Příběhy úspěšných > Viktor Hrdina: Začalo to vlastní potřebou, pro vlastní děti

Viktor Hrdina: Začalo to vlastní potřebou, pro vlastní děti

Česká spořitelna Živnostník roku 2017 Hlavního města Prahy je úspěšný ve vyrobě hraček. Chtělo by se říci, že v dnešní záplavě plastových autíček a plyšových zvířátek není možné se prosadit. Opak je pravdou! Přečtěte si, jak a s čím na to šel Viktor Hrdina.
24. 10. 2017 | Živnostník roku

Řekněte, čemu se věnujete?

Věnuji se výrobě hraček, kterým dnes říkáme motorické pomůcky. Začalo to vlastní potřebou, pro vlastní děti. Postupně, jak jsme v tom pokračovali dál, tak se nám dostávalo zpětné vazby, že to pomáhá dítěti nejen na rozvoj motoriky, ale třeba i psychiky. Máme dobrou zpětnou vazbu od lidí, kteří mají děti s mentálním postižením, pomáhá to v soustředění. Takže hračka je primárně motorická, cílíme, aby to pomáhalo rodinám doma, kde většina hraček rozvíjí mentální potřeby. Tohle je jedna z mála hraček na trhu, která může pomoci dítěti v pohybovém rozvoji, aby se více hýbalo a více si hrálo. Hračky jsou jednoduché a nemají přesné určení, takže dítě může vymýšlet, co s tím.

Popište, jak to vaše houpací prkno vypadá…

Ta základní věc je houpací prkno, prostě ohnutá překližka v rádiusu. Vzniklo to pro samotné houpání, ale my sami jsme byli překvapeni, k čemu všemu to děti začaly používat. Dostávali jsme velký feedback od zákazníků, kdy nám posílali fotky, kdy jsme viděli, že to není jenom o tom, že se houpou, ať už vsedě nebo vestoje, ale že to podlézají, mají to jako klouzačku, některé to použijí jako kulisu pro divadlo. Kluci si vezmou autíčka a je to pro ně super dráha na předjíždění autíčka nebo jako ze skokanského můstku.

Máte více výrobků?

Máme jich relativně málo, protože vývoj toho výrobku je poměrně náročný. Jsou to dětské hračky, takže to podlého legislativě, musíte splňovat normu, zkoušky jsou časově náročné. Máme cíl dělat více hraček, které podporují psychomotorický vývoj dětí. Zatím máme dále jednu houpačku, není to úplně náš nápad, ale přepracovali jsme ji, dali jsme ji do našeho designu a přidali nějakou funkčnost. Princip je stejný, dítě ji může použít různými způsoby. Je to pro menší děti, pomáhá jim to stavět se, přelézat, až postupně se může dostat k houpání.

Máte na výrobu nějakou dílnu?

Máme partnery, se kterými spolupracujeme. Jsme schopni je zaměstnat tak, že dělají téměř výhradně pro nás. Prodej je dnes už v řádu tisícovek kusů ročně. Odbyt je dost nárazový, především na Vánoce, takže musíme plánovat a vyrobit v předstihu dostatečné množství.

Nastartováno máte výborně. Kam se chcete vyvíjet dále?

My jsme přišli s produktem, který tady nebyl. Víme o možnostech, kterými se ubírat a co dělat. Na začátku jsem cílil na Českou republiku, dnes je jasné, že zajímavá je Evropa. Myslím si, že je to otázka jednoho až tří let. Už jsme si oťukali jiné země, překotný rozvoj ale také úplně není dobrý. V horizontu tří let jsou evropské trhy pro rozvoj dostatečně velké.

Kde je možné vaše výrobky sehnat?

Největší část běží přes internet. V České republice je několik kamenných obchodů. Na veletrzích si děti přijdou hrát a často se ptají, k čemu to je. Takže kamenné obchody jsou trochu složité v tom, že když tam přijdou, tak obsluha tam má hromadu hraček. Spíše to máme v pár obchůdcích, které nás oslovily samy. Na internetu máme i doprovodné informace, snažíme se tam dávat i videa, aby rodiče viděli, jak se dají hračky používat.