Napsali o nás > V Královéhradeckém kraji vítězí makronky a odlévání do bronzu

V Královéhradeckém kraji vítězí makronky a odlévání do bronzu

19. 9. 2017, Hospodářské noviny

Průmysl soustředěný do velkých měst a do jejich blízkého okolí, bohatě  rozvinutý cestovní ruch s nejvyšší koncentrací v Krkonoších, intenzivní  zemědělství v oblasti Polabí. Tak je možné stručně charakterizovat  region, ve kterém v letošním roce odstartovala krajská kola  respektovaných podnikatelských soutěží Vodafone Firma roku 2017 a Česká spořitelna Živnostník roku 2017. Pestrost oborů se velmi pozitivně projevila i na struktuře  přihlášených živnostníků a firem. A nebylo jich málo, celkem přes 420.  Do krajského finále se probojovali živnostníci a firmy z oblasti  gastronomie, cestovního ruchu, bohatě také společnosti se zaměřením na  dopravu nebo logistiku. Mezi živnostníky byl patrný značný potenciál v  oblasti služeb a aktivit spojených s cestovním ruchem. Na odbornou  porotu nejvíce zapůsobila živnostnice Radka Luňáková z malé obce  Černilov svou úspěšnou výrobou tradičních bezlepkových makronek.  „Zaujala mě kombinace osobního a podnikatelského příběhu dovedeného do  důsledků. Na pozadí je silný příběh, paní Luňáková má syna autistu a  zároveň se dokonale věnuje řemeslné dovednosti. A má úspěch,“  okomentoval porotce Jan Polák z České spořitelny. Na druhém místě  skončil Pavel Hajn, který vyrábí koženou galanterii. Jeho rodina se  zpracováváním kůže zabývá již více než 100 let. Sám po sametové revoluci  začínal jen s třicet let starým šlapacím strojem. Bronz získala za svůj  entuziasmus a nadšení pro práci Michaela Šimková nabízející soukromou  výuku školvětší ních předmětů a cizích jazyků. Kromě výuky připravuje  studenty na maturity a na přijímací zkoušky na vysoké školy. Mezi  firmami oslnila odbornou porotu společnost H V H, která odlévá umělecká  díla do bronzu metodou ztraceného vosku. „Oceňuji to, že se letošní  krajský vítěz věnuje tradičnímu oboru, že má firma celosvětový přesah a  již dnes zahraniční klientelu. Fandím rodinným firmám, kde se předává  tradice a odkaz dalším generacím,“ zhodnotil člen poroty Petr Peroutka z  Vodafone Czech Republic. Stříbrnou pozici obsadila společnost Lumco z  České Skalice, která se věnuje výrobě kvalitních českých sedacích  souprav. Bronz bere jičínská Penda, provozovatel obchodu TisknuLevne.cz,  eshopu a sítě padesáti prodejen úzce specializovaných na prodej  tiskáren, kopírek a spotřebního materiálu. V každém kraji je vyhlašován  také vítěz kategorie Vodafone Odpovědná firma roku 2017, v níž jde o to, jak se firma chová ke svému okolí, životnímu  prostředí, ale také vlastním zaměstnancům. Cenu uděluje společnost  Vodafone Czech Republic ve spolupráci s Nadací Vodafone. V  Královéhradeckém kraji vyhlásily jako nejodpovědnější společnost  Technistone, která se zabývá výrobou technického kamene. „Firma vykazuje  propracovaný přístup k zaměstnancům, dbá o jejich mnohostranný rozvoj,  zakládá si na rovném zacházení žen a mužů, prosazuje moderní a  flexibilní formy práce na sladění pracovního a rodinného života. V  regionu podporuje také programy zaměřené na vzdělávání a péči lidí se  speciálními potřebami a vsadili na zlepšování společnosti cestou  inovativních technologií. Spolupracují s neziskovým sektorem,  vzdělávacími institucemi i městskou správou. Jsou vzorem v odpovědné  výrobě a spotřebě,“ zdůvodnila volbu Renata Pazourková z Vodafone Czech  Republic. Radka Luňáková našla originální recept na tradiční bezlepkové  makronky, které nejprve sklidily úspěch u rodiny, pak u přátel a  postupně se jejich sláva dostala i do místních kaváren. Rozhodla se  proto pustit do cukrářské práce naplno a na své běžné pracovní místo se  už nevrátila. „Držím se starých receptů a cukrářských zásad, jsem  odpůrce dochucovadel, náhražek a usnadňovačů,“ uvedla vítězná  živnostnice krajského kola. O to a příjemnější překvapení a ocenění její  práce to bylo. K výrobě makronek ji dostal syn autista, protože z  důvodu péče o něj nebylo možné, aby se vrátila do původního zaměstnání.  Vůle po pracovní realizaci jí ale zůstala. „V Čechách mě nebyl schopen  nikdo pořádně naučit tu správnou techniku výroby makronek, všechna  tajemství s tím spojená, a tak jsem se vydala do milované Francie,“  popisuje svoji cestu Radka Luňáková. Od výroby pouze pro rodinu přešla k  podnikání zcela automaticky. Zájem se začal neuvěřitelně rychle  nabalovat. „V České republice je trend výroby makronek z makronmixu, což  je chemická směs na výrobu makronek. Z prášku to sice vypadá jako  makronka, ale vůbec tak nechutná. Málokdo si s tím dá tu náročnou práci,  výsledek je však nesrovnatelný,“ uvedla Luňáková. Nejdříve oslovila  místní cukrárnu, jejíž majitel byl nadšený a okamžitě jí nabídl  spolupráci a zázemí do začátku. Další klienti se začali ozývat sami,  hlavně kavárny a cukrárny. Dnes si její makronky můžete dát i mimo  Královéhradecký kraj – v Praze, Náměšti nad Oslavou, na několika místech  v Pardubickém kraji. Dohromady už jde o více než třicet kaváren a  cukráren. V současné době, po dvou letech pečení, dokončuje první českou  makronkovou výrobnu.

Mezi firmami se značným náskokem zvítězila společnost H V H odlévající  umělecká díla do bronzu metodou ztraceného vosku. Jejími klienty jsou  především umělci, sochaři, výtvarníci, lidé zabývající se designem.  Firma spolupracuje také s městy a obcemi, státními úřady a různými  zájmovými spolky, jejichž cílem je zviditelnit či připomenout zajímavou  událost nebo osobnost prostřednictvím bronzových pamětních desek či  nápisů. „V roce 1991 jsme koupili polorozpadlý statek v Horní Kalné u  Vrchlabí a postupně jsme jej začali upravovat a přestavovat do podoby a  pro potřebu slévárny. Naším krédem byly a stále jsou krátké výrobní  lhůty. U menších soch to byl jeden měsíc. Sochaři, kteří byli zvyklí  čekat na odlitek přes rok, z toho byli nadšení,“ uvedl Pavel Horák z  vítězné firmy. Firemní filosofií je, že vše je možné, jen je třeba to  dobře technicky promyslet a navrhnout. Jako jedna z mála je firma  schopna odlévat nadměrná díla, sousoší, velké projekty, na což je třeba  prostor, dobré zázemí a samozřejmě um a zkušenosti. „Slévačství je  docela dřina, potřebujeme spoustu materiálu, spoustu prostoru. Je třeba  získávat lidi, kteří jsou znalí oboru, a to dnes není jednoduché. Naše  řemeslo jako takové je na vymření. Poslední slévačská škola se zavírá,“  doplnil Horák. Metoda, kterou ve firmě používají, je 4000 let stará.  Výsledkem jejich práce je umělecké dílo, které se umělec rozhodl  ztvárnit v bronzu. „Bronz je oblíbený, věčný materiál, který odolává  počasí. Socha vydrží věčně, pokud není politická,“ uzavírá s lehkou  ironií Pavel Horák.