Příběhy úspěšných > Radek Chládek: Neuděláte chybu v modrém nebo šedém byznys obleku

Radek Chládek: Neuděláte chybu v modrém nebo šedém byznys obleku

Pánské oděvy z Třešti jsou známé především v zahraničí. Firma se osmdesátiletou tradicí teď obrací pozornost také na domácí klientelu, třeba svojí měřenkovou službou. Více v rozhovoru s předsedou představenstva společnosti VÝVOJ, která se stala vítěznou firmou v podnikatelských soutěžích na Vysočině.
10. 10. 2018 | Firma roku

Představte, prosím, na úvod vaši společnost…
Naše společnost se zabývá výrobou oděvů. Jsme tradiční, klasický výrobce pánských oděvů a zásahových oděvů pro speciální jednotky, ať jsou to hasiči nebo třeba armáda.

Zmiňoval jste pánskou konfekci. Tvoří hlavní část vaší práce?
Je to jedna z částí, věnujeme se tomu velmi intenzivně. Máme dvě větve, jednu tvoří obleky na míru, druhou je prodej konfekce. Máme maloobchodní prodejny a zákazníky, kterým prodáváme naše skvělé obleky.

Kde můžeme narazit na vaše prodejny?
Naše prodejny jsou v Brně a Třešti. V Praze máme salon, kde právě nabízíme službu osobní krejčí a obleky na míru. Do zahraničí vyvážíme naše oděvy především pod značkami firem, které si u nás práci zadávají.

Jak jste na tom ekonomicky?
Co se týká naší firmy, máme 160 zaměstnanců, obrat 106 milionů korun za rok 2017. Ziskově se pohybujeme kolem 15 milionů, což v oděvní sféře je velmi dobrý a pozitivní výsledek.

Jak se v dnešní době shánějí švadleny? Předpokládám, že to asi nebude úplně jednoduché…
To je asi otázka a problém celého Česka. Je to věc, která je téměř neřešitelná, protože neexistují žádné školy na profesi krejčová, krejčí. Máme obrovský problém se získáváním nových pracovníků, protože školství neexistuje už asi 15 let. Generace křejčových a švadlen jsou pryč.

Jak si s tím poradíte?
Snažíme se samozřejmě rekvalifikovat zaměstnankyně a nyní se snažíme získat zahraniční pracovnice.

Pojďme teď k těm bezpečnostním oděvům…
Oděvy jsou určeny pro hasiče, pro policisty, kteří v podstatě potřebují zvláštní a velmi kvalitní oděvy. Na to využíváme naše know-how, a to je licence zpracování materiálu Goretex. To je věc, kdy vidíte hlavně v Rakousku a v Německu na silnici policistu, který vás zastavuje, a je mu jedno, jestli prší nebo neprší, protože má naše vynikající výrobky.

To je pěkné, že se takto dokážete prosadit i v zahraničí…
Děláme 90 % exportu, jsme velmi dobře zapsaní u zahraničních partnerů. V České republice o nás nebylo po revoluci moc slyšet, protože jsme se orientovali na export. Teď se to snažíme změnit. O VÝVOJi je slyšet více než bývalo. Investujeme hodně do marketingu a rozvoje maloobchodní sítě, abychom byli zákazníkům blíže, než jsme bývali.

Jakými konkrétními metodami se dovede prosazovat na zahraničních trzích?
Co se týká zahraničí, tak tam jsou to akvizice směrem k možným odběratelům, ať už jsou to armádní zakázky nebo hasičské sbory nebo firmy, které k nám přicházejí kvůli tomu, že nás znají již z minulosti, kvůli naší kvalitě. Kontakty jsou většinou dlouhodobé.

Jaké jsou aktuální trendy v pánském konfekčním odívání?
Co se týká trendů v České republice, protože do České republiky přicházejí trendy světové, které čerpáme například z italských veletrhů, tak rok až dva se zpožděním. Neuděláte chybu v modrém nebo šedém byznys obleku. Samozřejmě trendy jsou jít do odstínů hnědých, zelených, tak abyste kopíroval trendy této zimy. Vrací se zpět širší klopy, vesty, třídílné obleky. Stále je u obleků trend být štíhlý, to znamená, že obleky jdou více na tělo, kratší kalhoty, aby vynikla transparentní ponožka, aby to nebylo nudné a móda byla zajímavá a hezká.

Povězme ještě něco o vaší měřenkové službě…
Měřenka znamená oblek na míru. Je to servis zákazníkovi, kdy si řekneme, že byste chtěl mít oblek na míru, se svým monogramem, dle vlastního výběru nejen vrchového materiálu ale i podšívky, aby byl dobře padnoucí. My přijíždíme za zákazníkem nebo on přichází k nám do salonu jak v Praze, tak i v Třešti. Vezmeme míru a za čtyři týdny odchází s dokonale padnoucím oblekem, košilí a doladěn kravatou, botou a samozřejmě i tou ponožkou.

Jaké jsou střednědobé plány firmy?
Pokud vezmeme pět let jako střednědobý horizont, chceme být lídři v rámci maloobchodních prodejen a nabídky služeb a kvalitních výrobků, které již děláme. Stále investujeme do technologií tak, abychom přinesli pánům ten největší komfort nejen za těch pět let, ale i za deset let. Je pro nás důležité mít kvalitní personál, s nímž budeme dál pokračovat v té naší historii, která už je od roku 1935.