Napsali o nás > Ve středních Čechách uspěla autorka knih pro rodiče a tiskárna

Ve středních Čechách uspěla autorka knih pro rodiče a tiskárna

19. 10. 2018, Hospodářské noviny

Pavla Krátká o sobě tvrdí, že je těžko zařaditelným typem člověka do již fungující firmy. Pracovala pro nadnárodní společnost nebo ministerstvo školství, nikde však nevydržela déle než půl roku. Proto se rozhodla podnikat. Dnes píše knihy pro děti a jejich rodiče. Díky tomu zvítězila v soutěži Česká spořitelna Živnostník roku Středočeského kraje, kterou HN vyhlašují.

            Krátká vždy hodně cestovala, na dětské tábory jezdila do Rakouska či Německa. „V dospělosti mě nejvíce ovlivnil pobyt ve Francii, kde jsem studovala a poté i pracovala. Hodně silný pro mě byl i rok v Portugalsku, kde jsem učila ve škole,“ říká podnikatelka, která hovoří sedmi jazyky. Svůj talent se rozhodla využít při pořádání jazykových kurzů francouzštiny a angličtiny.

            Vsadila přitom na metodu sugestopedie, která simuluje pobyt v cizině. „Skupinu lidí vlastně přemístíte na devět dnů do Francie. Vymyslíte jim příběh, který obsahuje gramatiku i slovíčka, s nímž pak každý den pracují. Den končí pasivní relaxací, kdy leží a text znovu poslouchají,“ vysvětluje. Tím, že jsou lidé v příběhu ponořeni od rána do večera, se prý zlepšení dostaví velmi rychle. „Naučí se tolik, co studenti na gymnáziu za čtyři roky. Je to hodně i psychoterapie, která má lidi odnaučit bát se mluvit cizí řečí,“ dodává podnikatelka ze středočeské obce Lety.

            Pro každou skupinu musela tehdy napsat příběh, který měl alespoň 50 stran. Díky tomu se dostala k tomu, co ji dnes živí především – psaní knih. „Zjistila jsem, že mě to baví a docela mi to i jde,“ vzpomíná. Po narození prvního syna už navíc neměla na organizování kurzů tolik času, a rozhodla se proto věnovat dráze spisovatelky.

            Zatím vydala tři tištěné knihy a jednu audioknihu, kterou namluvil Jiří Lábus s Bárou Hrzánovou. Její pohádkové příběhy jsou určeny pro děti i dospělé. Po každé kapitole následuje část, díky které si rodiče s dětmi mohou o tématu promluvit. Krátká tak chce docílit toho, aby se rodiče více věnovali dětem a ty netrávily tolik času s mobilními telefony a tablety. „Učíme se pomocí vztahů, což roboti nikdy nemohou nahradit. Objíždíme školy po celé republice a jsem dost smutná z toho, že děti přestávají číst,“ říká podnikatelka.

            Na seminářích, které ve školách pořádá, dětem ukazuje, jak knihy vznikají. Při besedách nezapomíná zapojovat ani cizí jazyky. „Přijde mi důležité, aby děti slyšely i jiné jazyky než angličtinu, která se do nich tlačí odmalička. Pro mě je podstatné, aby získaly otevřenost ke kulturám a dalším jazykovým rodinám,“ tvrdí Krátká.

            Titul Vodafone Firma roku ve středních Čechách získala tiskárna Colognia press. Firma z Kolína se zabývá především tiskem etiket, visaček nebo vstupenek. Mezi její zákazníky patří například společnosti DHL, Tchibo, Vitana nebo výrobce vonných svíček Yankee Candle.

            Před osmi lety podnik získal cenu Obal roku za Braillovo písmo na laminátových obalech. Speciální techniku o rok později ocenila i Světová obalová organizace. Colognia press, která zaměstnává téměř 130 lidí a ročně utrží okolo 370 milionů korun, získala ve Středočeském kraji rovněž titul Odpovědná firma roku. „Letos jsme se například účastnili akce Ukliďme Česko. Celý den jsme uklízeli les, kde jsme objevili tři větší skládky, na které padlo asi sto pytlů,“ uvádí marketingová specialistka tiskárny Lucie Slauková.

            Mezi firmami na druhém místě skončil výrobce magnesia pro horolezce Chalk ze Suchodolu u Příbrami. Svůj produkt dodává například řetězci Decathlon nebo švýcarské outdoorové značce Mammut. Na třetím místě skončil benešovský podnik Ebas. Jeho kovové polotovary se kromě výroby aut používají i při stavbě mrakodrapů.