„Letošní ročník nás opět příjemně překvapil.
Přihlásil se rekordní počet firem a živnostníků a celoroční sledování
českého podnikání ukázalo, že malí a střední podnikatelé mají opravdu co
nabídnout. Firmy zaujaly především technologickou vyspělostí a
bezpočtem inovativních a mnohdy unikátních projektů. Mezi živnostníky
jsme byly svědky vskutku inspirativních životních a podnikatelských
příběhů. Nejvíce mě těší, že soutěže mají stále tu moc vytáhnout projekt
z garáže na světové výsluní,“ uvedl ředitel soutěží Petr Lutonský.
Stavby, které pomáhají hledat řešení
Hlavním mottem a cílem společnosti KOMA MODULAR
je pomáhat lidem a obohatit svět. Výrobky a činností se jim toto
poslání daří plnit. Hlavním odvětvím firmy je výroba stavebních modulů. „To
znamená, že vyrábíme stavby v závodě na lince, podobně jako se vyrábí
auta a pak z nich děláme moduly pro nejrůznější účely,“ osvětlil ředitel marketingu Martin Hart.
Ze
zisků a za pomoci dotačních programů vybudovali moderní sofistikovaný
výrobní závod, plně vybavený CNC stroji a kvalifikovanými zaměstnanci.
Zlínské firmě se podařilo zcela změnit tvář původního zemědělského
družstva a její produkty jsou součástí nejrůznějších projektů nejen v
České republice, ale také v zahraničí. Společnost se velkou měrou
podílela také na stavbě českého pavilonu na celosvětové výstavě EXPO v
Miláně. To však není jediný zajímavý projekt. „Třeba po zemětřesení v
Aquile jsme dodali moduly pro stavbu nové školy. Byla to 20 třídní
škola a my ji vyrobili, dodali a smontovali za 7 týdnů,“ uvedl Hart.
Své podnikání se snaží neustále posouvat kupředu.
„Výrobky a činnost neustále inovujeme, čímž jsme před konkurencí stále
napřed. Kvalitní a zodpovědný přístup k podnikání, přivádí i stejně
smýšlející obchodní partnery. Dnes tvoříme dostatečný zisk k tomu, že si
můžeme plnit naše plány v oblasti investic, vzdělávání a sociálního
programu,“ dodal Hart. Společnost se dokázala prosadit v konkurenci 3350 firem z celé České republiky.
„Společnost
KOMA MODULAR je jedinečná svým oborem podnikání - vyrábí obytné,
sanitární, speciální a nízkoenergetické moduly. Je také propagátorem
modulárních staveb v ČR. Účastní se řady architektonických soutěží, je
držitelem několika mezinárodních ocenění z veletrhů, pyšní se titulem
inovační firma Zlínského kraje. Příkladně reprezentuje český um nejen
doma, ale i v zahraničí, kde se podílela například na výstavbě pavilonu
ČR na EXPO v Miláně. Porotu zaujal i fakt, že poskytuje bytové domy pro
uprchlíky ze zemí sužované válečnými konflikty. KOMA MODULAR je též
členem Transparency International a je velice činná i v dalších
projektech společenské zodpovědnosti. Dokáže skloubit dobré
podnikatelské instinkty s dobrým srdcem. A to je vzácná kombinace,“ uvedla na adresu vítězné firmy členka poroty Milena Linhartová, Obchodní ředitelka Vodafone Czech Republic.
Druhé místo patří letos společnosti FENIX Trading z
Jeseníku v Olomouckém kraji. Firma vyrábějící elektrické sálavé topné
systémy se od ostatních odlišuje vysokou flexibilitou danou především
specifickou organizací holdingu a striktně orientovanou zákaznickou
politikou. Obchodují v 62 zemích světa a zákazník si může být vždy jistý
100% loajalitou výrobce a plnou technickou i obchodní podporou. „Jsme
největším evropským výrobcem elektrických sálavých topných systémů a do
budoucna chystáme zcela novou vizi v oblasti energeticky efektivních
budov,“ dodal jednatel firmy Cyril Svozil.
Třetí příčku obsadila inovativní a technologicky vysoce vyspělá společnost Workswell.
Pražská firma, která vznikla jako start up studentů během studia na FEL
ČVUT, se zabývá rozvojem a aplikací nových trendů v oblasti
bezkontaktního měření teploty a strojového vidění. „Od konkurence se
snažíme odlišit produkty i řešeními. Jsme jedinou firmou ve Střední
Evropě, která vyrábí vlastní termokamery a to včetně příslušného
vizualizačního softwaru. Výrobky, které do České republiky importujeme,
nabízíme vždy s dodatečnou přidanou hodnotou, a to ať jde o školení nebo
přímo návrh řešení,“ uvedl zakladatel společnosti Jan Sova.
Láska, pohodlí a zdraví rodičům i dětem
Narozené
děti patří k mámě. Toť jasný názor vítězné živnostnice Rehany Ježkové.
Obě své děti nosila v šátku na těle, ale jak se obléci když přijde zima?
Přeci navlékat dítě do kombinézy a sebe do zimní bundy a ještě se vázat
do šátku je naprosto nepředstavitelné a hlavně nepohodlné. Začala si
tedy upravovat bundy a kabáty a šít vpínací vsadky. Když bylo jejímu
synovi rok a půl ušila si vlastními silami první bundu, speciálně
určenou pro nošení dětí. Byla špatně ušitá, čouhaly z ní nitě, byla
nesmírně drahá a vlastně ani nebyla hezká, ale hřála! Po narození dcery
kontaktovala lokální šicí dílnu a otevřela e-shop. Zpočátku pro ni bylo
těžké zkoordinovat proces výroby. Kompletní externí výroba, ani další
pokus o externí spolupráci zcela nevyšel, a tak udělala zásadní
rozhodnutí, které nastartovalo její raketový vzestup. „Vzala jsem si vlastní lidi a založila šicí dílnu. Mám úžasné a schopné spolupracovníky, kterým naplno důvěřuji,“ okomentovala rozhodnutí Rehana Ježková.
Když byla se svými výrobky spokojená, udělala druhé zásadní rozhodnutí. Poslala je známé recenzentce.
„I přes to, že se setkává s věcmi z celého světa i od těch nejdražších
značek, naše oblečení si zamilovala. Teď má na každé fotce náš produkt.
Byl to risk, ale vyplatilo se. Dříve jsme prodali 500 bund za rok do ČR a
SR. Nyní jich díky kladným recenzím prodáme 500 za měsíc a to do celého
světa,“ uvedla Ježková. Důležitá rozhodnutí se jí zatím daří na výbornou. „Není to vždy snadné, ale výsledky za to stojí. Věřím totiž, že jakou energii vysíláme, taková se nám vrací,“ dodala Ježková. Vítězka uspěla v konkurenci 3344 živnostníků z celé České republiky.
„Když
jsem viděl a poslouchal příběhy jednotlivých finalistů, měl jsem husí
kůži, protože příběhy lidí, kteří se oddali zcela svému snu a podnikání,
byly úžasné a vybrat toho nejlepšího tak bylo velmi těžké. Na paní
Rehaně Ježkové mě kromě nápadu zaujalo i to, že dokázala vytvořit a
zavést na trh vlastní úspěšnou značku a dále e-shop, rozšířit výrobu,
zaměstnat šest lidí a expandovat nejen v Evropě. Prodává i v Kanadě,
Austrálii a na Novém Zélandu,“ uvedl porotce Petr Zelenka, zástupce ředitele segmentu pro podnikatele a malé firmy z České spořitelny.
Druhé místo obsadil zástupce Libereckého kraje Bedřich Seifert,
který se zabývá broušením užitkového a průmyslového skla. Když se v
roce 1995 rozhodl podnikat v pronajatých prostorách malé sklárny, měl za
sebou práci pro nezvučnější jména sklářství. Dařilo se mu, byl úspěšný,
ale bohužel se to neobešlo bez negativní odezvy. Své profese musel z
vážných důvodů zanechat ještě dvakrát, ale vždy se dokázal odrazit ode
dna zpět a to především díky touze a neutuchající lásce ke svému
řemeslu. Sklářství věnuje skoro každou minutu svého času, a když si
někdo přijde pro radu, rád poradí. „I když se může ten dotyčný stát
mou konkurencí, věřím, že pokud se bude sklářství dařit, bude se dařit i
mě. Hlavně aby mi to šlo pořád od ruky a bavilo mě to. Jsem také hrdý
na to, že můj kluk, který se mnou dělá je šikovný. Pro mě zůstává
nejdůležitějším kvalita a pak až peníze. Pro někoho je štěstí výhra ve
sportce, pro mě je štěstím spokojený zákazník,“ dodal Seifert.
Výroba
masných a uzenářských výrobků, které jsou připravované tradičním
způsobem, bez konzervantů a se správným podílem masa, to je specialita třetího nejlepšího živnostníka Milana Žabčíka. K výrobě masných výrobků ho přivedla celoživotní zkušenost a touha po vlastním podnikání. „Chtěl
jsem, aby mé okolí bylo zásobeno kvalitními výrobky, které tolik žádalo
a nenacházelo. Všechny mé výrobky obsahují minimálně 90 % masa. Jsou to
už čtyři roky, co jsem začal, a ohlasy jsou jen pozitivní. Jsem pyšný
na to, že si ke mně lidé našli cestu,“ uvedl Žabčík. Nakoupil
přístroje, a i když s nimi občas bojuje, nevzdává to. Práci je oddaný
celým srdcem a každý den posílá do prodeje značku svého jména a za
tradiční výrobou s vysokým podílem masa si stojí. Prostě řeznictví jak
má být!
Odpovědnou firmou roku je pražská Etnetera
V
rámci soutěží je udělován také titul Vodafone Odpovědná firma roku
2015. Cena je udělována těm firmám, které se příkladně starají o své
zaměstnance, životní prostředí a rozvoj regionu. Ocenění uděluje
společnost Vodafone Czech Republic ve spolupráci s Asociací společenské
odpovědnosti. Celorepublikovým vítězem této kategorie se stala pražská
Etnetera. Společnost se vyznačuje liberálním přístupem vedení
společnosti, při kterém dbá především na sounáležitost zaměstnanců a
firmy. V neziskovém sektoru firma nevynakládá pouze finanční prostředky,
ale zároveň se fyzicky angažuje.
„Každým rokem se setkáváme
s propracovanějšími projekty společenské zodpovědnosti firem. Máme
radost, že firmy berou svou roli ve společnosti vážně, věnují čas a
peníze oblastem, jakými jsou péče o životní prostředí, nadstandardní
zapojení do života a rozvoje svých komunit a regionů a projekty pro
zaměstnance,“ uvedla členka poroty Milena Linhartová, Obchodní ředitelka Vodafone Czech Republic.
„Společnost
Etnetera, pro kterou jsme společně rozhodli, podniká na trhu řadu let.
Našla si v něm své pevné místo, je inovativní a určuje směr ve své
oblasti podnikání. Pro své zaměstnance vytvořila naprosto nevídaný model
řízení společnosti, který dává řadovým zaměstnancům pocit
sounáležitosti s firmou a je založený na vzájemné důvěře, respektu. Díky
novému přístupu jim stoupla motivovanost zaměstnanců na 88% a fluktuace
poklesla o polovinu. Spokojenost svých lidí vnímá jako jeden ze
stěžejních atributů úspěšného podnikání. Pro neziskové organizace pořádá
řadu aktivit, pomáhá nejen finančně, ale ani se nebojí fyzické práce.
Do dobrovolných akcí se zapojují jak jednotlivci, tak i celá firma. Ta
se navíc snaží minimálně zatěžovat životní prostředí a třídění odpadů je
pro ni samozřejmost,“ odůvodnila volbu Linhartová.
Ocenění tradice a kvality. České podnikatelské stříbro získal PETROF
Letos
vůbec poprvé byla udělena cena České televize České podnikatelské
stříbro. Prostřednictvím tohoto ocenění chtějí organizátoři
podnikatelských soutěží poukázat na společnosti, které věří českému
právnímu prostředí, odvádějí zde veškeré daně a do zahraničí šíří
výhradně dobré jméno českého podnikání. O držiteli titulu rozhoduje na
základě nominací poradní sbor tvořený osobnostmi ze společenského ale
především podnikatelského světa. Vůbec první společností, která získala
titul České podnikatelské stříbro, je tradiční výrobce klavírů a pianin
PETROF. Založil ji Antonín Petrof v roce 1864 v Hradci Králové a během
35 let se mu s pomocí rodiny podařilo z malé dílny vybudovat
prosperující továrnu vyvážející klavíry a pianina do celého světa.
Úspěch vystavěl na poctivé ruční práci, pečlivém výběru materiálů,
zkušených řemeslnících a na inovacích.
Vodafone Firma roku 2015
1. místo KOMA MODULAR s.r.o. (výroba obytných, sanitárních, speciálních a nízkoenergetických modulů -Vizovice, Zlínský kraj)
2. místo FENIX Trading s.r.o. (výroba elektrických sálavých topných systémů - Jeseník, Olomoucký kraj)
3. místo Workswell (rozvoj a aplikace nových trendů v oblasti bezkontaktního měření teploty a strojového vidění - Praha 6, Hlavní město Praha)
Česká spořitelna Živnostník roku 2015
1. místo Rehana Ježková (výroba oblečení určeného pro rodiče, kteří nosí své dítě na těle v šátku nebo ergonomickém nosítku - Tábor, Jihočeský kraj)
2. místo Bedřich Seifert (broušení užitkového a průmyslového skla - Kamenický Šenov, Liberecký kraj)
3. místo Milan Žabčík (řeznictví a uzenářství - Kateřinice, Zlínský kraj)
Vodafone Odpovědná firma roku 2015
1. místo Etnetera (vývoj webů a webových aplikací - Praha 7)
České podnikatelské stříbro 2015
1. místo PETROF (výroba pianin a klavírů - Hradec Králové)
V
roce 2014 se firmou roku stala lindavská sklárna AJETO. Nejlepší
živnostnicí byla loni vyhlášena fyzioterapeutka Emílie Vallová.