Příběhy úspěšných > Petr Zelenka: Všichni jsme trochu soutěživí

Petr Zelenka: Všichni jsme trochu soutěživí

Česká spořitelna je tradičním titulárním partnerem soutěže Živnostník roku. Petr Zelenka, manažer segmentu podnikatelů a malých firem v České spořitelně, nám přiblížil, v čem vidí hlavní přínos soutěže a nejrůznějších aktivit, které jsou s ní spojené, ale třeba také, o čem svědčí to, že celá řada skvělých živnostníků se rekrutuje z vysokoškolsky vzdělaných lidí, kteří až v řemeslu nalezli smysl své práce.
11. 06. 2018 | Živnostník roku

Česká spořitelna je titulárním partnerem soutěže Živnostník roku. Co považujete za její hlavní přínos?
Každý podnikatel nebo firma vytváří svoji vlastní hodnotu, ať už produktem nebo službou, do které dává svůj nápad, svoje DNA, inovaci. Díky soutěži Živnostník roku má možnost se o svoji hodnotu podělit, poměřit s ostatními a získat i názor nebo rady na další rozvoj.  Přidanou hodnotou je pak navázání vztahů, vazeb na regionální či republikové úrovni. Co považuji také za důležité, je upozornění prostřednictvím ankety Absurdita roku na překážky, které naši podnikatele a firmy mají ve svém podnikání.

Vloni jsme zaznamenali, že celá řada skvělých živnostníků se rekrutuje z vysokoškolsky vzdělaných lidí, kteří až v řemeslu nalezli smysl své práce. O čem to podle vás může svědčit?
To je potřeba se zeptat především jich na motivy, co je k tomu vedlo. Podle mého názoru je právě chuť dělat “něco svého” typická pro generaci Y. Chtějí být flexibilní, uspořádat si život po svém. Proto možná někteří nehledají uspokojení v kariéře v korporátní firmě a zakládají vlastní podnikání, kde mohou být kreativní a bez stanovených pevných pravidel vytvářet svoji vlastní hodnotu.

Podporujete také zvláštní kategorii Nejlepší startup roku 2018. Proč?
Už jenom rozhodnutí začít podnikat vyžaduje určitou dávku odvahy. Na podnikatele a živnostníky čeká řada zařizování a dalších starostí s uskutečňováním vize, která je v hlavě nebo na papíře jednodušší než potom její realizace. I proto je naším cílem pomoci právě v začátcích podnikání vhodnou formou financování a poradenstvím. To je i jeden z důvodů proč podporujeme tuto kategorii, a například do března roku 2018 jsme tak pomohli 2 812 klientům – začínajícím podnikatelům a poskytli jim úvěry v objemu 653 411 000,- Kč. Ten druhý důvod je zřejmý – všichni víme, že podnikatelé a živnostníci jsou motorem ekonomiky, proto je chceme podporovat a vést k prosperitě.

V rámci podnikatelských soutěží právě proběhly v krajích byznys snídaně. Co říkáte takové možnosti navazování obchodních kontaktů v regionech?
Je to jedna s forem, jak být součástí podnikatelského prostředí a komunity v regionech, a kde formou networkingu můžete získat zajímavé obchodní kontakty, doporučení a rady či názory. Navíc v příjemném prostředí. Jsme velmi rádi, že se naši bankéři účastní byznys snídaní, a mohou tak být nápomocni při řešení a financování podnikatelských záměrů.

Jak Česká spořitelna může podpořit lidi při podnikání?
Naším záměrem je vést jednotlivce i firmy k prosperitě. Dokážeme poradit a pomoci podnikatelům a firmám v každé fázi jejich rozvoje. Ať už v jejich začátcích, zajistit jim financování formou neúčelových úvěrů s garancí EIF, tak i v dobách jejich růstu a rozvoje, kdy prostřednictvím našich bankéřů a široké produktové škály dokážeme v souvislosti s financováním připravit řešení na míru každému klientovi.

Stále ještě probíhají registrace do podnikatelských soutěží. Jak byste ještě nerozhodnuté nalákal?
Neznám statistiky, ale věřím, že obliba podnikatelských soutěži stoupá a ví se o nich. Proto si myslím, že není nutné nějak výrazněji lákat. Pokud bych přece měl, tak jedině tím, že účastí v soutěži může každý podnikatel či firma jedině získat – ať už doporučení, kontakty, názory nebo rady, tak i dobrý pocit, že jsem měl možnost svůj nápad ukázat a poměřit se s ostatními. Všichni jsme přeci trochu soutěživí, že?