vysočina: 1. místo Josef Švec 2. místo Eva Stoklásková Hegerová 3. místo Eva Fruhwirtová Živnostník Josef Švec se bude o celorepublikový titul Česká spořitelna Živnostník roku 2018 ucházet před finálovou porotou 14. listopadu v Praze. VODAFONE ODPOVĚDNÁ FIRMA ROKU 2018 Kraj Vysočina: Adélka

NÁZORY Zaměřeno na kraj Jaké jsou aktuální podmínky a příležitosti pro rozvoj podnikání v Kraji Vysočina? Současné podmínky pro podnikání v Kraji Vysočina lze stejně jako v celé České republice obecně shrnout jako velmi dobré. Konkurenční výhodou Kraje Vysočina je velmi dobrá poloha uprostřed republiky a snadná dostupnost hlavní dopravní tepny, tedy dálnice D1. Nejen z toho mohou tedy těžit místní podnikatelé a firmy. Přestože je Kraj Vysočina historicky regionem se silně zastoupenou zemědělskou výrobou, lze současně poukázat na významné zastoupení většiny průmyslových oborů, snad s výjimkou těch nejtěžších odvětví. Je však nutné zmínit i překážky, které z provozu vlastní firmy či živnosti v Kraji Vysočina dělají náročnou disciplínu, o to hřejivěji potom mohou těšit místní podnikatele dosažené výsledky. Kraj Vysočina je novotvarem, vznikým na přelomu milénia. Z toho titulu bylo nutné budovat některé instituce dá se říci od píky a i v současnosti chybí zastoupení například některé z tradičních vysokých škol. S tím nepřímo souvisí asi největší současná bolest místních podnikatelů, a to je nedostatek pracovní síly. Na Vysočině je to umocněno ještě tím, že mladí lidé a absolventi zejména vysokých škol zůstávají po ukončení studia ve městech s univerzitní tradicí. Hospodářská komora se tedy snaží na Vysočině podnikatelům pomoci různými asistenčními službami počínaje zprostředkováním exkurzí žáků místních základních a středních škol do jejich provozů za účelem seznámení se strukturou zaměstnanosti a navázaní kontaktu přímo s místními firmami. Mladí lidé mají možnost se potom lépe orientovat při výběru další studijní dráhy a místní zaměstnavatelé mají možnost oslovit budoucí kolegy. Vyhledávanou službou místními podnikateli je zařazení do režimů možnosti zaměstnat zahraniční pracovníky, například Režim Ukrajina. Zde je třeba poukázat na administrativní náročnost vyřízení těchto formalit ve srovnání se stejnými úkony například v Polsku. I na tyto oblasti Hospodářská komora dlouhodobě upozorňuje a snaží se vyjednat pro podnikatele zefektivnění těchto procesů. Mezi další služby Hospodářské komory, které mohou využít podnikatelé na Vysočině, patří vzdělávaní zaměstnanců, pořádání workshopů, networkingových a tematických setkání. V neposlední řadě to jsou také obchodní mise. V případě potřeby se podnikatelé mohou na Hospodářskou komoru na Vysočině kdykoli obrátit. Aleš Kadlec člen představenstva Krajská hospodářská komora Kraje Vysočina