Příběhy úspěšných > Pavel Vokatý: Ročně vyrobíme čtyři tisíce konvektomatů

Pavel Vokatý: Ročně vyrobíme čtyři tisíce konvektomatů

Firma Retigo se zabývá vývojem a výrobou jedněch z klíčových pomocníků pro kuchaře od školních jídelen až po luxusní restaurace. S detaily nás seznámil marketingový manažer společnosti.
15. 10. 2018 | Firma roku

Čemu se společnost Retigo věnuje?
Společnost Retigo je firmou, která se zabývá výrobou parních konvektomatů, což jsou stroje, které se používají v profesionálních kuchyních. Jsou to zjednodušeně řečeno velké trouby, které pracují na bázi horkého vzduchu a páry. Jedná se o multifunkční stroje, které jsou ekvivalentem vaření ve vodě, smažení ve fritézách, grilování na grilech nebo dušení v papiňácích.

Klientelu máte nejen u nás, ale i v zahraničí. Jak se vám z marketingového hlediska dařilo dostat se na zahraniční trhy?
Je to samozřejmě běh na dlouhou trať. Je to o celém období existence firmy, tedy o pětadvaceti letech. Když pominu prvních pět let, tak se firma snažila expandovat dále, protože páni majitelé jsou prozíraví a snaží se firmu stále posouvat, investovat a jsou tomu nakloněni. Začínali jsme v Čechách, pak se přeskočilo na Slovensko, které je nejblíže. Pak jsme se dostali díky vytvořeným obchodním vazbám do Polska, potom se už objevil kapitál na to investovat do zahraničních veletrhů a výstav, což si myslím bylo pro firmu zlomové, protože, ač je to asi nejdražší marketingový nástroj, který ve firmě používáme, tak se tam získali kontakty na klíčové zákazníky, kteří jsou s námi dodnes.

Jaká je roční produkce a jaké jsou typy konvektomatů?
Začnu těmi typy. My vyrábíme šest velikostí. Velikosti jsou určené počtem porcí, který je daný provoz schopný za den uvařit. Je to od třiceti porcí až po tisíc porcí. Máme dvě modelové řady. Jedna modelová řada je naše vlajková loď, která má plné vybavení. Pod tím si můžeme představit automatické mytí, teplotní sonda a další speciální součásti, které se můžou v konvektomatech objevit. Pak je jednodušší řada, která je jednodušší ve vybavení, ve funkcích i v ovládání. Co se týká materiálů a výsledků, které z těch strojů vycházejí, tak ty jsou totožné. Pak se konvektomaty dělí na elektrické a plynové, to je rozdělení podle toho, jak se v konvektomatu vyvíjí teplo. Další rozdělení je na nástřikové a bojlerové, to je zase způsob vývinu páry. Pokud jde o počty, tak se blížíme výrobě čtyř tisíc konvektomatů ročně.

Jak je prostorově velký ten konvektomat, který obslouží tisíc porcí denně?
Není zase tak velký. To je konvektomat, který má rozměry jako půl klasické skříně. Je to stroj, který má dvacet zásuvů, vejdou se tam dvě klasické gastronádoby vedle sebe. Jsou i provozy, kde jsou tyto konvektomaty vedle sebe třeba tři.

Pojďme k vlastnímu procesu výroby konvektomatů. Je tam nějaký materiál a je tam i nějaká elektronika…
V první řadě je vývoj, což je naše vlastní vývojové středisko, které ve firmě máme. Středisko je rozdělené do strojní a elektročásti. Pak přichází samotná fáze výroby, která začíná zpracováním plechu na laserech, na ohraňovacích lisech, až po samotnou montáž. Komponenty jako ventilátory, displeje a podobně, ty jsou nakupovány od subdodavatelů. Co se týká nerezu a celý vývoj konvektomatů, to se dělá u nás.

Jaký je výhled firmy do budoucna?
Samozřejmě zvyšování produkce, tržeb a dobývání nových trhů, to je náš denní chleba. Co se týká výhledů do budoucna, ve firmě se v poslední době hodně investuje, abychom rozšířili kapacitu. Snažíme se budovat a rozvíjet dále. Co se týče našeho produktu, tak ten neustále především softwarově zdokonalujeme. Vývojové středisko nespí. Máme zpětnou reakci od zákazníků a tu se snažíme také zapracovat.

Kolik máte zaměstnanců a jakých jsou profesí?
V současné době se počet kmenových zaměstnanců blíží číslu 210, přičemž posledních osmdesát zaměstnanců bylo přijato během posledních dvou let, což byl velký skok. Zaměstnáváme na výrobních pozicích, jako jsou svářeči, zámečníci, obráběči kovů, montážníci, obsluha lisů a laserů, přes vývojáře a technology, až po obchodníky, ekonomy, a v neposlední řadě musím zmínit kuchaře. My jim říkáme support manažeři. Jsou pro nás také klíčoví, protože každý stroj musí koncový zákazník dokonale poznat. Na jejich zaučení nastupuje právě role  profesionálního kuchaře.