Aktuality > Radomil Bábek: Lidí, kteří začínají s podnikáním, ubývá a ubývá i živnostníků

Radomil Bábek: Lidí, kteří začínají s podnikáním, ubývá a ubývá i živnostníků

Předseda Asociace podnikatelů a manažerů Radomil Bábek patří k dlouhodobým podporovatelům našich podnikatelských soutěží a rozvoj českého podnikání si klade vždy na první místo. V rozhovoru s ním se dočtete mimo jiné o tom, jak s podnikáním úspěšně začít, jak si udržet zaměstnance nebo jaké jsou silné a slabé stránky současného podnikání u nás.
10. 08. 2016

V podnikatelském prostředí se pohybujete denně už přes dvacet let, jaký je jeho současný stav v Česku?
Na to nedokážu jednoduše a jednoznačně odpovědět. Musím se na podnikatelské prostředí podívat z různých úhlů. Ekonomicky se nám nyní daří, proto bych řekl, že podnikání je nyní úspěšné. Navíc již podnikatelské prostředí překonalo dětské nemoci devadesátých let a vnímám je jako kultivované a standardní. Podnikání u nás je také dost inovativní a čeští podnikatelé se velmi dobře uplatňují na mezinárodní scéně. To jsou ty dobré zprávy. To špatné je, že podnikatelské prostředí v ČR je výrazně rozděleno na dvě části – velké podnikání a to ostatní. A zatímco velké firmy jsou podporovány státem, mají různé úlevy, pobídky a dotace, ty malé firmy a především živnostníky stát pěkně dusí.

Co si myslíte, že je jeho největší slabinou?
Největší slabinou našeho podnikání je stát. Přemíra regulace, snaha státu do všeho podnikatelům mluvit, o všem vědět, všechno řídit. Dokonce bych řekl, že poslední dva roky jde o cílený tlak na malé podnikatele a živnostníky. No a v nynější situaci, kdy prožíváme hospodářskou konjunkturu, je asi pro všechny podnikatele největším akutním problémem nedostatek lidí.

Pokud už máte ve firmě dobrého zaměstnance, jak si ho udržet?
Lidé většinou v souvislosti s udržením zaměstnanců mluví o penězích. Ty jsou samozřejmě důležité, ale to, co zaměstnance udrží ve firmě, jsou především vztahy mezi lidmi, způsob vedení a práce sama – úkoly, zajímavé výzvy apod. To je věčné dilema zaměstnavatele – dobrého zaměstnance se musí snažit udržet, zatímco špatného se nemůže zbavit.

Jaký je podle Vás nejlepší benefit, jaký může zaměstnavatel nabídnout?
S benefity se v posledních letech roztrhl pytel. Většina už ani neplní svůj účel, protože je zaměstnanci berou jako samozřejmost, takže k motivaci ani stabilizaci nepřispívají. Myslím, že zaměstnanci dnes velmi oceňují, když jim zaměstnavatel umožní zvyšovat si kvalifikaci. Rozumný člověk ví, že dnes, v čase konjunktury, si může vytvořit takové znalosti a dovednosti, aby v době krize (a ona přijde, to je jistota) byl na trhu práce žádaný. Takže kurzy, školení, tréninky, získání různých certifikátů, to je dnes asi nejlepší benefit.

Zhruba před pěti lety byl trend, že zaměstnanci opouštěli firmy a začínali sami podnikat, platí to stále?
Samozřejmě se to děje stále, jen ve zmenšené míře. Lidí, kteří začínají s podnikáním, ubývá a ubývá i živnostníků. Vrací se trochu trend ze začátku devadesátých let, a to provozování nějaké malé živnosti při zaměstnání. Myslím, že i tady se začíná projevovat negativní postoj dnešní vlády k malým podnikatelům a živnostníkům. Kdo by chtěl být živnostníkem, když o nich vládní politici mluví jako o zlodějích, že?

Sám jste stál u zrodu několika společností, co je nejtěžší na startu?
Mohl bych mluvit o úřadech, plánování, o penězích a všech dalších faktorech, ale já vždy myslím na prvním místě na toho konkrétního člověka. Kdo chce začít podnikat, musí zvládnout především sám sebe. Musí být odolný, odvážný i rozvážný. Takový člověk riskuje, staví se na vlastní nohy a ví, že mu nikdo nepomůže. Já si všech malých podnikatelů a živnostníků za tohle vážím.

A co udělat proto, aby na startu celé podnikání i neskončilo?
To už je trochu složitější, protože faktorů, které ovlivní úspěch či neúspěch nového podnikání, je několik. Dá se zjednodušeně hovořit o čtyřech hlavních faktorech ovlivňujících počáteční podnikání: peníze, produkt, prodej a podnik. Většinou se lidé domnívají, že hlavní jsou peníze, ale i malými penězi se dá vybudovat úspěšné podnikání. Tím, co většina začínajících podnikatelů naopak pocení, je samotný podnik. Jde o řízení, strukturu, vztahy a strategické plánování, kterým se začínající podnikatelé nevěnují. A velký podíl tzv. startupů, některé statistiky uvádí až 80 %, končí do dvou let, a to především z důvodu nezvládnutí prodeje, tedy obchodu a neřízení firmy.