Z prémiových výrobců jsme číslo jedna | Firmaroku.cz
Příběhy úspěšných > Z prémiových výrobců jsme číslo jedna

Z prémiových výrobců jsme číslo jedna

Krásným příkladem toho, že soukromá podnikatelská činnost může být v regionu i společensky prospěšná, je firma Kitl, která se rozhodla zachránit areál Vratislavické kyselky a znovu zde začala v nápojářském odvětví podnikat. Více už v rozhovoru se zakladatelem společnosti Janem Vokurkou.
26. 09. 2022 | Firma roku

Čemu se Vaše firma věnuje?
Kitl je výrobce nápojů. Jsme především výrobce prémiových sirupů pro domácí limonády a jsem hrdý na to, že jsme před mnoha lety uvedli koncept domácích limonád na český trh. Dnes je můžete vidět v restauracích po celé České republice. Jsem hrdý, že to vzniklo právě u nás.

Jak Vás to napadlo?
My jsme uváděli na trh první výrobek, to byl Kitl Syrob Bezový, neboli sirup z čerstvých květů bezu černého. Já jsem nějakou dobu odolával, protože naše rodina si doma sirupy z čerstvých květů nedělala. Ale zjistil jsem, že polovina českého národa si sirupy doma dělá, tak jsme si řekli, že chceme dělat právě sirupy pro domácí limonády. To byl koncept a i v restauracích jsme začali nabízet to, na co jsou lidé zvyklí doma.

Možná záludná otázka. Dá se to vyrobit stejně, jak to dělaly naše babičky?
Já vždycky říkám, že nejlepší sirupy na světě si uděláte doma, nebo vaše maminka nebo babička, a my jsme ti druzí nejlepší. Samozřejmě technologicky my máme veškerou špičkovou výbavu k tomu, abychom sirup udělali skvěle, aby byla každá šarže stejná. Když jsem si dělal doma bezové sirupy, tak polovina z nich se mi rozkvasila, protože jsem to neuměl zakonzervovat, prostě nemáte tam tu čistotu. My to děláme skutečně s láskou a s duší, děláme to opravdu z čerstvých bezových květů, které si sami trháme, dokonce máme vlastní bezové sady v bio kvalitě. A tím, že to umíme a děláme na dobrých technologiích, tak ten náš sirup je špičkový.

Na jaké jste produkci?
My jsme v loňském roce utržili 96 milionů. Mezi výrobci nejsme samozřejmě největší, ale z prémiových výrobců jsme číslo jedna.

Pojďme říci něco o Vratislavické kyselce…
Tím, že úspěšně rosteme a zároveň jsme byznys, který je fyzický, my každou láhev, kterou vyrobíme, musíme vzít do ruky, tak nám po nějaké době přestaly stačit naše výrobní prostory v Jablonci nad Nisou. Několik let jsme hledali místo, kam bychom se mohli přestěhovat. A kousek od nás, ve Vratislavicích nad Nisou, byl brownfield po Vratislavické kyselce a nám se to vždycky strašně líbilo, ale trvalo čtyři roky, než jsme to koupili. Byly tam exekuce, soudní spory, dluhy, všechno možné. A když se nám to podařilo, tak čtyři roky trvalo areál zrekonstruovat a vrátit zpátky Vratislavickou kyselku na trh. Musím poděkovat opravdu všem lidem v okolí, ať už to byli politici, sousedé, zaměstnanci, zákazníci, všichni nám drželi palce. Oni znali neutěšený stav areálu, zároveň si pamatovali ze svého dětství na chuť Vratislavické kyselky, takže nám strašně fandili. Jsme na trhu jeden a půl měsíce a odezva je úplně skvělá. Lidé za mnou chodí, gratulují nám, říkají, že je to chuť jejich dětství. Jsem strašně rád, že se nám podařilo zachránit kus české historie.

Jste asi ve fázi, kdy si otíráte čela, ale jaký je pohled do budoucnosti?
My jsme před měsícem a půl uvedli Vratislavickou kyselku na trh. A já jsem říkal, my jsme teď vylezli na pomyslný Mt. Everest a my se teď musíme vrátit do základního tábora. Takže už to není, jako když jste na hoře, ale potřebujete se bezpečně dostat dolů. Čeká nás neuvěřitelná spousta úkolů, které musíme splnit. Jsou to úkoly ve výrobě i v distribuci. Vezměte si, že jsme uvedli po patnácti letech na trh minerálku, která neměla jediného zákazníka. To všechno musíme vybudovat. Zároveň vracíme na trh láhve, které tu nejsou známé. Dnes se 95 % českých minerálních vod prodává v pet lahvích a my jsme přišli s konceptem, kdy si kupujete a vracíte zpátky basičky. Je to koncept, který je v Evropě běžný. V Německu si můžete koupit nápoje ve vratném skle a lidé jsou na to zvyklí. A my tohle chceme Čechy zpátky naučit a musím říci, že první reakce lidí jsou skvělé. Fandí nám, chápou to.

Jak jste velká firma, kolik lidí v ní pracuje?
Vznikli jsme v roce 2007, v loňském roce jsme měli obrat 96 milionů a rostli jsme 15 %. Zaměstnáváme 35 zaměstnanců na hlavní pracovní poměr a dalších zhruba 15 brigádníků, takže 50 lidí. Průřez lidí je opravdu od výroby, máme spoustu lidí, kteří pracují v technologiích, pak musíte mít lidi v obchodě a v administrativě, kteří se starají o to, aby zákazníci byli spokojení, aby dostali svoje zboží včas. Je to klasická výrobně-obchodní firma.