Napsali o nás > Nejlepšími podnikateli v Praze jsou FYZIOklinika fyzioterapie a živnostník Viktor Hrdina, který vyrábí houpací prkno

Nejlepšími podnikateli v Praze jsou FYZIOklinika fyzioterapie a živnostník Viktor Hrdina, který vyrábí houpací prkno

31. 10. 2017, Hospodářské noviny

Jedno z nejatraktivnějších ev ropských velkoměst a přirozené centrum České republiky nežije zdaleka jen z cestovního ruchu. Praha je bezesporu hospodářským tahounem, trvale atraktivním regionem pro investory a místem výzkumu a inovací. To vše je podporováno obrovským rozvojem služeb, významným postavením školství, zdravotnictví a také kultury. Praha snese z pohledu podnikatelského prostředí ta v evropském měřítku nejpřísnější srovnání. Utěšený rozvoj malého a středního podnikání potvrdilo také krajské finále podnikatelských soutěží Vodafone Firma roku 2017 a Česká spořitelna Živnostník roku 2017. Mezi živnostníky jednoznačně zaujal Viktor Hrdina, výrobce originálních dřevěných hraček, které probouzí tvořivost a podporují správný tělesný rozvoj. „Každý z finalistů by si zasloužil zvítězit. Vybrat toho nejlepšího bylo opravdu těžké. Vítězný živnostník má před sebou velkou budoucnost. V dnešní době vymyslet originální nápad není jednoduché a panu Hrdinovi se to povedlo,“ okomentoval volbu poroty jeden z jejích členů Zdeněk Větr z České spořitelny. Mezi firmami v tvrdé konkurenci uspěla FYZIOklinika fyzioterapie, která poskytuje léčbu pohybového aparátu terapeutickými technikami. „Vítězná f irma se věnuje zdraví prospěšným aktivitám, pomáhá lidem vrátit se ke své práci a zálibám. Jde technologicky velmi dopředu a představuje ve svém oboru nejnovější trendy,“ zhodnotil volbu člen poroty Lukáš Krupička z Vodafone Czech Republic. V každém kraji je také vyhlašován vítěz kategorie Vodafone Odpovědná firma roku 2017. Tuto cenu uděluje společnost Vodafone Czech Republic ve spolupráci s Nadací Vodafone. V Hlavním městě Praze vyhlásily jako nejodpovědnější společnost DuoVize, k terá se specializuje na oční mikrochirurgii. „Společnost zajišťuje lékařskou péči zaměstnancům a rodinným příslušníkům, stará se o kvalitní pracovní prostředí, přizpůsobuje pracovní podmínky maminkám na mateřské a významně podporuje vzdělávání zaměstnanců. Porota dále oceňuje aktivity mimo firmu, jako je den otevřených dveří pro veřejnost, preventivní vyšetření, výcvik vodících psů, podporu nevidomým a službu Medbus+ zajišťující dopravu na vyšetření seniorům zdarma. Firma DuoVize zdokonaluje své procesy fungování tak, aby měly co nejnižší negativní dopad na životní prostředí,“ zdůvodnil volbu Jan Fencl, programový manažer Vodafone Czech Republic.

Viktor Hrdina přinesl na český trh hračku, která svou jednoduchostí nemá obdoby – houpací prkno. „Myslím si, že v dnešní době mají děti méně možností přirozeného pohybu, a tak se snažím pohyb netradičně podpořit,“ komentuje vítězný živnostník. Inspiraci našel za oceánem, v Evropě nikdo ohnutý kus dřeva nevyráběl. Zalíbila se mu jednoduchost a představa multifunkčnosti. Děti s prkny vymýšlejí daleko více aktivit, než by člověka vůbec napadlo. Navíc má blahodárné účinky na děti, o kterých všichni hlásali, že jsou neposedné. Nic nedokáže zastavit tu energii, když na veletrzích potkává spokojené rodiče. „Ta základní věc je houpací prkno, prostě ohnutá překližka v rádiusu. Vzniklo to pro samotné houpání, ale my sami jsme byli překvapeni, k čemu všemu to děti začaly používat. Dostávali jsme velký feedback od zákazníků, kdy nám posílali fotky, kdy jsme viděli, že to není jenom o tom, že se houpou, ať už vsedě nebo vestoje, ale že to podlézají, mají to jako klouzačku, některé to použijí jako kulisu pro divadlo. Kluci si vezmou autíčka a je to pro ně super dráha na předjíždění nebo skokanský můstek,“ popisuje svůj výrobek Viktor Hrdina. Kromě houpacího prkna vyrábí aktuálně ještě houpačku. Princip je stejný, dítě ji může použít různými způsoby. Je pro menší děti, pomáhá jim postavit se, přelézat, až postupně se může dostat k houpání. „My jsme přišli s produktem, který tady nebyl. Víme o možnostech, kterými se ubírat a co dělat. Na začátku jsem cílil na Českou republiku, dnes je jasné, že zajímavá je Evropa. Myslím si, že je to otázka jednoho až tří let. Už jsme si oťukali jiné země, ale překotný rozvoj také není úplně dobrý. V horizontu tří let jsou evropské trhy pro rozvoj dostatečně velké,“ plánuje Hrdina. Na vlastní výrobu má partnery, se kterými spolupracuje. Je schopen je zaměstnat tak, že dělají téměř výhradně pro něj. Prodej je dnes už v řádu tisícovek kusů ročně. Odbyt je dost nárazový, především na Vánoce, takže musí plánovat a vyrobit v předstihu dostatečné množství. Největší část prodeje běží přes internet. V České republice je jen několik kamenných obchodů, kde je jeho houpací prkno k dostání, protože si v tom množství hraček přeci jen zasluhuje osobní vysvětlení. Proto má houpací prkno jen v pár obchůdcích, které ho samy oslovily. Na internetu má živnostník doprovodné informace a videa, aby rodiče viděli, jak se dají hračky používat.

Mezi firmami suverénně zvítězila společnost FYZIOklinika fyzioterapie, která nabízí veškeré dostupné manuální metody, pomůcky a fyzikální techniky, to celé v příjemném prostředí. Pomáhá klientům ještě před jejich osobní návštěvou radou, jak si mohou co nejdříve ulevit od případné bolesti, nebo po odchodu z terapie jim poskytuje návody, jak a co doma cvičit. „Naší snahou je rychle vrátit klienty zpět k jejich profesi, u sportovců k jejich výkonům, nebo u běžných lidí k jejich bezbolestnému životu,“ uvedl jednatel společnosti Zdeněk Bílek. Klinika nabízí pro léčbu pohybového aparátu vlastní mix terapeutických manuálních technik v kombinaci s nejmodernější fokusovanou rázovou vlnou. Díky tomu se brzo stala největším centrem v České republice a patří v oboru k největším centrům na světě. Pomohli například olympijskému maratonskému vítězovi Galenu Ruppovi. „ Jsme fyzioterapeuti, takže pokud vás bolí záda nebo jste žena, která nemůže otěhotnět, pomůžeme vám za pomoci různých manuálních technik. A tím, že máme rázovou vlnu, tak hojíme i patní ostruhy, tenisové lokte, vyhřezlé ploténky. Staráme se o zdraví člověka po fyzické, ortopedické stránce,“ vypočítává Zdeněk Bílek. Když firmu s manželkou zakládali, využívali nejprve radiální rázovou vlnu, po čase začala být k dispozici fokusovaná rázová vlna. Jedná se o technologii, kterou zpočátku používali jen ti největší profesionálové z oblasti armády nebo profesionálního sportu. A Bílkovi se pokusili technologii dostat mezi lidi. A jak se k oboru dostali? „To bylo jednoduché. Žena pracovala v několika rehabilitačních zařízeních a chodila domů extrémně nespokojená. Snažila se věci zlepšovat, ale moc to nešlo, nerozvíjelo se to, nebo jen pomalu. Takže jsme se jednoho krásného dne pobavili a řekli si, pojďme to zkusit a založili jsme vlastní malou ordinaci. Od té doby to pořád roste a roste. Máme zaměstnance a rozšiřují se služby. Rosteme pozvolným způsobem, na všechno jsme si vydělali sami,“ přibližuje Zdeněk Bílek. Mají klienty od miminek až po důchodce, manažery, učitelky, sportovce, skupin je velké množství, ale žádná není svou velikostí dominantní. Pokud jde o služby, dělají ambulantní způsob léčby, to znamená, že k nim lidé dochází. Někdy dělají docházkovou službu, když se třeba starají o celou rodinu. Pokud jde o sportovce, i některé profesionální sportovce, o ně se starají komplexně. Sportovci k nim dochází dlouhodobě, preventivně, když se jim něco stane, tak se o ně na klinice okamžitě postarají.