Napsali o nás > V podnikatelských soutěžích v Jihočeském kraji vítězí čalounice a rodinný pivovar

V podnikatelských soutěžích v Jihočeském kraji vítězí čalounice a rodinný pivovar

10. 10. 2018, Hospodářské noviny

Druhýnejvětšíkrajv zemi, zároveň s vůbec nejnižší hustotou zalidnění. Obyvatelé tu na první pohled žijí tak nějak pohodověji, poklidněji a s větším nadhledem. Je to kraj, kam možná také právě proto mnozí rádi jezdí za prázdninovým odpočinkem. Stále zde totiž zbývá spousta krásných míst, která jsou uchráněna před kolonami autobusů přijíždějícími z Prahy se zahraničními turisty. Jižní Čechy jsou ale také regionem plným schopných, pracovitých a někdy i trochu zbytečně skromných živnostníků a podnikatelů. Jejich kvalitně odvedená práce prověřená desetiletími podnikání a rovněž nasazení, které jde v nejednom případě za hranici pouhého pragmatického vztahu k vlastnímu zaměstnání, je ale nepochybně jedním z hlavních důvodů, proč jsou zdejší výrobky i služby žádány daleko za hranicemi regionu. Bezezbytku to potvrdilo letošní krajské kolo podnikatelských soutěží Vodafone Firma roku a Česká spořitelna Živnostník roku. Odbornou porotu nejvíce zaujala Bedřiška Staňková, která se věnuje renovaci novodobého i starožitného nábytku. „Zaujalo nás, že se jedná o velice náročnou živnost, která vyžaduje odborné znalosti i umělecké schopnosti,“ okomentoval porotce Robert Horák z České spořitelny. Mezi firmami jednoznačně zvítězila společnost Hojdarovi věnující se výrobě piva a vlastní pivovarské pivnici. „Porota měla velmi plodnou diskuzi k tomu, aby v celorepublikovém finále byl zástupce se zajímavým příběhem z Jihočeského kraje. A to se povedlo,“ zhodnotila členka poroty Renata Pazourková z Vodafone Czech Republic. V každém kraji je také vyhlašován vítěz kategorie Vodafone Odpovědná firma roku 2018. Tuto cenu uděluje společnost Vodafone Czech Republic ve spolupráci s Nadací Vodafone. V Jihočeském kraji společně vyhlásily jako nejodpovědnější společnost TONSTAV-SERVICE. „Svým zaměstnancům nabízí mnoho benefitů, jakými jsou o týden delší dovolená, stravenky, penzijní připojištění, možnost půjčky ze sociálního fondu, bezplatné právní poradenství. Ve svém regionu je společnost vnímána jako tradiční, stabilní a důvěryhodný partner nejen v obchodu a podnikání, ale i jako partner sportu dospělých i mládeže. Snižování energetické náročnosti a využívání obnovitelných zdrojů energie chtějí docílit plánovaným projektem fotovoltaické elektrárny,“ okomentovala volbu Adriana Dergam, ředitelka korporátní komunikace a společenské odpovědnosti, Vodafone Czech Republic.

Nemám vizitky, protože je nepotřebuji

Bedřiška Staňková, Česká spořitelna Živnostník roku 2018, Jihočeský kraj Čalouní a truhlaří, práce má nad hlavu, takže by potřebovala schopného pomocníka. Už s prací chtěla přestat, ale lidé jí to prostě nedovolili. „Já už jsem chtěla několikrát skončit, protože to není lehká práce, ale ona je neskutečně nádherná. Ona dobíjí,“ přibližuje Bedřiška Staňková. Její vizitkou je odvedená práce, ať už se jedná o novodobý nebo starožitný nábytek. Podniká od roku 1994 a nejméně poslední tři roky, kdy už chtěla skončit a potřebovala by schopné pomocníky, toho má čím dál

více. „Na druhou stranu jsem ale ráda, protože pořád zjišťuji, že se člověk neustále zdokonaluje a že to, co nabyl za těch skoro třicet let, co to dělám, se mu teď všechno vrací. Vrací se mu to v lidech, vrací se to ve slušnosti těch lidí,“ říká vítězná živnostnice. Čalouní židle a sedáky, sedací soupravy, křesla, věnuje se ale také truhlařině, dělá i starožitný nábytek. Lidé podle jejích slov v poslední době hodně stahují z půd starý nábytek, protože kostra je perfektní a zbytek se vymění. Na příští rok má do Švýcarska zakázku na asi sedmdesát křesel. Do konce roku nemá ani hodinu volnou. Za působení paní Jiráskové dělala i divadelní kulisy do Vinohradského divadla. Klienty má po celé republice. „A je to tím, že jednomu něco uděláte, přijde k nim soused, řekne, že to je hezké, doporučí mě. Nemám vizitky, protože je nepotřebuji. Naopak bych potřebovala chvilku klidu, protože si to lidi řeknou mezi sebou,“ dodává Staňková. Opravdu by chtěla pomocníka. Letos měla tři lidi, kteří přišli s tím, zda by je nezaměstnala. Řekla jim, že hrozně ráda, ale dělat se jim moc nechtělo, takže na práci, na níž nedá dopustit, zůstává sama.

Jdeme po tom, aby naše pivo bylo exkluzivní věcí

Ivan Hojdar, jednatel společnosti Hojdarovi, Vodafone Firma roku 2018 Jihočeského kraje Nadchnul se pro obnovení staleté tradice vaření piva ve Vimperku. „Vaříme tam pivo znovu od roku 2010. Primárně je to výroba piva, ale provozujeme i vlastní pivnici,“ vysvětluje jednatel společnosti HojdaroviIvanHojdar. Přemýšlel, co udělat v místě, kde působí, a líbilo se mu obnovení pivovarské tradice. „Ve Vimperku byly vždycky dva pivovary, které tam fungovaly několik set let, a poslední skončil v roce 1967,“ uvádí Ivan Hojdar. Vaří primárně české pivo, to znamená klasický český ležák,

ale postupně vyvinuli několik dalších druhů. Teď už má sedmnáct druhů piva. Začali dělat i australské aly (pozn. "ale", vysl. "ejl", je druh piva, svrchně kvašené). V roce 2017 výrobu piva navýšili o 25 procent oproti roku 2016, ale nejde ani o to navyšovat, ale spíše dělat něco zajímavého a ve vynikající kvalitě. A s tou se dostal ikeZdeňkuPohlreichovi.„Jájsem moc rád, že jsme se k němu dostali tak, že lidi od něj ochutnali naše pivo, a tak jim chutnalo, že sami projevili zájem,“ chlubí se právem Ivan Hojdar. Ve vimperské ochutnávkové pivnici nabízí čerstvé pivo v té nejvyšší kvalitě. Je možné si tam samozřejmě koupit pivo s sebou, ať už lahvové nebo sudové.„Jáosobněbychurčitědoporučil ochutnat naše úplně základní pivo, to je náš světlý ležák. A potom třeba náš velmi úspěšný sedmisladový speciál, to je pivo, které se podává v jedné z restaurací Zdeňka Pohlreicha,“ uzavírá Ivan Hojdar. Snaží se každý rok někam vyrazit za jiným pivem, ochutnat ho v místě se sládky a majiteli, aby viděl, jak to dělají jinde. Nejde totiž jen o to, jak pivo chutná, ale třeba i o to, jak dělají marketing,jakprovozujíhospody, jak pivo prezentují, jak ho skladují a distribuují.

FAKTA VODAFONE FIRMA ROKU 2018 Jihočeský kraj: 1. místo Hojdarovi 2. místo Transforwarding 3. místo CRAVT Firma Hojdarovi se bude o celorepublikový titul Vodafone Firma roku 2018 ucházet před finálovou porotou 7. listopadu v Praze. ČESKÁ SPOŘITELNA ŽIVNOSTNÍK ROKU 2018 Jihočeský kraj: 1. místo Bedřiška Staňková 2. místo Romana Michalisko Hulíková 3. místo Dagmar Marková Živnostnice Bedřiška Staňková se bude o celorepublikový titul Česká spořitelna Živnostník roku 2018 ucházet před finálovou porotou 14. listopadu v Praze. VODAFONE ODPOVĚDNÁ FIRMA ROKU 2018 Jihočeský kraj: TONSTAV-SERVICE

NÁZORY Zaměřeno na kraj Jaké jsou aktuální podmínky a příležitosti pro rozvoj podnikání v Jihočeském kraji? Podmínky pro podnikání na jihu Čech jsou určitě obdobné jako v jiných krajích České republiky, i když samozřejmě máme určitá specifika. Ta vyplývají nejen z naší polohy příhraniční oblasti, napojení na dopravní sítě, ale také ze struktury hospodářství či nabídky vzdělávání. Nicméně podnikání v regionu se daří a snahou je také rozšířit nabídku a služby jak podnikatelským subjektům, tak těm začínajícím. V letošním roce například proběhl první ročník soutěže pro začínající podnikatele s názvem Jihoczech, kterou organizoval za podpory Jihočeského kraje a dalších partnerů Jihočeský vědeckotechnický park. Firmy, včetně těch začínajících, mohou také využít zvýhodněného úvěru od Českomoravské záruční a rozvojové banky, který už řadu let podporuje Jihočeský kraj. Máme v regionu i nástroje na navázání spolupráce s vědeckovýzkumnou sférou díky tzv. Jihočeským podnikatelským voucherům. To a mnohem víc doplňuje nabídku podpor, které aktuálně mohou čerpat firmy z Operačních programů, které má Česká republika k dispozici z Evropských strukturálních investičních fondů. Existuje zde však i bohatá nabídka vzdělávacích aktivit pro firmy. Jen Jihočeská hospodářská komora nabízí desítky vzdělávacích akcí a aktuálně mohou její členové využít i bezplatného vzdělávání pro své zaměstnance. Nejen Jihočeská hospodářská komora, ale například i zmiňovaný Jihočeský vědeckotechnický park, Jihočeská agentura pro podporu inovačního podnikání, která provozuje podnikatelský inkubátor, Regionální rozvojová agentura jižních Čech a další partneři nabízejí poradenství pro podnikatele, včetně pomoci s financováním jejich záměrů. Za Jihočeskou hospodářskou komoru mohu doplnit, že naší snahou je také podpořit začínající podnikatele, a to od A až do Z, to znamená s prokonzultováním jejich záměru, přípravou podnikatelského plánu i pomocí se získáním zdrojů financování na jejich činnost. Záleží pak již na firmách samotných, zda tuto pomoc využijí či se vrhnou do podnikání sami. Dana Feferlová vedoucí Oddělení podpory podnikání a rozvoje lidských zdrojů, Jihočeská hospodářská komora