Napsali o nás > Pražský Živnostník roku vyrábí originální hračky ze dřeva. Nejlepší firma metropole léčí bolavá záda i s pomocí virtuální reality

Pražský Živnostník roku vyrábí originální hračky ze dřeva. Nejlepší firma metropole léčí bolavá záda i s pomocí virtuální reality

20. 10. 2017, byznys.ihned.cz

Pražské kolo soutěží Firma a Živnostník roku letos ovládly rodinné podniky.

Nejlepší pražský živnostník Viktor Hrdina s manželkou vyrábí dřevěné hračky pro předškolní děti, které využívají jejich fantazii a rozvíjí motoriku.

Vítězná firma české metropole - FYZIOklinika Fyzioterapie manželů Bílkových - zaujala chytrým marketingem nebo využíváním virtuální reality při rehabilitaci pacientů.

"Živnost je naším třetím dítětem," říká Viktor Hrdina. Vítěz pražského kola soutěže Živnostník roku své podnikání s manželkou rozjel právě kvůli svým dvěma malým dětem. "Dcera byla spíše zaměřená na malování a zpívání a nechtěla se tolik hýbat. Žena pro ni proto hledala nějaký pohybový prvek, takže jsme se inspirovali v zahraničí a přišli s ohnutým houpacím prknem, se kterým si pak začal hrát i náš syn," vypráví vítězný pražský živnostník.

Jednoduchá dřevěná hračka z bukového dřeva prý nemá v Evropě obdobu a slouží dětem od tří let hlavně k houpání. "Na prkně se ale děti mohou taky klouzat, používají ho jako kulisy k hraní divadla nebo ho třeba podlézají. Naše hračky je nabádají, aby vymýšlely, jak si s nimi budou hrát, a přitom se tak rozvíjí jejich fantazie a motorika," vysvětluje Hrdina.

První houpací prkno si manželé nechali vyrobit před třemi lety od kamarádů truhlářů a dali ho pak k vyzkoušení dětem do školky, kam chodila jejich dcera. "Samotné nás překvapilo, jak se díky němu dcera začala více hýbat a hrát si s ním s kamarády, takže jsme si řekli, že začneme hračku vyrábět ve větším a prodávat."

Aby houpací prkno splnilo složité zdravotní a bezpečnostní nároky, musela následovat jeho certifikace a Hrdinovi si posléze založili první jednoduchý e-shop. Po loňském vzniku firmy Utukutu, pod jejíž značkou se dřevěné hračky prodávají, už manželé dodávají vedle Česka také do Itálie, Velké Británie či Švýcarska. Vedle prkna navíc nabízejí také další čtyři výrobky, jako je třeba další dřevěná houpačka s příčkami, která po otočení může dětem sloužit také jako žebřík.

"Jeden zákazník tatínek třeba říká, že každý večer vezme naše houpací prkno, použije ho jako hrábě a shrnuje jím v dětském pokoji všechny hračky do rohu a má uklizeno," uvádí s úsměvem živnostník Hrdina. Bývalý majitel hudebního klubu svou původní práci opustil a teď ho se ženou, jež se stará o marketing firmy, živí právě hračky Utukutu, které pro ně stále vyrábí kamarádi truhláři.

Kamenné obchody v Česku se prý do prodeje Hrdinových hraček příliš nehrnou, nedoceňují fantazii, kterou houpací prkno v dětech probouzí, a tak se manželé spoléhají především na prodej po internetu a na prodejní výstavy. Vítěz pražského kola Živnostníka roku přiznává, že jeho houpací prkno není laciné a prodává se od 2400 korun. "V ceně se ale odráží i produktový design, který nám dodává kamarád. Chceme zkrátka, aby se naše hračky taky líbily," dodává Hrdina, který porotu zaujal svým podnikatelským příběhem i sázkou na tradici jednoduchých dřevěných výrobků pro děti.

ČESKÁ SPOŘITELNA ŽIVNOSTNÍK ROKU PRAHY

1. Viktor Hrdina, výroba dřevěných hraček

2. Miroslav Vybulka, nářadí a stroje pro elektromontéry

3. Helena Nehasilová, kurzy jógy v kancelářích

"S naší fyzioterapií vyléčíme i arytmii srdce"

Nejlepší pražskou živností roku 2017 je rodinný podnik a stejně se to má i s letošním vítězem regionálního kola soutěže Firma roku. Hlavní oceněnou společností české metropole se stala rodinná firma manželů Zdeňka a Ivy Bílkových FYZIOklinika Fyzioterapie, která porotu oslovila využíváním moderních technologií i chytrým marketingem.

U zrodu soukromé rehabilitační kliniky stála vystudovaná fyzioterapeutka Iva Bílková, která svou praxi dříve vedla v nemocnicích a na poliklinikách. "Zázemí tam ale nebylo ideální, a když jsem chtěla něco zlepšit, tak to moc nešlo. Manžel proto do mě pořád šťoural, ať se osamostatním, a před šesti lety jsem tedy začala v místnůstce vedle garáže našeho rodinného domu, kam nejprve chodili klienti z řad známých a sousedů," vypráví oceněná podnikatelka.

Z drobných prostor se posléze přesunula do kočárkárny v paneláku, pak obsadila celé patro pronajaté budovy a dnes její klinika zabírá patra dvě a ročně obslouží asi šest tisíc zákazníků s problémy páteře a pohybového ústrojí.

Účinným prostředkem pro odblokování ztuhlé páteře je podle fyzioterapeutky speciální přístroj vytvářející rázovou vlnu. Jeho pořízení vyjde na miliony korun, které se jiným klinikám nechtějí investovat. Firma Bílkových si ale takový přístroj pořídila. "Já jsem si navíc vymyslela metodu, která kombinuje manuální fyzioterapii s rázovou vlnou. Lidé si to chválí a mnohem rychleji se pak díky aplikaci této metody uzdravují. Nemusí k nám potom chodit na rehabilitace tak často," vysvětluje Bílková, která dává příklad klientky, jíž tímto způsobem zbavila arytmie srdce. "Paní brala na arytmii léky, které ale ke zlepšení nevedly. Po pěti letech léčby přišla za mnou a po páté návštěvě se arytmie zbavila," říká fyzioterapeutka, která vysvětluje, že arytmii způsobenou nemocí srdce vyléčit nesvede. "Když je to ale od žeber či nervů, tak můžeme pomoci."

Manžel Zdeněk Bílek vypráví, že se do chodu rodinné firmy více zapojil poté, co se za jeho ženou pacienti vraceli s vděčností za své vyléčení, a FYZIOklinice teď přispívá hlavně jako manažer s praxí v technologické firmě. Z jeho popudu začala manželka s kolegy fyzioterapeuty psát naučné články a rehabilitacích a vytvářet také instruktážní videa.

"S tím jsme začali spíš z nutnosti, abych si mohla o víkendu od práce odpočinout. Pacienti mi o sobotách a nedělích volali domů, doslova brečeli do telefonu a prosili o pomoc," říká Bílková. "Nejprve jsem je naváděla po telefonu, aby si mohli alespoň částečně od bolesti ulevit do doby, než se jim budu moci v týdnu osobně věnovat. Když se to ale několikrát opakovalo, tak jsme si řekli, že začneme psát články a točit videa, která je budou navádět, jak si různými cviky pomoci od akutní bolesti," dodává podnikatelka, jejíž rehabilitační videa už na webu YouTube za necelý rok jejich vytváření zhlédly skoro dva miliony lidí.

Pražská fyzioterapie ale nezůstala jen u naučných článků a videí a teď se pouští také do virtuální reality. "Sám jsem si rehabilitaci vyzkoušel u našich fyzioterapeutek. Jsem ale akční člověk a provádět různé cviky a dechová cvičení mě nudilo, takže jsem přemýšlel nad způsobem, jak fyzioterapeutický proces více zatraktivnit, a objevil jsem virtuální realitu," vypráví Bílek.

Digitální technologie označovaná zkratkou VR většinou funguje tak, že vám na obličej nasadí speciální VR brýle, které navozují iluzi pohybu ve zvláštním trojrozměrném světě. Virtuální realita se v současnosti nejvíce využívá v herním průmyslu a toho se chytil právě spolumajitel fyzioterapie. "Našli jsme výrobce, který herní virtuální realitu vyrábí, a jeho systém teď začínáme používat při našich rehabilitacích. Pacient zkrátka hraje hru, při níž třeba ve virtuálním světě létá nad krajinou. Při tom se ale musí hýbat a zapojovat různé svaly, které pod kontrolou fyzioterapeuta namáhá předepsaným způsobem, aby je správně rozcvičil," vysvětluje podnikatel, podle něhož takový způsob činí fyzioterapii zábavnější.

VODAFONE FIRMA ROKU 2017 PRAHY

1. FYZIOklinika Fyzioterapie, rehabilitační klinika

2. Green Lions, správa nemovitostí

3. DuoVize, oční klinika

Rodinná firma Bílkových se svým loňským obratem ve výši osmi milionů korun a ziskem v hodnotě 1,2 milionu sice patří k menším společnostem, které se pražské Firmy roku zúčastnily, porota u ní ale vyzdvihla inovativní přístup ke klasickému oboru, v němž podniká. O jejím úspěchu rozhodla také zarputilost, s jakou manželé k rozvoji své kliniky přistoupili. Její rozvoj financovali z vlastních úspor a vsadili také na koupi nákladných strojů na rázovou vlnu, kterých mají v současnosti už šest.

"Díky takto rozsáhlému vybavení patříme v oboru k největším v rámci Evropy. Oproti fyzioterapeutickým klinikám v západní Evropě jsou ale naše ceny čtyřikrát až šestkrát nižší. Stejně jako konkurenti přístroje kupujeme za shodné peníze ve Švýcarsku, nemůžeme si ale dovolit být drazí jako oni. Chceme zkrátka, aby byly naše služby pro české pacienty dostupné, a díky tomu můžeme také snadněji rozšiřovat svou klientelu," podotýká Bílek.

Soutěže Firma a Živnostník roku vyhlašují Hospodářské noviny a letos se konají už podvanácté. Hlavními partnery klání jsou mobilní operátor Vodafone a Česká spořitelna. Vítězové krajského kola se stávají zároveň celorepublikovými finalisty. Slavnostní vyhlášení celostátních výsledků se uskuteční 6. prosince na pražském Žofíně.