Napsali o nás > Podnikatelům roste sebevědomí. Nebojí se říct, že jsou nejlepší

Podnikatelům roste sebevědomí. Nebojí se říct, že jsou nejlepší

10.12.2015 - Hospodářské noviny, Příloha - Firmy a živnostníci - České firmy i živnostníci mají za sebou úspěšný rok, i díky stavu ekonomiky. V soutěžích Hospodářských novin uspěli ti, kteří expandovali do zahraničí.
10. 12. 2015 | Hospodářské noviny

​Vizovická firma Koma Modular má za sebou nejúspěšnější rok za 23 let své existence. Výrobce ekologicky šetrných a mobilních domů dosáhl rekordních 870milionových tržeb, podílel se na modulárním pavilonu na výstavě Expo 2015 v Miláně, a navíc vyhrál podnikatelskou soutěž Vodafone Firma roku, kterou pořádají Hospodářské noviny.  „Firmy, které se v soutěži objevují, jsou daleko lepší než dřívější přihlášené. Máte z nich pocit, že by se uplatnily kdekoliv na světě a v každé ekonomice,“ hodnotí desátý ročník soutěže předseda Asociace podnikatelů a manažerů Radomil Bábek. To potvrzuje i letošní vítěz, který své domy staví především v cizině a jen zlomek jeho obratu tvoří český trh. Podobně na tom je i vítězka soutěže Česká spořitelna Živnostník roku, Rehana Ježková z Tábora. Živnostnice prodávající bundy pro nošení dětí vyváží více než 80 procent do zahraničí, především do Německa a Švýcarska.

Příliš malý český trh

Do letošního, desátého ročníku soutěže se přihlásilo přes tři tisíce firem a podobný počet živnostníků. Do regionálních kol i finále se jich dostal jen zlomek. A byli to ti, o nichž ekonomové říkají: Roste jim sebevědomí, nebojí se investovat a neomezují se jen na český trh. „Spousta z nich je technologicky na výši, inovativní, často mají evropské i světové patenty a prezentují se tak, že v dané oblasti jsou nejlepší,“ vysvětluje Bábek. Podle jeho slov je zřejmé, že se Evropě a firmám podařilo překonat krizi.  Česká ekonomika loni rostla daleko rychleji než v ostatních státech EU i eurozóny. HDP poskočil o dvě procenta. „V minulém a především v letošním roce se výrazně zvýšila důvěra lidí a podniků v budoucí ekonomický růst, což se odrazilo i na růstu tržeb domácích firem,“ vysvětluje hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil. Do soutěží Hospodářských novin se tradičně hlásí mikrofirmy nejvýše s 10 a střední podniky maximálně s 250 zaměstnanci. Právě ony významně ovlivňují tuzemskou ekonomiku. Z 60 procent se podílí na celkovém obratu všech společností v Česku a patří mezi významné zaměstnavatele. „Je potřeba vyzdvihnout úsilí podnikatelské sféry, protože jsou to právě tyto firmy, které nemalou mírou pomáhají zvelebovat naše regiony a zaměstnávají řadu lidí,“ říká obchodní ředitelka Vodafonu Milena Linhartová.

Nedostatek odborníků a zvyšující se nároky na mzdu mohou však rostoucí tempo firem přibrzdit. „Máme několik patentů připravených k sériové výrobě, ale vzhledem k tomu, že nám chybí okolo 20 odborníků, tak jsme museli tyto projekty pozastavit,“ konstatuje ředitel společnosti Dvořák – svahové sekačky Lubomír Dvořák, výherce soutěže za Kraj Vysočina. Podobně o chybějících, zejména technicky vzdělaných pracovnících mluví i šéfové dalších firem. Stejně na tom jsou také živnostníci zaměstnávající pár lidí.

První generační výměna

Čtvrtstoletí svobodného podnikání v Česku se projevuje i na profilech soutěžících ve Firmě roku i Živnostníkovi roku. Do každého regionálního kola se probojovaly i rodinné firmy podnikající v různých oborech. Zatímco v zahraničí podniky vedou několikátá pokolení, českým firmám chybí zkušenosti. Velká část z nich teď poprvé zažívá přechod z první generace na druhou, který podle světových statistik zvládne jen třetina těchto firem.  „Domnívám se, že většina rodinných firem u nás má dobře nakročeno k předání potomkům nebo výhodnému prodeji. Tuzemská statistika by tudíž měla vykazovat lepší výsledky,“ myslí si konzultant poradenské a auditorské společnosti KPMG Legal Martin Hrdlík a poukazuje na průzkum KPMG, podle něhož si 90 procent zakladatelů přeje, aby firma zůstala v rodině.