Příběhy úspěšných > Petr Novák: Záleží nám na vzájemném respektu, toleranci, otevřené komunikaci a týmové spolupráci

Petr Novák: Záleží nám na vzájemném respektu, toleranci, otevřené komunikaci a týmové spolupráci

Olomoucká společnost Koyo Bearings vloni získala titul Vodafone Odpovědná firma roku. Cena je udělována těm firmám, které se příkladně starají o své zaměstnance, životní prostředí a rozvoj regionu. Jak se daří, na to jsme se zeptali ředitele Petra Nováka.
25. 07. 2017 | Odpovědná firma roku

V zajímavé konkurenci jste v loňském ročníku zvítězili v kategorii Vodafone Odpovědná firma roku. Čím jste podle vás zaujali?

Za oceněním stojí celá řada aktivit, které děláme pro naše zaměstnance, pro region, komunitu a životní prostředí. Chováme se také eticky ke svým dodavatelům, platíme vždy včas a tak, jak máme. A hlavně vztahy s našimi obchodními partnery stavíme na dlouhodobé důvěře, kdy nechceme jeden na druhém krátkodobě vydělat. Od našeho vzniku v roce 2000 jsme podpořili desítky sociálních projektů, nakoupili pomůcky pro žáky do škol, vybavení do nemocnice, podpořili jsme dětské domovy a zdravotnická centra, která se starají o nevyléčitelně nemocné a postižené. Celkem jsme na charitu rozdělili už přes 21 milionů korun. Také jsme se účastnili množství ekologických projektů, průběžně zlepšujeme zázemí pro zaměstnance. Právě náš poctivý vztah k okolí a k lidem podle nás porotce zaujal.

Jaké jsou od té doby u vás v oblasti firemní odpovědnosti změny?

Celkově se náš přístup nezměnil. Pořád spolupracujeme s organizacemi, se kterými jsme spolupracovali. Přibyly některé nové projekty, například jsme na jaře tohoto roku rekultivovali okolí cyklostezky v Bystrovanech, která vede do malebného Mariánského údolí a je častým cílem turistů nejen z Olomouce. Místo bodláků a kopřiv už okolo cyklostezky rostou nové stromky a keře, turisté a rodiny s dětmi tak budou mít o kus příjemnější cestu. Rekultivace vyšla na 100 tisíc Kč. Také jsme nakoupili vybavení do čtyř základních škol v Olomouci, dohromady za 150 tisíc Kč. Děti dostali nové soustruhy na dřevo, pilky, pilníky nebo ochranné pomůcky. Za zmínku stojí také zásobování dílen středních škol trubkami a kovovým materiálem, se kterým mohou studenti pracovat, v hodnotě přesahující 100 tisíc Kč.

Pro zaměstnance ve výrobě jsme pořídili nový systém adiabatického chlazení, který zajišťuje příjemnou pracovní teplotu. Momentálně probíhá rekonstrukce sociálního zázemí, zaměstnanci dostanou nové sprchy, záchody a šatny. Jednáme také s městem Olomouc o výstavbě nové zastávky MHD přímo před dveřmi závodu.

Jste firma vyrábějící ložiska. Představte se blíže. V čem vynikáte nad konkurencí…

Jako firma jsme důsledně zaměření na prvotřídní kvalitu výroby, vysokou automatizaci a přidanou hodnotu. Naše ložiska se točí ve velmi namáhaných částech vozidel, ať už je to spojka, převodovka nebo přímo části motoru jako jsou vahadla vačky nebo vyvažovací hřídele. Produkce navíc směřuje k výrobcům automobilů jako je Porsche, Mercedes-Benz, Jaguar-Land Rover, Volkswagen a další. Tito výrobci si žádají špičkovou dodavatelskou kvalitu a neodpouští chyby. V této branži stojí každá chyba obrovské peníze. V případě systémové chyby některého dílu to může vést až ke svolávání aut, což může v důsledku stát i stamilionové částky. Investujeme více než 100 milionů Kč ročně do nových technologií a špičkových automatizovaných produkčních linek. Do roku 2021 máme v plánu proinvestovat miliardu Kč. Zaměřujeme se nejen na výrobní inovace, ale také na inovace produktové a procesní. Vyvíjíme nové typy ložisek, máme v Brně vývojové centrum a úzce spolupracujeme s Vysokým učením technickým. O nová ložiska je mezi zákazníky veliký zájem – jsou velice lehká, v provozu tichá a přitom mají vyšší životnost. To výrobcům vyhovuje, díky nižší hmotnosti má vozidlo jako celek menší emise, díky tichému chodu dochází ke snížení spotřeby benzínu a zvýšení komfortu pro cestující.

Jak moc váš obor ovlivňuje rozvoj technologií?

Velice. Těžko někdo přehlédl například trend rozvoje aut na elektrický pohon. Elektromobilita představuje pro rozvoj naší firmy velký potenciál. Ložiska jsou potřebná nejen v tradičních spalovacích motorech, ale i v elektromotorech. Prodej elektromobilů vzrostl za posledních 5 let o 1450 %. To je číslo, které nemůžeme ignorovat. Trend je jasně dán a my se nechceme jen svézt na jeho růstu. Vyvíjíme vlastní technologické inovace, spolupracujeme s výrobci a celou problematiku pozorně sledujeme.

V automobilovém průmyslu je významný také trend downsizingu. Ten se netýká jen nahrazování atmosférických motorů malými přeplňovanými, ale také celkového snižování hmotnosti automobilů primárně za účelem snížení spotřeby benzínu a produkovaných emisí, aby byli výrobci schopni splnit přísné EURO normy a normy emisí CO2.

Dalším trendem je široce diskutovaný Průmysl 4.0. Na každém stroji máme zařízení pro monitoring kvality, přesnosti a produktivity. Je také schopné okamžitě rozpoznat poruchu. Vše vidí technici v jednoduchém výstupu na monitoru ve výrobě, v kancelářích nebo u sebe na PC, dokonce i z domova. Linky dospěly do takové úrovně automatizace, že k obsluze 15 strojů je potřeba jen jeden operátor. Dříve by byli na každý stroj potřeba jeden až dva. Průmysl 4.0 představuje příležitost, jak se vypořádat se všudypřítomným nedostatkem pracovních sil.

Věnujete pozornost snižování dopadů podnikání na životní prostředí. Jak konkrétně?

Postupně ve výrobní hale i v kancelářích nahrazujeme klasické zářivky úspornější LED variantou, koupili jsme nové zařízení na zpracování odpadní vody z kalírny, zařízení na filtraci brusných kalů a na destilaci chladící emulze, kterou používáme ve výrobě. Důležitý je také závazek do roku 2019 nevyvážet žádný odpad na skládku komunálního odpadu. To vyžaduje důslednou recyklaci, nakoupili jsme tedy na všechna oddělení recyklační nádoby na plasty a papír, a třídění poctivě kontrolujeme. Do separovaných nádob dáváme také staré baterie, žárovky nebo zásobníky z tiskáren. Každoročně vytváříme akční plán pro snižování spotřeby energií, vody, plynu a emisí CO2. Také jsme například podpořili projekt obnovy lesoparku v Bystrovanech, vysadili jsme stromy kolem závodu apod.

Příkladně se staráte o zaměstnance. Co u vás zejména ocení?

Máme propracovaný systém odměňování s finančními i nefinančními benefity. Každý zaměstnanec dostává roční bonus odvozený od výkonnosti celého závodu, dále zaměstnanci v kancelářích a mistři si stanovují vlastní cíle na rok dopředu, na základě jejichž splnění dostávají další bonus. Pracovníci ve výrobě jsou dále motivováni také měsíčními bonusy, jsou odměňováni za významná pracovní jubilea apod. Kromě finančních benefitů máme i celou řadu nefinančních, např. týden dovolené navíc, příspěvek na penzijní spoření, životní pojištění, slevy na výrobky u vybraných dodavatelů, dotované závodní stravování, flexipasy a další. Hůře měřitelný, ale přesto velmi důležitý faktor péče o zaměstnance, je pracovní prostředí. Záleží nám na vzájemném respektu, toleranci, otevřené komunikaci a vzájemné týmové spolupráci.

Jak se vám osvědčilo vydávání firemního časopisu?

Časopis vydáváme čtvrtletně a jeho vydávání se nám velmi osvědčilo. Je to pro nás výborný komunikační kanál a způsob, jak nenásilnou formou zaměstnance informovat o důležitých sděleních. V časopise vydáváme ale i nepracovní věci, například typy na výlety, pozvánky na kulturní akce nebo okénka zaměstnanců – kde byli na dovolené, co je baví apod. Od minulého roku máme také komunikační monitory, kde každý den běží nějaký vzkaz. Třeba informace o významné návštěvě, přání příjemné dovolené nebo informace o výsledcích firmy.

Spolupracujete s celou řadou vzdělávacích institucí, středních a vysokých škol. Co tato spolupráce přináší?

Podle nás je nutné větší propojení soukromé a akademické sféry než je tomu v České republice v současnosti. Snažíme se na tom pracovat a má to několik výhod. My jsme lépe informovaní o současné situaci ve školství, o problémech, se kterými se školství potýká a hlavně o úrovni studentů. Na druhou stranu zase lépe připravujeme studenty na nutnou praktickou část výuky, vybavujeme dílny, sponzorujeme školy a soutěže. A samozřejmě si vychováváme naše budoucí zaměstnance do firmy – studenti vědí, do jaké firmy a prostředí budou nastupovat, a my zase víme, co od nich můžeme očekávat a otestujeme si je v reálném provozu.  Celkově je tedy tato spolupráce velice prospěšná. Začínáme již od mateřských školek, spolupracujeme se ZŠ, SŠ, VŠ a neziskovými organizacemi zaměřujícími se na vzdělávání. Jsme v Krajské radě Olomouckého kraje pro inovace a vzdělávání, přednášíme na univerzitě a další.

Jak se vám podniká v Olomouckém kraji?

Upřímně, výborně. Nejsou zde žádná velká negativa snad až na neexistující univerzitu strojírenského a vlastně i jakéhokoliv jiného technického zaměření. To je velká slabina Olomouckého kraje. Jinak je ale podnikatelské prostředí velice dobré, je zde spousta mezinárodních i českých firem a máme mezi sebou výborné vztahy, vzájemně se respektujeme a dokonce, kde je potřeba, si i pomáháme – např. předáváním nejlepších praktik. S Olomouckým krajem i s Magistrátem města Olomouce máme vynikající zkušenosti i vztahy. Celkově je zde velice dobrá infrastruktura, tradice průmyslu, dobré školství (až na absenci technické univerzity), zdravotnictví, kultura apod.